Ilegální imigrace do Velké Británie

V Calais bývá v kamionech odhaleno denně i sto běženců

V Calais bývá v kamionech odhaleno denně i sto běženců

Až 257 běženců odhalených v kamionech během jediného dne. Takový je smutný rekord francouzských kontrolních orgánů v přístavu v Calais, kde se situace s ilegálními imigranty v posledních týdnech vyhrocuje. Českým dopravcům to na konci října v rámci zahraničního pracovního semináře Sdružení ČESMAD Bohemia sdělili pracovníci společnosti P&O.

Běžně počet odhalených běženců kolísá od několika desítek až do stovky denně. A to jsou jen údaje za francouzskou stranu. Po vydání lístku na trajekt řidič v podstatě opouští francouzské území a ještě v přístavu následuje kontrola britských orgánů. V případě, že řidič má v návěsu ilegální imigranty, je pro dopravce lepší, pokud jsou odhaleni ještě na francouzské půdě. Vyhne se tak, pokud není důvod podezřívat jej nebo řidiče ze spoluúčasti na pašování lidí, vysoké pokutě, která by mu byla vyměřena po opuštění Calais. Dokonce i tehdy, zjistí-li běžence ve vozidle ještě ve Francii Britové, tato sankce podle ředitele zákaznických služeb P&O Luca Rifflarta může odpadnout, když francouzská strana na jejich dotaz potvrdí, že při její kontrole bylo vozidlo v pořádku a uprchlíci do kamionu vnikli až v areálu přístavu. Tyto údaje lze dohledat i zpětně, neboť jsou archivovány jeden až dva roky. Pokud jsou běženci objeveni až po opuštění Calais, vše je mnohem komplikovanější a je mimo jiné nutno složitě dokládat, že řidič dodržoval všechna bezpečnostní opatření, aby k ilegálnímu vniknutí do vozidla nemohlo dojít.

Na francouzské straně se provádějí tři druhy kontrol: průjezdní pomocí vlnového snímače (nejedná se o rentgen), statická pomocí čidel, která se připevní na návěs a snímají vibrace způsobené lidským tepem, nebo sondami zjišťujícími v návěsu přítomnost CO2. Všechna nákladní vozidla přijíždějící do Calais musejí podstoupit jednu z prvních dvou uvedených kontrol. Kontrola pomocí vln se provádí na vozidle jedoucím rychlostí 5 km/h. Kontrolní orgán při ní na monitoru vidí ve čtyřech vrstvách podélný průřez vozidla.

Kontrola s pomocí vibračních čidel probíhá v hale na stojícím vozidle a trvá jednu až dvě minuty. Lze při ní zjistit i přibližnou polohu uprchlíků v návěsu. Podle Luca Rifflarta může řidič i sám požádat, že chce projít kontrolou pomocí vibračních čidel. Má-li podezření na přítomnost cizích osob ve vozidle nebo není-li při kontrolách zrovna velký nával (například ve středu se v Calais odbavuje až 3500 kamionů), je mu to podle Luca Rifflarta umožněno. Tato volba se týká jen plachtových návěsů, skříňové a cisternové jsou kontrolovány vždy vibračními čidly, protože vlny skrz ně hůře procházejí.

Bezpečnostní pravidla

K obecným bezpečnostním pravidlům patří podle Luca Rifflarta především neparkovat na parkovišti v Calais, kde běženci vnikají do vozidel nejčastěji, a také nezastavovat ve vzdálenosti 150 kilometrů před Calais. A když už řidič projede přes francouzské kontrolní orgány bez závady, a Britové v Calais v jeho vozidle přesto naleznou běžence, může si britská strana u francouzských kolegů záznam o kontrole vyžádat.

Nová bezpečnostní opatření

Je otázkou, kolik běženců projede ve vozidlech i přesto, že byla zkontrolována, a kolik se do nich dostane až v areálu přístavu. Pravděpodobnost, že uprchlíci vniknou do kamionu až po kontrole, by však v budoucnu měla být výrazně menší. Právě nyní totiž byla zahájena výstavba nového čtyřmetrového dvojitého plotu, který bude sahat až ke stadionu v Calais. Budou na něm instalovány alarmy a infračervené kamery. Ke zlepšení situace může přispět rovněž nová britská legislativa, jež by měla platit od ledna příštího roku a která by měla změnit stávající imigrační politiku ve Velké Británii. To by mohlo vést i ke snížení zájmu imigrantů o tuto zemi jako o cílovou destinaci. Je-li vozidlo při francouzské kontrole označeno za „pozitivní“, je přivolána policie, která má právo násilně vniknout do kamionu. K právě takové situaci došlo při návštěvě českých dopravců. V portugalském kamionu zjistila policie přítomnost osob v nákladovém prostoru, odstavila ho a přivolala policii, která v něm našla sedm běženců. Řidič pak po sepsání protokolu a vystavení dokladu o vniknutí policie do vozidla mohl pokračovat v cestě do Velké Británie.

Přepravy ADR

Při přepravách ADR může dopravce doklady zaslat předem mailem, pracovníci P&O doklady vytisknou, řidič si je po příjezdu pouze vyzvedne a na nic nečeká. Protože na moři neplatí dohoda ADR, ale předpisy IMO pro přepravu nebezpečných věcí po moři, musejí dopravci počítat i s jinými pravidly. Ne vše, co lze dopravovat v kamionu, lze naložit na loď. A také ne všechny nebezpečné věci, jež lze mít ve vozidle společně podle ADR, mohou být společně naloženy na trajekt, případně musí být mezi vozidly s určitým zbožím odstup, něco lze přepravovat pouze na nákladních lodích apod. Pracovníci P&O jsou schopni provést simulaci, které nebezpečné věci lze za jakých podmínek přepravit kamionem přes Lamanšský průliv, případně i doporučí nějaký jiný přístav v okolí. Pokud jsou například ve vozidle věci, které nesmějí být přepravovány po moři společně, může dopravce některé z nich složit v areálu firmy, která působí v přístavu.

Situace v Calais se vyhrocuje

Nejen v přístavu, ale i v samotném Calais situace s běženci vyhrocuje. Počet přistěhovalců ve městě se zvyšuje a krátce po odjezdu českých dopravců z Calais vypukly v ulicích nepokoje a byly posíleny policejní hlídky. Podle francouzského tisku počet imigrantů v táborech již převýšil dva tisíce, zatímco ještě krátce před seminářem dopravců byl odhadován na maximálně 1500. Běženci, kteří se snaží dostat do přístavu a ilegálně proniknout do kamionů, svádějí bitky i sami mezi sebou. Například v září francouzská policie zasahovala z hygienických důvodů ve třech táborech běženců v blízkosti přístavu. A tentýž měsíc policie zadržela dvě stovky uprchlíků, kteří se pokusili přímo nalodit na trajekt do Velké Británie. Ta ostatně již letos přislíbila přispět na řešení situace v Calais částkou 15 miliony €. Vzhledem k tomu, že bezpečnostní opatření v Calais se posilují, není vyloučeno, že běženci se budou stále více snažit proniknout do Velké Británie i přes jiné přístavy.

Milan Frydryšek

spinner