CZECHBUS 2014

Velká podívaná pro profesionály i fanoušky autobusů se blíží

Velká podívaná pro profesionály i fanoušky autobusů se blíží

Veletrh autobusů a hromadné dopravy CZECHBUS se připravuje na svůj čtvrtý ročník, který se uskuteční od 19. do 21. listopadu 2014 na Výstavišti v Praze-Holešovicích. Organizátor, INCHEBA Praha, vyhověl přání vystavovatelů a upravil konání veletrhu pouze na všední dny – od středy od pátku. Posílí se tak B2B zaměření této akce, která si již získala jak vystavovatele, tak i návštěvníky. Předpokládá se, že bude pokračovat trend minulých let – veletrh si prohlédli představitelé naprosté většiny dopravců působících v ČR a SR a spolu s nimi též profesionálové z oboru hromadné dopravy osob z Polska, Maďarska, Rakouska a Německa.

Již nyní je však zřejmé, že o veletrh je ještě větší zájem než vloni! Z vystavovatelů z branže autobusů budou mít své expozice v Průmyslovém paláci: IVECO Bus, SOR, SOLARIS, MAN, SCANIA, VOLVO, EVOBUS ČR, ŠKODA Electric, BUZOLA Bus Design, ROŠERO, TURANCAR – ISUZU, KHMC, SKD Trade, Sprint Car Bus, Kalpak BUS a MAVE. Svoji rezervaci plochy má například YUTONG. Dva měsíce před zahájením jsou již zcela vyprodané pravé křídlo a střední hala paláce, přičemž na rozdíl od let minulých zaplňují autobusy nejen křídlo, ale z valné části právě střední halu. Skoro naplněno expozicemi vystavovatelů je však už i křídlo levé, které dříve patřilo jen velkému konferenčnímu sálu. A už dnes je jisté, že spousta autobusů se objeví i v nástupním prostoru Výstaviště před palácem.

Novinky na veletrhu

Jednou z nejžhavějších bude nová SETRA MultiClass LE business. Po světové premiéře na přelomu září a října v Hannoveru představí EVOBUS Česká republika tuto novinku pro linkovou dopravu na Czechbusu. Nová Setra kombinuje jako typ Low Entry nízkopodlažní i vysokopodlažní techniku a formuje rostoucí, vysoce atraktivní tržní segment. Nová řada LE business spojuje bezbariérový přístup v přední části vozu s ekonomicky výhodnou, dobře udržovatelnou a komfortní vysokou podlahou na zádi. Další výhodnou nízkopodlažního provedení je rychlá výměna cestujících. Nová řada MultiClass LE business má odpředu až dozadu vzhled typický pro Setru. Týká se to převzetí tvaru přídě typického pro třídu MultiClass UL i zádě s výraznými zadními světly. Po stranách zvýrazňuje designový prvek příslušnost ke slavné značce. Díky velkoplošnému prosklení, zejména v přední části vozu, působí tento linkový autobus moderně a přívětivě. Nový autobus MultiClass LE business bude dodáván ve dvou délkách – 12,33 a 13,04 metru.

Další z mnoha zajímavých novinek bude VISIGO Euro 6 značky ISUZU. Jedná se o nejnovější model turistického autobusu střední velikosti s maximální kapacitou až 41 cestujících. Vyznačuje se zbrusu novou koncepcí konstrukce karoserie, výrobce poprvé v historii upouští od osvědčených tradičních postupů výroby autobusů s pevným rámem. Nové VISIGO má základ vytvořený z pevné, avšak subtilní klece samonosné karoserie s motorem zabudovaným v zadní části. Proporcemi je nový autobus vhodný jak pro dálkovou dopravu, tak i k linkové meziměstské přepravě. Největším překvapením je zcela určitě použití nejnovějšího šestiválcového motoru Cummins Euro 6. Celková výška autobusu neumožňuje jeho zařazení do kategorie Coach HD, HDH, ale přesto má jeho zavazadlový prostor objem úctyhodných 5,5 m3. Autobus lze již ve výrobě vybavit toaletou a spací kabinou pro řidiče. Veškeré další vybavení včetně převodovky s automatickým řazením, účinné automatické klimatizace, retardéru, DVD přehrávače i couvací kamery je v nabídce již v základním provedení.

Ze segmentu vybavení autobusů se na veletrhu budou prezentovat hned tři výrobci sedaček – C.I.E.B. Kahovec a dvě firmy z Polska – STER a premiérově INTAP Tobik. Tradičními vystavovateli již jsou MOLPIR Group, ANVITRADE, ADIP, Enatruck, SPY WINE COOLER, EBER-SPÄCHER Praha, Ing. Ivo Herman, CSc., WEBASTO Product, BUSTEC, Voight a další.

Garážová a servisní technika a také veteráni

Důstojnou část veletrhu zaujme segment garážové a servisní techniky, jemuž poprvé v historii poskytlo na veletrhu záštitu a odborné partnerství Sdružení výrobců a importérů součástí automobilů a servisní techniky – SISA. Jedním z velkých již přihlášených reprezentantů tohoto oboru, který navíc slibuje i české premiéry, je společnost AD technik, tradičně největší expozici bude mít společnost MITERAL, mezi vystavovateli nebudou chybět AUTOTECH-VT, Toplac, AUTO – COLOR, Interaction, Winkler, MAHA, Autosklo TORO atd. Na své si opět i letos přijdou milovníci autobusů, které už v běžném provozu na našich silnicích nemůžeme potkat. Své krásné „historické kousky“ zde představí též otec a syn Koutkovi (ČSAP Nymburk), kteří by měli nechat nahlédnout i do zázemí jedné velké rekonstrukce. Luxusní ŠKODA 706 RTO Lux obnovená společností AnviTrade by dokonce měla svézt návštěvníky po Výstavišti.

