​Zavádění autonomních kamionů nesmí ohrozit profesionální řidiče

​Zavádění autonomních kamionů nesmí ohrozit profesionální řidiče

Autonomní nákladní vozy sníží výdaje i škodlivé emise a přispějí ke zvýšení bezpečnosti provozu na silnicích. Současně ale ovlivní zaměstnanost profesionálních řidičů. Nástup nové technologie musí proběhnout postupně a řízeně, tvrdí nejnovější studie, kterou vypracovalo mezinárodní dopravní fórum ITF ve spolupráci se třemi partnerskými organizacemi.

Dokument počítá s tím, že nasazení autonomních vozidel sníží v USA a v Evropě do roku 2030 poptávku po profesionálních řidičích o 50 až 70 procent. V praxi by to podle nejčernějšího scénáře znamenalo, že ohroženo může být až 4,4 milionu z celkem 6,4 milionu pracovních míst. I když se očekává další expanze trhu silniční nákladní dopravy, mohou o práci přijít více než dva miliony řidičů ve Spojených státech a Evropě. Studie byla představena na výročním summitu ITF, který se konal v prvním červnovém týdnu v Lipsku.

Dokument vedle popisu možných dopadů přináší také doporučení pro řízený přechod k autonomnímu provozu:

- Vytvoření dozorového orgánu, který bude otázky změn na pracovním trhu profesionálních řidičů řešit;

- Zachování současného systému povolování pro zachování přiměřené rychlosti zavádění autonomních vozidel;

- Nastavení mezinárodních standardů a pravidel pro silniční provoz, vytvoření solidního regulačního rámce pro registrace autonomních vozidel;

- Pokračování v pilotních projektech s autonomními vozy, aby dostatečně průkaznými testy prošly kamiony, síťové technologie i komunikační protokoly.

Na těchto doporučeních se shodly všechny organizace zastřešující výrobce nákladních vozidel, autodopravce i odborové centrály pracovníků v dopravě. Tato široká platforma je dostatečně reprezentativní pro dosažení zásadního konsenzu. Na studii se podílela Evropská asociace výrobců automobilů ACEA, Mezinárodní federace pracovníků v dopravě ITWF a Mezinárodní unie silniční dopravy IRU, přičemž práci koordinovalo Mezinárodní dopravní fórum ITF, mezivládní organizace při OECD sídlící v Paříži.

ITF má 57 členských zemí a je jediným globálním zástupcem všech druhů dopravy. Funguje jako think tank dopravní politiky, organizuje rovněž výroční summit ministrů dopravy. ACEA zastupuje evropský automobilový průmysl a sdružuje 15 velkých výrobců automobilů, kamionů, dodávek a autobusů s hlavními výrobními kapacitami v EU.

Možné řešení již v následujícím desetiletí

IRU je globálním sdružením na podporu silniční dopravy a hájí zájmy provozovatelů silniční nákladní a autobusové dopravy z více než stovky zemí světa. ITWF sdružuje přes 700 odborových svazů, které zastupují na 4,5 milionu pracovníků v dopravě z přibližně 150 zemí světa. Generální tajemník ITF José Viegas uvedl: „Autonomní kamiony se v následujícím desetiletí mohou stát běžnou součástí silničního provozu. Již nyní podobné systémy fungují v kontrolovaných prostředích, například v přístavech nebo dolech. Testování na veřejné silniční síti stále probíhají, a to jak ve Spojených státech amerických, tak i v členských zemích EU. Výrobci vozidel investují značné částky do automatizace, řada vlád toto jejich úsilí podporuje a upravuje i regulační rámec. Při dobré a včasné přípravě jsme schopni výrazně snížit dopad rychlého zavádění autonomních vozidel na trh práce.“

Erik Jonnaert, generální tajemník ACEA, je přesvědčen, že harmonizace pravidel pro všechny zainteresované země je klíčovým předpokladem pro maximalizaci přínosu technologie autonomních vozidel. „Autonomní vozy nejsou záležitostí omezenou na vnitřní trh jednoho státu, protože se mohou snadno pohybovat přes hranice. Potřebujeme mezinárodní standardy, dobrou legislativu a procesy nastavené tak, aby řešily problematiku kompatibility autonomního řízení a současných předpisů. Jinak riskujeme vytvoření naprosto nepřehledné džungle pravidel a předpisů, což může automobilky i autodopravce odradit od dalších investic do systému autonomního řízení.

Přínos pro celou společnost

Prezident IRU Christian Labrot dodal: „Autonomní kamiony přinesou mnoho benefitů celé společnosti – od úspory nákladů a nižších emisí až po bezpečnější silnice. Systém také pomůže vyřešit aktuální nedostatek profesionálních řidičů v mnoha zemích světa. Nesmíme však zapomenout na to, bude nutné přeškolit řidiče na nový způsob práce. Musíme udržet profesionály v oboru. Všichni musíme pracovat společně na hladkém přechodu k technologii autonomní jízdy.“

Generální tajemník ITWF Steve Cotton se vyslovil pro řízený nástup nové technologie. „Jednoznačně vítáme doporučení studie, že odbory jakožto zástupci profesionálních řidičů musí být součástí procesu zavádění autonomních kamionů. Musíme se vyvarovat živelné proměny trhu, abychom zachovali benefity a současně minimalizovali nepříjemné dopady, zejména na sociální oblast. Masivní nasazení autonomních vozů může ohrozit kariéru a životy milionů profesionálních řidičů. Doporučení uvedená ve studii pomohou vládám při přípravě opatření pro všeobecně přínosné využití nové technologie.“

spinner