Společná rubrika Dopravních novin a Svazu spedice a logistiky ČR

Z MEZINÁRODNÍCH DOPRAVNÍCH A LOGISTICKÝCH SVAZŮ 7

Z MEZINÁRODNÍCH DOPRAVNÍCH A LOGISTICKÝCH SVAZŮ 7

LOGISTIKA

Evropská logistická asociace – ELA

KONFERENCE O VNITROZEMSKÝCH TERMINÁLECH V ANTVERPÁCH

ELA zve na konferenci, která se koná ve dnech 26. a 27. listopadu v Antverpách na téma budoucnost evropských vnitrozemských terminálů se zvláštním zaměřením na evropské vodní cesty. Význam efektivního zázemí námořních přístavů uznávají všechny zúčastněné strany: dostatečné plánování, užitečná partnerství a kombinované objemy jsou cestou vpřed pro vnitrozemskou dopravu. Vnitrozemské terminály hrají velmi významnou roli v této přeměně. Letošní, již desátá konference se zaměří na efektivní terminálové operace a vnitrozemskou dopravu, prováděnou různými aktéry. Konference počítá se 150 účastníky z celé Evropy včetně zhruba 90 ředitelů terminálových přístavních zařízení.

Úvodní vystoupení o evropské dopravní politice bude patřit šéfovi sekce vnitrozemské plavby a přístavů Evropské komise D. Theologitisovi. Téma Vnitrozemská strategie námořních přístavů pojednají představitelé přístavů Marseille, Antverpy, Štětín a Benátky. Dalšími tématy budou Perspektivy zákazníků na vnitrostátních sítích, Evropská vnitrozemská mobilita, Inovace v efektivnosti a Trendy v logistickém plánování a partnerství. Více informací se nachází na www.inlandterminals.com.

SPEDICE

Federace evropských svazů stěhovacích podniků – FEDEMAC

SABINE HARTMANOVÁ ZVOLENA PREZIDENTKOU FEDEMAC

Sabine Hartmanová převzala jako dosud první žena nejvyšší funkci ve Federation of European Movers Associations. Ředitelka podniku Spedition Hartmann International z německého Paderbornu v Severním Porýní-Vestfálsku byla jednomyslně zvolena novou prezidentkou této federace. Za viceprezidenty byli rovněž jednomyslně zvoleni Serge Fontaine (Francie) a Roberto Rodriguez (Španělsko). Harmanová nastupuje do funkce po Aivarsu Usansovi (Lotyšsko), jenž ji vykonával poslední tři roky. Federace FEDEMAC je registrována v Německu jako nezávislá evropská organizace. V současnosti zastupuje zájmy více než tří tisíc stěhovacích firem ve 26 evropských zemích. Jejím hlavním posláním je zastupovat tento obor vůči Evropskému parlamentu, Komisi a dalším mezinárodním organizacím. FEDEMAC připravuje na příští rok Konferenci mladých stěhováků – YMC (Young Movers Conference 2016), která se uskuteční ve Španělsku.

SILNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU

FÓRUM SVĚTOVÉ OBCHODNÍ ORGANIZACE (WTO) A SYSTÉM TIR

Letošní Veřejné fórum bylo zvlášť mimořádné, když proběhlo ve světle oslav 20. výročí vzniku WTO. Bylo příležitostí k diskusi a posouzení příspěvku těchto dvaceti let k posílení a stabilitě světové obchodní spolupráce. Na pořadu bylo rovněž uplatňování nástrojů OSN k zajišťování cílů Světové obchodní organizace, zejména pak Úmluvy o usnadňování obchodu. V rámci Veřejného fóra proběhlo zasedání na téma Usnadňování obchodu za pomoci usnadňujících nástrojů OSN. IRU ve spolupráci se zákaznickou institucí CUTS International uspořádala setkání, na kterém se účastníci seznámili s přednostmi globálního tranzitního Systému TIR a se zárukami, které zkracují čekací doby na hranicích, v přístavech a železničních terminálech.