Doprovodné programy – koření veletrhu

Novinky plánují organizátoři i v oblasti doprovodných programů. Jeden sál bude po celé tři dny věnován seminářům a workshopům z oblasti autoopravárenství a garážové techniky, další pak problematice hromadné dopravy a její organizace a provozu. Spolu s Centrem dopravního výzkumu, v. v. i., je například připravena obsáhlá prezentace zajímavého evropského projektu City-HUB zaměřeného na navrhování a provozování terminálů bezbariérové, inteligentní, čisté a bezpečné intermodální městské hromadné dopravy. Na projektu se podílí devět evropských výzkumných organizací z devíti zemí (za ČR Centrum dopravního výzkumu, v. v. i) pod vedením Technické univerzity v Madridu. Projekt byl odstartován v roce 2012 a má za sebou první výsledky – v základní fázi byly pod drobnohledem nově vybudované terminály snoubící s odlišným přístupem a řešením příměstskou a městskou dopravu s návazností na železnici, a to v Madridu, Londýně, řecké Soluni, Helsinkách a Budapešti. Cílem projektu je mimo jiné po analýze a následné syntéze vytvořit metodické pokyny pro navrhování takovýchto přestupních uzlů se zohledněním celé řady aspektů moderní dopravy a života. Seminář na téma City-HUB bude možné navštívit první den veletrhu, ve středu 19. listopadu odpoledne po slavnostním zahájení.

CNG ve středu pozornosti

Ohniskem doprovodných programů veletrhu se stane velký konferenční sál v levém křídle Průmyslového paláce, kde od středy do pátku proběhnou hned tři celodenní konference. Po dvou letech se na Czechbus vrací nyní velmi aktuální téma: konferenci pod názvem CNG – nejlepší řešení pro čistá města v zahajovací den veletrhu uspořádá Český plynárenský svaz (ČPS). Podle ČPS, který sleduje vývoj CNG a pravidelně zpracovává statistická data z této oblasti, jezdí v ČR již 500 CNG autobusů v nejméně 35 městech. Ve světě jich dnes jezdí téměř 782 tisíc. V ČR je celkem v provozu 19 716 autobusů – více než polovina z nich je starší 10 let. Navíc průměrné stáří se zvyšuje, na konci roku 2010 to bylo 14,38 roku, o rok později 14,56 roku a na konci 2013 už 14,76 roku. Přitom průměrné stáří autobusů v Evropské unii činí maximálně 11 let.

V městské dopravě se přepraví ročně v ČR asi 2,2 miliardy osob. V loňském roce bylo v ČR registrováno 891 nových autobusů, z toho těch na CNG jen 42. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) prostřednictvím Státního fondu životního prostředí (SFŽP) vyhlásilo dotaci ve výši jedné miliardy Kč na výměnu právě těch nejstarších a životní prostředí nejvíce znečišťujících autobusů městské hromadné dopravy za ekologické autobusy na CNG. Až 85procentní dotace je přímo podmíněna náhradou starých vozidel. Tato nahrazovaná vozidla musí splňovat emisní normy Euro 0 až 3, musí být stará minimálně deset let a mít najeto alespoň 500 tisíc kilometrů. Autobusů normy Euro 0 až 3 je v ČR asi 13 tisíc. Výzva je určena pouze pro projekty, které budou realizovány na území Moravskoslezského kraje, Ústeckého kraje a aglomerace Brno, kde aglomerace Brno je definována seznamem zón a aglomerací podle zákona o ochraně ovzduší. Obměnou autobusů dojde podle MŽP k roční úspoře emisí ve výši 3500 kilogramů tuhých znečišťujících látek. Dotace se týká i výstavby plnicích CNG stanic.

V Ostravě by si rádi pořídili letos asi deset a příští rok devadesát CNG autobusů, v Brně také plánují celkem asi sto nových CNG autobusů a v Ústí třicet CNG autobusů. Během jednoho roku by tak měla mít ČR nejméně 750 CNG autobusů.

Veřejná doprava „on-line“ a elektrobusy

Ve čtvrtek 20. listopadu se pak bude konat tradiční konference Veřejná doprava „on-line“, jejímž hlavním pořadatelem je Sdružení pro dopravní telematiku, v pátek zaplní prostory odborná konference Elektrické autobusy pro město III, zaměřená na problematiku městských autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tedy především elektrobusů a parciálních trolejbusů a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním ji pořádá konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Již od svého prvního běhu se tato konference vyprofilovala jako ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Letos se nebude odlišovat výše vstupného pro odborníky a širokou veřejnost. Přesto ale již byla zahájena předregistrace odborných návštěvníků na veletrh, a to na www.czechbus.eu – návštěvník zde získá nejen slevu na vstupném, ale také pravidelný přísun e-mailových aktualit z přípravy veletrhu a včasné informace o novinkách a doprovodných programech.

Další aktuální informace budou pravidelně zveřejňovány na internetových stránkách veletrhu.

(PR)

www.czechbus.eu

spinner