Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - září 2016

Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - září 2016

LOGISTIKA

Evropská asociace logistických center – EUROPLATFORMS

Valná hromada proběhla ve Španělsku

Valná hromada EUROPLATFORMS se uskutečnila v hlavním městě španělské Andalusie Huelva na pozvání posledního prezidenta EUROPLATFORMS a nyní generálního ředitele huelvského přístavu Ignacia Álvareze Ossoria. Účastníci jednali o projektech TEN-T a DTLF, o novém, racionálnějším způsobu projednávání přihlášek nových členů, a zejména diskutovali o postavení logistických center v nové logistice jakožto podstatných oblastech kontroly směrování logistických řetězců s dopady na hospodárnost a udržitelnost dopravy. Na zasedání bylo schváleno přijetí finské organizace Limowa za člena EUROPLATFORMS.

Evropská asociace logistických center EUROPLATFORMS byla založena v prosinci 1991. Jejím hlavním posláním je podpora a rozvoj koncepce logistických center v Evropě i celosvětově a dále tvorba a zlepšování vztahů mezi existujícími logistickými centry v Evropě. V současnosti je členem asociace v Evropě na 70 logistických center, ve kterých provozuje dopravní a logistickou činnost přes 2600 firem.

EUROPLATFORMS formulovala a zpřesnila definici dopravních a logistických center, kterou schválily mezinárodní vládní organizace Evropské komise, Evropské hospodářské komise OSN a OECD a používá ji i řada národních úřadů. Logistické centrum je zařízení v definované oblasti, v jehož rámci probíhají činnosti týkající se dopravy, logistiky a distribuce zboží pro národní a mezinárodní tranzit, prováděné různými operátory na komerčním základě. Operátory mohou být buď majitelé, nebo nájemci budov a zařízení (sklady, distribuční centra, skladovací plochy), jež byla postavena.

V zájmu dodržování pravidel volné konkurence musí logistická centra umožňovat přístup všem firmám provádějícím uvedené činnosti. Logistická centra tedy musí být vybavena všemi zařízeními k jejich provádění. Pokud možno mají zahrnovat i veřejné služby pro zaměstnance a zařízení pro uživatele.

Za účelem podpory intermodální dopravy v odbavování zboží mají být logistická centra přednostně obsluhována více dopravními druhy (silniční, železniční, námořní, vnitrozemskou plavbou a leteckou dopravou). Pro zajištění obchodní spolupráce je důležité, aby logistická centra byla řízena jedním právně neutrálním subjektem, přednostně v rámci veřejného a soukromého partnerství. Konečně logistické centrum musí splňovat evropské standardy a poskytovat kvalitní výkon k zajištění rámce pro udržitelná komerční a dopravní řešení.

Tato definice obsahuje hlavní kritéria, jež musí být splněna, aby logistické centrum mohlo být certifikováno a uznáno. Dále existuje řada dalších prvků, na kterých jsou logistická centra založena. Tři z těch významnějších jsou územní a infrastrukturní plánování, dopravní kvalita a specializace a intermodální rozvoj.

SPEDICE

Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA

Klíče k otevření Afriky - významná role logistiky

FIATA přinesla dokument o zásadní roli logistiky v odkrývání potenciálu afrického kontinentu. V dokumentu se mimo jiné uvádí: Není tajemstvím, že Afrika je příštím nevyužitým trhem určeným ke vstupu do nové éry obchodu a rozvoje vůbec. Pro druhý největší kontinent na světě a druhý nejvíce zalidněný světadíl se nabízí otázka, jak zajistit využití jeho potenciálu. Odpověď? Stačí se podívat na poslední jednání Africké unie, které bylo zaměřeno na obchod a logistiku.

Logistika je středobodem zájmu FIATA a sítě 23 národních spedičních svazů zastupujících více než 1300 členských firem napříč Afrikou. Proto FIATA uplatňuje společné stanovisko zaměřené na nutnost formulace holistické politiky členy Africké unie a její koordinované uplatňování regionálními orgány. FIATA a její členské svazy jsou připraveny přispívat na mezinárodní a národní úrovni k potřebným diskusím a k realizaci zaváděcí fáze regionální obchodní politiky.

