Ford Transit Courier

Zcela nový model Courier doplnil novou řadu Transit

Zcela nový model Courier doplnil novou řadu Transit

Obměna řady užitkových vozidel Ford Transit je dokončena. Jako poslední byl představen její nejmenší zástupce, model Courier. Podrobně jsme se s ním mohli seznámit v květnu při prezentaci ve Frankfurtu nad Mohanem. Výrobce při jeho uvedení vskutku nešetřil superlativy – nejlepší ve své třídě, co se týče spotřeby a přepravní kapacity. Už to dávalo tušit, že od nového vozidla si mnohé slibuje.

Nízké provozní náklady

V nabídce jsou dva vznětové motory: 1,6litrový Duratorq TDCi o výkonu 70 kW s kombinovanou spotřebu paliva 3,7 l / 100 km a emisemi CO2 97 g/km a 1,5litrový motor TDCi o výkonu 55 kW s kombinovanou spotřebou 3,9 l / 100 km a emisemi CO2 103 g/km. Alternativou pak je litrový zážehový motor EcoBoost s kombinovanou spotřebou 5,2 l / 100 km a 119 g/km, což je podle výrobce o 15 procent méně než u nejbližšího konkurenčního modelu. Právě hospodárné motory mají největší vliv na nízké provozní náklady nového modelu. Servisní interval činí jeden rok nebo až 30 tisíc kilometrů a konstrukce vozu je navržena s ohledem na nízké náklady na údržbu a opravy. K levnějším opravám po případné nehodě přispívají například několikadílný zadní nárazník, robustní ochranné boční lišty na karoserii či vysoko posazená světla.

Velký nákladový prostor

Velkorysý je objem nákladového prostoru – podle zástupců značky Ford je s 2,3 m3 dokonce o deset procent větší než u přímých konkurentů. Výhodou je i delší ložná plocha (1,62 metru) a lepší přístup do nákladového prostoru prostřednictvím volitelných bočních posuvných dveří. Nákladový prostor je od kabiny oddělen celoplošnou ocelovou přepážkou (neprosklenou či prosklenou), která odpovídá normám DIN a ISO. Na přání může být vozidlo místo ní vybaveno skládací mříží a sklopným sedadlem spolujezdce, což umožňuje přepravu nákladů o délce až 2,59 metru.

Uvnitř skříně se nachází šest bodů pro upevnění nákladu, z nich čtyři na bočnicích, aby nenarušovaly plochu podlahy. K dispozici je i několik předpřipravených kotevních bodů pro instalaci regálů nebo podobných konstrukcí. Na přání je dodáváno i LED osvětlení nákladového prostoru. Nový Transit Courier má maximální užitečné zatížení až 660 kilogramů a pojme nejrůznější náklady včetně standardní europalety. Přístup do nákladového prostoru zajišťují asymetrické dvoukřídlé zadní dveře s úhlem otevření až 158 stupňů. Verze Kombi Van mají sedadla pro pět cestujících, takže se hodí pro pracovní i rodinné účely. Jejich zadní sedadla jsou sklopná, dělená v poměru 60 : 40. Objem nákladového prostoru po sklopení zadních sedadel činí 1,69 m3.

Pohodlná kabina

Kabina si co do výbavy v ničem nezadá s kabinami osobních vozidel. Navíc díky mnoha úložným a odkládacím prostorám může být využita i jako pojízdná kancelář. Například do rozměrné schránky ve středové konzole lze uložit dokumenty formátu A4, případně i menší notebook. Nad celým čelním sklem je odkládací police a pod předním sedadlem spolujezdce se nachází zásuvka. Řidič může využít i novou dokovací stanici MyFord Dock, která slouží k upevnění a nabíjení přenosných elektronických zařízení, jako jsou mobilní telefony nebo přenosné navigace.

Důraz na bezpečnost

Nepřehlédnutelný je rovněž důraz, který konstruktéři kladli na bezpečnost. Nový Transit Courier je vybaven řadou moderních bezpečnostních systémů. Ochranu osádky v případě nehody zvyšuje například sedm airbagů, vedle čelních a bočních také stropní a kolenní airbag řidiče. Systém Ford SYNC s moderními funkcemi je schopen zajistit i automatické tísňové volání. K vyšší bezpečnosti přispívá rovněž možnost omezení rychlosti či monitoring tlaku v pneumatikách. Vedle elektronického stabilizačního systému ESP může řidiče podporovat i asistent pro rozjezd do kopce, ochrana proti převrácení, zpětná kamera a k nižší spotřebě přispívá i systém start & stop.

Náročné testy prototypů

Stranou pozornosti při vývoji nového modelu Courier nezůstala ani spolehlivost vozidla. Prototypy byly testovány v podmínkách, které odpovídají ujetí 1,6 milionu kilometrů. Tyto zkoušky simulovaly roky extrémního používání. Jejich součástí bylo i více než 400 tisíc kilometrů najetých v běžném provozu. Testována byla třeba i životnost dveří, které absolvovaly nonstop 250 tisíc zavření.

Nárůst tržního podílu

Po premiérách jeho větších sourozenců v předchozích dvou letech – modelu Transit, Transit Custom a doposud nejmenšího Transit Connect – je tak nyní k dispozici kompletní nová řada užitkových vozidel Ford, včetně nejmenšího zcela nového modelu Transit Courier. V návaznosti na tyto inovace podíl Fordu v segmentu užitkových vozidel v Evropě vzrostl jen v prvním čtvrtletí letošního roku na 10,4 procenta, což je nejvyšší hodnota za posledních šestnáct let.

První jízda s novým modelem

Nový model Ford Transit Courier jsme si mohli sami vyzkoušet na trase dlouhé zhruba sto kilometrů, která zahrnovala různorodý terén a jízdu po předměstí Frankfurtu, okolními vesnicemi i volnou krajinou. První dojem po usednutí do vozidla byl velice dobrý. Pohodlné sedalo řidiče, výborný výhled z vozidla, design přístrojové desky a středové konzoly, a především její vybavení evokovaly spíše osobní než užitkové vozidlo. Navíc zevnitř působila kabina, možná i v důsledku velkého a ve spodní části předsunutého čelního skla, prostorněji než při pohledu zvenčí. Jediné, na co jsme si chvíli museli zvykat, bylo, že pokud jsme chtěli řídit ve vzpřímené poloze se sedačkou blízko u volantu, pravá noha se těsně dotýkala středové konzoly. Po jejím odtažení a pohodlnějším usednutí, které volí většina řidičů, však toto mírné nepohodlí zmizelo. Pro jízdu jsme si zvolili silnější vznětovou motorizaci. Její výkon u plně naloženého vozidla byl více než dostatečný a vozidlo se chovalo živěji, než se od dodávky, byť menší, očekává. Příjemná byla i nízká hlučnost v kabině, která spolu s dobrým odpružením a citlivým řízením dále posilovala příjemný dobrý dojem z nového vozidla. Co se týče verze s litrovým zážehovým motorem, tu jsme sice nezkoušeli, ale kolegové z jiných redakcí, kteří si ji zvolili, byli s jejími jízdními vlastnostmi také velice spokojeni.

Nový Transit Courier na nás opravdu zaujal a je zřejmé, že na trh v tomto segmentu vstoupil nový a velice ambiciózní hráč. Bude jistě zajímavé sledovat, jak se začne prosazovat i na českém trhu, kde mnozí řemeslníci dávají stále přednost o něco větším, tudíž i univerzálnějším vozidlům. Nicméně pokud už někdo dá přednost malé dodávce, nový courier bude bezpochyby patřit mezi největší favority.

Milan Frydryšek

spinner