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

Evropská asociace nákladních drah – ERFA

FINANČNÍ PRŮHLEDNOST – ZÁSADNÍ PODMÍNKA VYTVÁŘENÍ RŮSTU

ERFA zastupuje především evropský soukromý drážní sektor včetně drah, držitelů vozů, speditérů, poskytovatelů služeb a národních svazů nákladní železniční dopravy. Jejím cílem je vytvořit konkurenční a inovativní společný evropský drážní trh poskytující atraktivní, férové a průhledné tržní podmínky pro všechny drážní podniky. ERFA ve svém prohlášení s názvem Finanční průhlednost – zásadní podmínka pro drážní systém, aby generoval růst a konkurenceschop­nost, bije na poplach nad údajnými plány oslabit finanční průhlednost jako část probíhajících diskusí kolem 4. železničního balíčku. Asociace se negativně dotýká, že členské státy EU vysílají špatný signál drážnímu trhu, pokud jde o zajímavost investic a růst v tomto sektoru. Probíhající soudní řízení proti Německu a Rakousku za nedostatečné respektování finančních pravidel EU tento současný problém zvýrazňují. V obou případech se obvinění týkají možnosti, aby se prostředky z fondů infrastrukturních manažerů mohly užívat k tzv. křížovému financování dalších dopravních služeb například v nákladní a osobní dopravě. Tento druh křížového financování je platnými pravidly přísně zakázán, je ale obtížné jej regulačními orgány eliminovat.

ERFA poukazuje na dopad křížového financování a dalších zkreslujících praktik na konkurenční evropský drážní sektor. Opravdově konkurenční evropský drážní trh prý může existovat jen tehdy, jestliže mohou vedle sebe existovat malí, střední a velcí drážní operátoři a nikoliv kdy velcí operátoři mohou využívat svá privilegovaná postavení.

STANOVISKO ERFA K BEZPEČNOSTNÍMU SYSTÉMU ERTMS

ERFA uvádí, že tu je snaha úspěšně vyvinout a aplikovat systém ERTMS a vytvořit z něj bezpečnostní systémovou platformu EU. Jelikož ale nákladové a rizikové aspekty nebyly řádně posuzovány, projekt ERTMS je ohrožen. ERFA proto navrhuje nové, sladěné úsilí pro zaváděcí strategii ERTMS, jež sníží náklady a rizika a zajistí zlepšenou konkurenční schopnost drážních služeb. ERTMS je bezpečnostní systém založený na IT, jenž může přispět všeobecně ke snížení provozních nákladů v evropských drážních službách a zvláště pak v mezinárodní nákladní dopravě. Je proto povinností odolávat investicím, jež jsou rizikové a nevyvolávají dobrou návratnost. ERFA přitom souhlasí, že společný, na IT založený bezpečnostní systém je pro EU žádoucí. Standardizovaná platforma ERTMS má množství výhod. Hlavními vítězi z efektivnějších drážních operací budou v EU spotřebitelé a občané, kteří mohou mít prospěch z bezpečnější, prostředí přátelštější a lacinější osobní a nákladní dopravy.

LETECKÁ DOPRAVA

Asociace evropských aerolinií – AEA

AEA UVÁDÍ PŘEDPOKLADY PRO KONKURENČNÍ POLITIKU AEROLINEK

V odpovědi na veřejnou konzultaci EU k tzv. leteckému balíku AEA uvedla: „Evropa potřebuje kompaktní podpůrnou leteckou politiku, která začíná předpokladem, že letecká síť je zásadním zdrojem a že nezbytná nebo žádoucí regulace má být koncipována tak, aby brala v úvahu konkurenceschopnost evropských aerolinek. Asociace evropských aerolinií AEA vítá iniciativu Evropské komise EU otevřít veřejnou konzultaci na téma budoucího leteckého balíku opatření. Je to pro Evropu unikátní okamžik ověřit si cestu vpřed a udržet vedoucí roli na světovém leteckém trhu. Společně s ohlášeným novým balíkem opatření EU – projektem lepší regulace Komise – jde o zásadní krok k dosažení uvedeného cíle. Evropský letecký sektor hraje důležitou roli v evropské mobilitě, sociální soudržnosti, prosperitě a růstu. Naše aerolinky jsou připraveny plnit tuto roli a těší se na nadcházející diskuse. AEA věrně uplatňuje hlas evropských aerolinek již více než 60 let. Dokument navržený ve spolupráci s členskými aeroliniemi jako součást naší reakce na veřejnou konzultaci uvádí zásadní požadavky na evropskou leteckou politiku, která má zlepšit konkurenční schopnost leteckého sektoru v EU.