Proč jsou logistika a obchod na čelném místě? Hlavní část afrického obchodu se podle průzkumu Ecobank, banky sídlící v Togu, realizuje mezi Velkou Británií, Evropou, Amerikou a Asií; pouze 12 procent připadá na výměnu mezi africkými státy. Pro srovnání: 60 procent evropského obchodu probíhá v rámci téhož kontinentu. Totéž se týká Asie a v Americe je to 40 procent. Mnoho afrických států nemá přístup k moři (přesně 16 z 54), což představuje značné náklady na přepravu zboží v rámci kontinentu. Podle indexu Světové banky Doing Business vyjde přeprava kontejneru přes řeku Kongo na 4500 USD a celkový náklad včetně pozemní dopravy přijde až na

10 000 USD. Pro srovnání: přeprava obdobného kontejneru se stejným zbožím z Malajsie do Singapuru stojí méně než 1000 USD. Několik poznámek k otázce investic do infrastruktury: Světová banka odhaduje, že během příštího desetiletí bude každoročně zapotřebí 93 miliard USD k zaplňování infrastrukturních mezer na kontinentu. V současnosti africké státy vydávají 45 miliard USD, z čehož třetinu financují sponzoři a soukromý sektor. Při této intenzitě potrvá zaplnění hlavních mezer přes 20 let.

SILNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU

Čína je 70. zemí světa, která ratifikovala úmluvu OSN TIR

IRU informovala o tom významném kroku ke zlepšení pozemní a multimodální dopravy mezi Asií a Evropou; je znakem soustavné integrace Číny do globální dopravy a obchodních norem. Systém TIR má zejména podpořit iniciativu Číny zaměřenou na rozvoj obchodu a spolupráce podél staré Hedvábné stezky. Generální tajemník IRU Umberto de Pretto k tomu uvedl: „Jsem velmi rád, že mohu uvítat Čínu do rodiny národů TIR. Je to důležitý krok v harmonizaci standardů a rozvoji dopravy a obchodu v eurasijské oblasti. IRU je silným podpůrcem silniční iniciativy Číny a hodláme pokračovat v úzké spolupráci s čínskou vládou a obchodní komunitou, když se nyní zaměříme na praktické zavedení systému TIR.“

V sousedství Číny aplikují TIR i další země – Afghánistán, Kazach-stán, Kyrgyzstán, Mongolsko, Rusko a Tádžikistán. I jejich představitelé očekávají v souvislosti se zavedením systému TIR nárůst dopravy a obchodu. Také Pákistán v současnosti zavádí systém TIR po ratifikaci úmluvy v loňském roce. Výkonný sekretář Evropské hospodářské komise OSN v Ženevě Christian Friis Bach řekl: „Přístup Číny k úmluvě TIR otevře nové efektivní a rychlejší dopravní příležitosti i dopravní cesty mezi Čínou a Evropou. Může se opravdu stát iniciátorem změn v mezinárodním obchodě a silným příspěvkem k realizaci čínské vize, obsažené v Road Initiative. Velmi Čínu vítáme v přístupu k úmluvě a těšíme se na její úzkou spolupráci se všemi smluvními partnery TIR při tomto rozhodnutí, které povede k větší příležitosti pro obchod, dopravu a hospodářský růst.“

Jediný světový univerzální celní tranzitní systém a jedna z nejúspěšnějších mezinárodních úmluv TIR urychlují přechody hranic bezpečnějším a efektivnějším způsobem, snižují dopravní náklady a podporují rozvoj obchodu. Generální tajemník OSN potvrdil, že úmluva TIR vstoupí v Číně v platnost 5. ledna 2017.

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie železnic – UIC

Přehled 55 projektů UIC

UIC přichází s přehledem 55 projektů, na kterých se podílí nebo je jejich iniciátorem. Přehled uvádí základní programové charakteristiky. Na čelném místě se nachází 7th R&D Framework Programme / Horizon 2020. K sedmému rámcovému programu výzkumu a vývoje – Horizon 2020:

