​Zákaz předjíždění pro kamiony by bezpečnost nezvýšil, ale naopak ohrozil

​Zákaz předjíždění pro kamiony by bezpečnost nezvýšil, ale naopak ohrozil

S nástupem zimního počasí loni na opravovaném úseku dálnice D1 u Humpolce zkolabovala doprava. Přestože se po kritice, která se vzápětí snesla na ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, problematický úsek podařilo relativně brzy rozšířit, událost měla další dohru.

Skupina poslanců ANO, KSČM a ČSSD navrhla novelu zákona, podle níž by platil plošný zákaz předjíždění kamionů v pracovní dny od 6.00 do 22.00 hodin. Nové opatření, které má podle jeho předkladatelů přispět k zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu, podpořilo zpočátku i ministerstvo dopravy.

Proti navrhované změně se ihned ohradili dopravci ze Sdružení ČESMAD Bohemia a SAČM, Svaz průmyslu a dopravy ČR a Hospodářská komora ČR. Vláda posléze zaujala neutrální stanovisko.

Zástupci Sdružení ČESMAD Bohemia se minulý týden setkali s ministrem dopravy Danem Ťokem, s kterým jednali jak o zákazu předjíždění kamionů, tak o zimní údržbě,

chybějících odpočívkách na komunikacích i o situaci v silniční dopravě celkově.

Zahraniční inspirace pro zimní údržbu

„Uvedli jsme, že neumíme detailně porovnat plány údržby v jednotlivých zemích, ale obecně se nám zdá, že v západních zemích se více dbá na prevenci. Například v alpských zemích, ale třeba i v Německu, policie dokáže dálnici rychle na chvíli zavřít, aby na celém zasněženém úseku byla provedena údržba. Podotýkám, že na celém tělese dálnice, včetně odstavného pásu, ne pouze v jednom jízdním pruhu. A pokud jsou u nás dálniční úseky, kde se problémy neustále opakují jako na Vysočině, přestože dálnice je tam stejná jako jinde, je zde zřejmě třeba ještě zvýšit standard údržby. Jsme připraveni poskytnout i další náměty a zkušenosti mnoha našich řidičů. Jsme rádi, že má pan ministr o diskusi na toto téma zájem,“ uvedl generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Prosincový kolaps dopravy u Humpolce vyvolal snahu o rychlé řešení. Přestože příčin bylo více, někteří poslanci chtěli podle Vojtěcha Hromíře udělat viditelné gesto pro veřejnost a oživili nápad na zavedení plošného zákazu předjíždění kamionů. Dokonce ve zrychlené proceduře, bez důležité diskuse a odborné oponentury.

„Vše začalo změnou počasí a stavem vozovky a také tím, že ne všichni řidiči se chovali tak, jak bylo za této situace zapotřebí. A nešlo jen o řidiče kamionů. Plošný zákaz tak, jak je navržen, je ale neadekvátní a zbytečný. Není důvod, aby v místech, kde na dálniční síti problémy nevznikají, řidič kamionu neměl nárok jako jiný běžný uživatel dálnice předjet pomalejší vozidlo. Dlouhodobá jízda za pomaleji jedoucím vozidlem je stresující pro každého. Řidič kamionu tráví za volantem každý den osm hodin, nejede tam pro svou potěchu, je v práci. Jízda v pomalých a dlouhých kolonách, které by vznikaly, je ubíjející. Navíc argument o zvýšení plynulosti provozu je mylný, je to spíše naopak. Pro plynulost jsou zapotřebí přece i předjížděcí manévry. Jinak by vedle sebe nakonec jely dva proudy vozidel, v jednom nákladní, v druhém osobní, a oba by jely stejně rychle jako nejpomalejší vozidlo vepředu. Zapojování pomalých osobních vozidel do kolony kamionů kvůli odbočení nebo najíždění na dálnici a průjezd touto kolonou by nakonec byl velký stres pro jejich řidiče,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

„Plošný zákaz předjíždění nákladních vozidel není opodstatněný. Pokud se někde mohou vyskytnout problémy, lze předjíždění kamionů regulovat proměnnými značkami. Již dlouho se mluví o inteligentní dálnici – toto k ní určitě patří,“ dodal. Nezbytné je podle něj také působit na zahraniční řidiče kamionů. „Pokud vědí, že si zde mohou dovolit více než jinde, tak si to stejně jako každý jiný motorista také dovolí. A jestliže se bojí vysokých pokut v Německu či ve Francii, u nás z nich obavy nemají. Chtějí-li poslanci zlepšit plynulost provozu, měli by především vytvořit lepší podmínky pro dopravní policii; při jednáních o rozpočtu k tomu mají každý rok dobrou příležitost. Pokud se nebude kontrolovat dodržování stávajících pravidel a nebude zde nějaká zdravá míra represe při jejich porušování, nemá smysl vytvářet další pravidla,“ zdůraznil Vojtěch Hromíř.

Výstavba nových odpočívek

Třetím tématem jednání s ministrem dopravy byly odpočívky. „Bylo zřejmé, že pan ministr si uvědomuje, že situace v této oblasti je špatná. Lišíme se v pohledu na to, kde a jak by měla nová místa pro odpočinek řidičů vznikat. Dlouhodobě jednáme s ŘSD, ale v režii státu dochází ke změně velice pomalu,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Dopravci podle něj zastávají názor, že jejich výstavba je povinností státu a vyplývá to i z nařízení EU, kde se uvádí, že na každých 100km sítě TEN-T musí být dostatečný počet odpočívek. „Ministr dopravy vidí řešení spíš v komerčně vznikajících odpočívkách. Jako dobrý příklad tohoto přístupu lze uvést stanoviště na D1 u Ostrovačic. My preferujeme spíš kombinaci obou přístupů, povinnost spočívá v prvé řadě na státu, odpočívka je součástí infrastruktury. Může samozřejmě vytvořit atraktivní pobídky pro soukromé investory a ti pak povinnost státu naplní, a možná rychleji,“ řekl Vojtěch Hromíř

(lan)

Foto: LAN

spinner