​Vznikla skupina pro omezení kamionové dopravy

​Vznikla skupina pro omezení kamionové dopravy

Středočeský kraj se připravuje na situaci, kdy by Praha zakázala vjezd kamionům o délce nad 12 metrů. Krajští radní koncem ledna ustavili pracovní skupinu, jež se bude tímto problémem zabývat. Uvedla to Helena Frintová z tiskového oddělení krajského úřadu. Hlavní město začalo chystat omezení kamionové dopravy poté, co vláda vyřadila dostavbu Pražského okruhu mezi D1 a D11 ze svých priorit.

"Cílem pracovní skupiny je připravit se na situaci, jež může nastat, a navrhnout řešení, která co nejméně zasáhnou do života obyvatel Středočeského kraje," uvedla hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová. Opatření Prahy by podle ní mělo zásadní dopad na intenzitu jízdy nákladních vozidel ve středních Čechách. "Předně se jedná o přípražské oblasti, kde není dostavěn silniční okruh kolem Prahy, tedy o Říčansko a Úvalsko," upozornila hejtmanka.

Vedení kraje se obává velkého přesunu nákladní kamionové dopravy na středočeské silnice především v okolí Říčan, Úval a Českého Brodu. "Města Říčany a Český Brod již zahájila dopravní opatření před tímto uvažovaným omezením a to tím, že zakážou tranzitní dopravu nákladních vozidel nad 12 metrů na silnicích druhých a třetích tříd procházejících na jejich území," uvedl radní pro dopravu František Petrtýl.

Pokud Praha zakáže vjezd velkým kamionům, nemohou podle něj středočeské silnice takovou dopravní zátěž vydržet a hrozí jejich poškození či zničení. Kdyby pak vstoupila v platnost veškerá zvažovaná omezení jízdy nákladní dopravy nad 12 metrů, nastane podle rady kraje kolaps nákladní dopravy - řidiči nebudou mít náhradní dopravní cestu, kudy by uzavřené úseky silnic objeli.

Dopravci preferují dostavbu Pražského okruhu

Proti způsobu, jakým by měl být omezen vjezd kamionů do Prahy, se již loni důrazně ohradilo Sdružení ČESMAD Bohemia. „Dostavba Pražského okruhu se odkládá, což je zásadní problém. Náměstek primátorky pro dopravu Dolínek má nápad, jak problém vyřešit: zákaz vjezdu vozidel nad 12 metrů do Prahy. To je asi takové řešení, jako když má sedlák málo sena pro koně, tak koně pošle na jatka. Problém je pravda vyřešen, ale koňovi se to asi moc líbit nebude a ani sedlák se už napříště nesveze,“ uvedl loni v létě mluvčí sdružení Martin Felix.

„Zákaz vjezdu dvanáctimetrových a delších vozidel na celé území Prahy a především pak na část Jižní spojky, která nuceně nahrazuje neexistující část Pražského okruhu, je nápad tak absurdní, že radního pověřeného řízením dopravy usvědčuje z naprosté nekompetentnosti volající po odchodu. Na území Prahy existují stovky podniků, skladů a logistických center, která se bez obsluhy kamionů neobejdou. Nebo si snad pan Dolínek myslí, že když se jeden kamion přeloží na deset dodávek, poslouží životnímu prostředí? Ano, nahrazovat vnější okruh vnitřním, je opravdu zvěrstvo. Ale zavřít i ten a zahltit tranzitem okolní obce a malá města, kterými navíc vedou nevyhovující komunikace 2. a 3. tříd, je arogance hodná totalitního gubernátora,“ varoval Martin Felix.

Podle něj je dlouhodobě deklarovaným zájmem sdružení vyhýbat se hlavnímu městu, ale absence části Pražského okruhu to bohužel neumožňuje. „Odklonění dopravy na nevyhovující silnice nižších tříd a přesunutí dopravní zátěže z Pražanů na obyvatele okolních obcí i vzdálenějších měst nemůžeme akceptovat, neboť by dopravní problémy nejen neřešilo, ale ještě více zdramatizovalo. Pan Dolínek je členem vládní ČSSD, ti jediní mají pravomoc třeba přijmout zákon o liniových stavbách a okruh urychleně dokonči. To, že nejsou čtvrt století schopni situaci smysluplně řešit, je v žádném případě neopravňuje brát si za rukojmí obyvatele Středočeského kraje, kam jim na nevyhovující silnice hodlají poslat nákladní tranzitní dopravu. Kamionová doprava, která se spolu s průmyslovými podniky a obchodem rovněž stává rukojmím ve hře neschopných, bohužel jezdit musí a zcela jistě i bude, protože nemá žádnou jinou alternativu,“ prohlásil Martin Felix.

(čtk/lan)

spinner