Vstup Audi Q7 TFSI e quattro na český trh se blíží

Vstup Audi Q7 TFSI e quattro na český trh se blíží

Audi uvádí v rychlém sledu na trh nové elektrifikované modely. A v brzké době má být v České republice zahájen prodej modelu Q7 TFSI e quattro (kombinovaná spotřeba paliva v l / 100km: 2,8 – 3,0; kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh / 100km: 21,9 – 22,9; kombinované emise CO2 v g/km: 64 – 69).

SUV, jehož externě nabíjitelný hybridní pohon kombinuje třílitrový zážehový motor V6 s výkonným elektromotorem, je k dispozici ve dvou výkonových stupních. Ve vrcholné verzi poskytuje nejvyšší výkon 335 kW (456 k) a maximální točivý moment 700 Nm, druhá verze dosahuje nejvyššího výkonu 280 kW (381 k) a maximálního točivého momentu 600 Nm.

Dva motory a quattro: pohon a převodové ústrojí

Audi Q7 TFSI e quattro sází stejně jako všechny ostatní externě nabíjitelné modely na sílu dvou srdcí. Spalovacím motorem je jeden z nejmodernějších agregátů značky, jednotka 3.0 TFSI. Turbodmychadlem přeplňovaný, kultivovaný motor V6 je vyladěn na nejvyšší výkon 250 kW (340 k) a maximální točivý moment 450 Nm a je homologován v souladu s emisní normou Euro 6d-TEMP. Filtr pevných částic pro zážehové motory je součástí sériové výbavy. Synchronní elektromotor s permanentními magnety se vyznačuje mimořádnou výkonností a kompaktními rozměry. Synchronní elektromotor s nejvyšším výkonem 94 kW a točivým momentem 350 Nm je uložen ve skříni osmistupňové převodovky tiptronic. Společně se spojkou mezi spalovacím motorem a převodovým ústrojím tvoří tzv. hybridní modul.

Elektromotor je napájen kapalinou chlazenou sadou lithium-iontových akumulátorů uloženou pod podlahou zavazadlového prostoru. Akumulátory poskytují napětí 308 V a disponují kapacitou 17,3 kWh. Jejich 168 prismatických akumulátorových článků je rozděleno do 14 modulů uspořádaných ve dvou úrovních nad sebou. Chlazení akumulátoru je zajišťováno samostatným nízkoteplotním okruhem, který zahrnuje rovněž nabíječku. V případě potřeby jej lze připojit k okruhu s chladivem klimatizace nebo zapojit dohromady s druhým nízkoteplotním okruhem, který náleží elektromotoru a výkonové elektronice. Výkonová elektronika přeměňuje stejnosměrný proud z vysokonapěťové sady akumulátorů na střídavý proud pro elektromotor. Při rekuperaci vykonává elektromotor funkci generátoru a nabíjí stejnosměrným proudem lithium-iontové akumulátory.

Rychle a hladce řadící osmistupňová převodovka tiptronic přenáší hnací sílu obou motorů na všechna čtyři kola prostřednictvím pohonu quattro. Systém disponuje elektrickým olejovým čerpadlem, které zajišťuje mazání za všech provozních podmínek. Srdcem trvalého pohonu všech kol quattro je mechanický mezinápravový diferenciál, který rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu při normální jízdě v poměru 40 ku 60%. V případě potřeby přenáší většinu točivého momentu na nápravu s lepší trakcí.

Dva výkonové stupně

Díky různým verzím elektromotoru mají zákazníci na výběr dvě výkonové verze modelu Audi Q7 TFSI e quattro, které se odlišují mimo jiné strategií podpory spalovacího motoru elektromotorem. Q7 60 TFSI e quattro dosahuje nejvyššího výkonu 335 kW (456 k) a jeho maximální točivý moment 700 Nm je o 250 Nm vyšší než u samotné jednotky TFSI. Při spolupráci obou zdrojů hnací síly zrychlí SUV z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 240 km/h. Do rychlosti jízdy 135 km/h může být pohon zajišťován pouze elektromotorem.

Q7 55 TFSI e quattro poskytuje nejvyšší výkon 280 kW (381 k) a maximální točivý moment 600 Nm. Sprint z klidu na 100 km/h zvládne za 5,9 sekundy. I v tomto případě může být pohon vozidla svěřen výhradně elektromotoru až do rychlosti 135 km/h, se spalovacím motorem je možné jet rychlostí 240 km/h.

Obě hybridní verze modelu Q7 ujedou s elektrickým pohonem podle metodiky WLTP shodně až 43 kilometrů. V mnoha zemích a městech mohou majitelé využívat daňová zvýhodnění nebo privilegia v místní městské dopravě, jakými jsou například parkování zdarma či jízda v jízdním pruhu vyhrazeném pro autobusy.

Maximální hospodárnost a předvídavá provozní strategie

Ať krátká nebo dlouhá trasa, město, silnice či dálnice, systém řízení hybridního systému modelu Audi Q7 TFSI e quattro automaticky zvolí pro každou jízdu optimální provozní strategii. Provozní strategie je koncipována tak, aby mohl řidič absolvovat velkou část každodenních jízd s elektrickým pohonem. Softwarové tlačítko EV ve spodní části obou displejů MMI mu dává možnost kdykoli rozhodnout o tom, zda a jak má spolupráce obou motorů probíhat.

SUV se vždy rozjíždí v režimu EV, tedy pouze s elektrickým pohonem. V městském provozu upozorňuje chodce a cyklisty na jedoucí vozidlo syntetický zvuk, vytvářený reproduktorem v podběhu kola na pravé straně. Tento akustický výstražný systém (AVAS) je v souladu se směrnicemi EU zřetelně slyšitelný při jízdě rychlostí až 20 km/h a se vzrůstající rychlostí jeho intenzita zvuku postupně klesá. Zážehový motor je spuštěn až poté, co řidič sešlápne „aktivní pedál plynu“ pod bod většího odporu.

Režim Hybrid poskytuje dva provozní módy: Auto a Hold. V módu Auto se automaticky aktivuje prediktivní provozní strategie, jakmile řidič spustí funkci navigace do cíle, poskytovanou sériově dodávaným systémem MMI Navigation plus. Nabíjení akumulátorů je navíc inteligentně optimalizováno pro podmínky vytyčené trasy, aby mohl být elektrický pohon maximálně využíván v městském provozu a v popojíždějících kolonách. Zrychlení zajišťuje většinou motor TFSI, v případě potřeby jej podporuje elektromotor.

Mód Hold je podřízen jiné strategii. Systém udržuje s minimálními odchylkami aktuální stav nabití akumulátorů, a to rekuperací kinetické energie a nabíjením pomocí spalovacího motoru 3.0 TFSI. Díky těmto cíleným zásahům do řízení činnosti spalovacího motoru lze například po dálkové jízdě, absolvované s konvenčním pohonem, projet posledním úsekem v městské zástavbě pomocí elektrického pohonu, tedy s nulovými emisemi a téměř nehlučně.

(lan)

Foto: Audi

spinner