NÁMOŘNÍ DOPRAVA

Baltská a mezinárodní námořní rada – Bimco

BIMCO NA MEZINÁRODNÍM NÁMOŘNÍM TÝDNU V LONDÝNĚ

Bimco využila této příležitosti k informování o vývoji v námořní bezpečnosti a o krizovém managementu na dvou akcích. První setkání (snídaňový brífink) mělo název Budoucnost námořní bezpečnosti a bylo zaměřeno na prezidenty a generální ředitele námořních a dalších společností, kteří měli příležitost dozvědět se více o posledních hrozbách, kterým čelí obchodní lodě plující v rizikových oblastech, dále jak jsou tyto hrozby pojímány vojenskými složkami a co by měl námořní sektor dělat, aby zajistil svým flotilám co nejlepší vybavení proti všem hrozbám. Giles Noakes, šéf bezpečnosti BIMCO, řekl: „S pravděpodobností zmenšení vojenských sil v oblastech vysokých rizik po roce 2014 je nyní ideální doba hodnotit všechny alternativy bezpečnosti, aby se zajistilo, že se pirátství nevrátí na úroveň let 2010 až 2012.“ Nejvyšší představitelé rejdařství nahlédli do složitosti nyní probíhajících vyjednávání o budoucích strategiích. Například: mají se udržovat hranice oblastí s vysokými riziky? Zasedání se aktivně účastnil generálmajor Martin Smith, který je velitelem operací EUNAVFOR, a informoval o problematice z pohledu vojenské ochrany. Druhé setkání se jmenovalo Cvičení v krizovém managementu a bylo hlavně určeno bezpečnostním pracovníkům námořních firem. Poskytlo platformu pro delegáty, aby se aktivně účastnili diskuse kolem potenciálních útoků Islámského státu z Iráku a z Levanty na obchodní loďstvo a o opatřeních nezbytných ke zmírnění takových událostí. Přítomná organizace UKMTO (UK Maritime Trade Operations) poskytla informace z první ruky a přednesla praktické návrhy. dopravní zákazníci

Evropská rada odesílatelů – ESC

ŽÁDOST STÁTŮM O PODPORU ŽELEZNICI

V otevřeném dopise Radě ministrů dopravy EU, iniciovaném ESC za podpory dalších svazů jako CLECAT, ERFA, UIRR a dalších, se žádají členské státy Evropské unie, aby pokročily na úseku zvyšování růstu železniční dopravy a její konkurenceschop­nosti. Skoncováním s podinvestováním železnic a jejich chabou výkonností, jež sektor sužují, by měly státy uznat roli, kterou může otevřený trh sehrávat právě v podpoře investic a růstu ve prospěch zákazníků a životního prostředí. Členské státy EU by měly podporovat efektivní a na růst zaměřený management drážní infrastruktury. Znamená to zajistit nezávislé chování manažerů infrastruktury nejen v přidělování kapacit a stanovování a výběru poplatků, ale též pokud jde o management údržby a přepravy v drážním systému. Proto členské státy musí podniknout konkrétní kroky ve vytváření silných a nezávislých manažerů infrastruktury, což znamená zásadní podmínky potřebné pro konkurenceschopný drážní systém. Členské státy musí ustavit koordinační výbory, jež dají dohromady všechny uživatele, včetně zákazníků a místní úřadů, aby pracovali společně s manažery infrastruktury a dráž-ními podniky na zlepšování výkonnosti zákaznického zaměření drážních sítí. Veřejné prostředky by měly být užívány ke stimulaci investic, nikoliv k omezování růstu v tomto sektoru. Křížové financování v užívání veřejných fondů a dalších zdrojů má skončit, protože ohrožuje úroveň hracího pole a konkurenceschop­nosti sektoru. Za tím účelem by členské státy měly také odstraňovat přetrvávající překážky.

ESC (European Shippers’ Council) zastupuje logistické zájmy výrobců, velko- a maloobchodníků, společně nazývané odesílateli. Mezinárodně ESC úzce spolupracuje s Asijskou asociací odesílatelů (ASA), s Americkou asociací exportérů a importérů (AAE), když společně utvářejí Světovou odesílatelskou alianci GSA (Global Shippers’ Alliance). Jiří Kladiva

spinner