Program vyžadující podporu všech evropských, jakož i některých zainteresovaných mimoevropských členů unie je vyvolán a financován Evropskou komisí EU jako část sedmiletého programu Horizon, který odstartoval 1. ledna 2014. Jde o soubor dílčích programů, jako jsou Doprava, Bezpečnost, Informační a komunikační společnost, Materiály a další. Řada programů, které se vztahují k železniční dopravě, má k dispozici celkový rozpočet 7,7 miliardy €. Kolem 400 milionů € z tohoto rozpočtu bylo přidáno k soukromým prostředkům v rámci státní a soukromé spolupráce PPP pro drážní výzkum, zvaný Shift2Rail; ten nyní disponuje celkovým rozpočtem dosahujícím téměř jedné miliardy €. Projektový rozpočet P000062 slouží k podpoře koordinace členů směrem ke stanovení výzkumných priorit založených na dokumentech UIC Challenge 2050 a Rail Technical Strategy Europe. Rovněž jde o podporu Koordinační skupině UIC pro výzkum a inovace (RCIG) a jejích úkolů. Jedním z nich je i koordinace vstupů vůči ERRAC – Poradní radě evropského drážního výzkumu směrem k Evropské komisi. Účast v drážních výzkumných projektech financovaných EU znamená velké zvýšení prostředků ve srovnání s projekty, které realizuje každý člen UIC individuálně. Zejména v současné době, kdy je v rámci programu Horizon 2020 mnoho drážních výzkumných projektů plně financováno!

LETECKÁ DOPRAVA

Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA

Vlády si musí došlápnout na nebezpečné odesílatele lithiových baterií

IATA ve spolupráci s představiteli dodavatelských řetězců lithiových baterií požaduje striktní formulace v mezinárodních předpisech týkajících se dopravy těchto výrobků. Ve společném dopise ministrům obchodu, průmyslu a dopravy, jakož i ředitelům civilního letectví ve světově největších výrobních a exportních zemích lithiových baterií představitelé Mezinárodní asociace letecké dopravy, Asociace výměnných baterií (PRBA), Americké asociace nabíjecích baterií, Evropské asociace nabíjecích lithiových baterií, Světového fóra odesílatelů (GSF) a Mezinárodní asociace leteckého zboží (TIACA) požadují, aby bezpečnostní předpisy pro lithiové baterie byly doplněny v bodech původu o první odesílatele a výrobce. Dopis rovněž požaduje zavedení kooperativních iniciativ mezi různými právními řády, aby byly řešeny situace, kdy se lithiové baterie vyráběné v jednom státě přepravují přes hranice, aby byly následně přepravovány leteckou dopravou z jiného státu. Světové asociace rovněž požadují zavedení vysokých pokut a celních postihů vůči těm, kteří předpisy obcházejí.

Generální ředitel IATA Tony Tyler řekl: „Bezpečnost je nevyšší leteckou prioritou. Aerolinky, odesílatelé a výrobci tvrdě pracovali na stanovení pravidel, jež zajišťují, že lithiové baterie lze přepravovat bezpečně. Vládní úřady musí být aktivnější a převzít odpovědnost za usměrňování nebezpečných výrobců a exportérů. A flagrantní porušování předpisů o dopravě nebezpečného zboží, jež riskuje bezpečnost letadel a cestujících, musí být trestáno.“ „Hrozí, že akce menšiny naruší důvěru v oprávněnost požadavku výrobců baterií. Tato věc se hluboce dotýká našich členů,“ řekl George A. Kerchner, výkonný ředitel Asociace výměnných baterií (PRBA), která zastupuje největší světové výrobce lithiových iontů a lithiových kovových baterií stejně jako výrobce produktů poháněných těmito bateriemi.

Zákaz nakládání zásilek lithiových baterií do letadel by znamenal vysoká rizika pro lidské životy tím, že se zpomalí dodávky životně důležitých lékařských zařízení, a také ohrožení bezpečnosti mnoha zemí, protože velký počet vojenských aplikací je poháněn právě lithiovými bateriemi.

NÁMOŘNÍ DOPRAVA

Baltská a mezinárodní námořní rada – BIMCO

Šanghajská konference BIMCO s udílením cen se uskuteční 9. listopadu

Konference BIMCO bude zaměřena na výměnu zkušeností s cestou k oživení trhu a se současnými námořními tématy ve světle názorů představitelů významných světových rejdařství. Mezi řečníky bude prezident BIMCO Philipe Louis Dreyfus a dále vedoucí pracovníci firem China Cosco Shipping Corporation, Wah Kwong Shipping, Maersk Group, ICBC Leasing a Shandong Shipping Corporation. Navazovat bude večer udílení cen, které obdrží rejdaři za vynikající výsledky v klíčových oblastech. Akce proběhne v hotelu Ritz-Carlton Shanghai Pudong.

Jiří Kladiva

spinner