Třícípá hvězda září i mezi hybridy a elektromobily

Třícípá hvězda září i mezi hybridy a elektromobily

Značka Mercedes-Benz je známá jak špičkovým designem, tak i zaváděním nejnovějších technických novinek do běžného provozu. Ať již se jedná třeba o vývoj autonomních vozidel či bezpečnostních asistentů, kde si v minulosti připsala mnohá prvenství, například uvedením systému ABS. A tyto úspěchy provázejí značku po celou její historii, do níž patří i řada vítězství v automobilových závodech, včetně již pátého titulu Lewise Hamiltona ve formuli 1. Silnou pozici má značka také v oblasti elektromobility.

Například bez antiblokovacího systému ABS si rozvoj moderního automobilismu již nelze vůbec představit. Značka Mercedes-Benz jej poprvé přestavila před čtyřiceti lety u třídy S a odstartovala tím vývoj dalších asistenčních systémů. Zmínit lze například protiprokluzový systém ASR (1985), elektronicky řízený stabilizační systém ESP (1995), brzdový asistent BAS (1996) a adaptivní tempomat DISTRONIC (1998). Ty všechny používají mimo jiné také senzory ABS a k nim se připojuje stále větší počet výkonnějších senzorů, jako například senzor míry otáčení vozidla kolem svislé osy systému ESP, radarový senzor adaptivního tempomatu DISTRONIC a později i kamerové systémy, ultrazvukové senzory a GPS. Jejich vyvrcholením pak je současný soubor inovací označovaný jako Intelligent Drive Next Generation.

Že Mercedes-Benz je v čele inovací, je patrné i z toho, že již v roce 2010 společnost Mercedes-Benz Česká republika předala společnosti E.ON prvních 10 vozidel smarted (electric drive). Šlo o první z elektromobilů, které byly v rámci společného projektu obou firem nasazeny v různých místech České republiky.

Nová značka EQ a elektrifikace celého portfolia

Mercedes-Benz zintenzivňuje proces elektrifikace automobilů a do roku 2022 má být elektrifikováno kompletní portfolio divize Mercedes-Benz Cars. V každém segmentu tak budou nabízeny různé elektrifikované alternativy – od kompaktních modelů až po velké SUV. Plánováno je výrazně více než 130 elektrifikovaných variant vozidel, od modelů s 48V elektrickou sítí přes široký výběr hybridních verzí s možností vnějšího nabíjení až po vozidla s čistě elektrickým pohonem. Elektrickou ofenzivu u osobních automobilů zastřešuje nová technologická a produktová značka EQ (EQ znamená Electric Intelligence).

Již nyní jsou zákazníkům pod označením EQ Power předávány první vozy s novými externě nabíjitelnými hybridními pohony třetí generace a další nové modely budou následovat v nadcházejících měsících. Mercedes-Benz přitom sází nejprve na třídy C, E a S. Akumulátory s kapacitou 13,5 kWh jsou u hybridních vozidel propojeny buď se zážehovými motory, nebo poprvé také se vznětovými motory.

Hybrid GLC F-CELL s palivovými články

Světovou premiérou je kombinace techniky externího nabíjení s palivovými články v novém modelu Mercedes-Benz GLC F-CELL (kombinovaná spotřeba vodíku činí: 0,34kg / 100km, kombinované emise CO2: 0 g/km, vážená spotřeba elektrické energie: 13,7 kWh / 100km – jedná se o předběžné údaje).

Se světovou premiérou modelu Mercedes-Benz EQC představil Mercedes-Benz před několika týdny průkopníka své nové značky, EQ. Do roku 2022 se rodina osobních vozů EQ rozroste o dalších šest modelů s akumulátorovým elektrickým pohonem. Značka smart přejde kompletně na elektrickou mobilitu. Jako první automobilová značka zahájil smart přechod od spalovacích motorů na výhradně elektrický pohon. Od roku 2017 jezdí smart v USA, Kanadě a Norsku pouze elektricky, do roku 2020 se k těmto zemím přidají také ostatní části Evropy. Zanedlouho poté budou následovat i všechny ostatní trhy.

Dieter Zetsche, předseda představenstva společnosti Daimler AG a vedoucí divize Mercedes-Benz Cars, při světové premiéře modelu EQC řekl: „Elektrický pohon je důležitým stavebním kamenem mobility budoucnosti. Proto budeme v příštích letech investovat více než deset miliard EUR do nových produktů EQ a více než jednu miliardu EUR do výroby akumulátorů.“

Do roku 2025 má dosáhnout podíl modelů s akumulátorovým elektrickým pohonem divize Mercedes-Benz Cars na celkovém prodeji 15 až 25 procent, v závislosti na preferencích zákazníků a vývoji veřejné infrastruktury.

Důraz na trvalou udržitelnost

Často se jako argument proti elektromobilitě uvádí, že se jedná pouze o přenesení znečištění jinam, a že když se vezme v úvahu celý výrobní proces až po likvidaci starých baterií, dochází opět k zátěži životního prostředí. Podle zástupců značky Mercedes-Benz je však již dnes ekologická bilance emisí CO2 u vozidel s externě nabíjitelným hybridním pohonem pozitivní. Navzdory výrazně vyšším emisím ve fázi výroby dokáže hybridní vozidlo s možností vnějšího nabíjení eliminovat velkou část emisí CO2 během celého životního cyklu a v nejlepším případě dosahuje zhruba 45 procent celkových emisí. Tím se investice vyšších emisí CO2 při výrobě více než vyrovná.

Externě nabíjitelné hybridní vozy

Uvedení třetí generace hybridních modelů s možností vnějšího nabíjení je dalším krokem v rámci elektrické ofenzivy značky Mercedes-Benz. Zákazníkům nabízí výhody dvou světů: ve městě jezdí čistě elektricky, na dlouhých trasách profitují z dojezdu spalovacího motoru. Vozidlo dosahuje celkově ještě vyšší hospodárnosti, protože na jedné straně získává zpět kinetickou energii a na druhé straně je umožněn provoz spalovacího motoru v oblasti nejvyšší hospodárnosti. EQ Power kromě toho zajišťuje vysokou dynamiku. V současné době lze již objednávat modely E 300 e a E 300 de v provedení sedan a kombi a model S 560 e L. Na cestě do sériové výroby je model Mercedes-Benz C 300 de jako sedan a kombi.

Dvojí elektromobilové srdce v modelu GLC F-CELL

Příkladem výjimečné technologie externího nabíjení akumulátorů poprvé kombinované s inovativní technikou palivových článků je model Mercedes-Benz GLC F-CELL. Jeho elektromotor je možné napájet hybridně, jak prostřednictvím vodíkových palivových článků, tak z vnějších zdrojů. Kromě elektrické energie „ze zásuvky“ využívá k pohonu také čistý vodík. Inteligentní souhra mezi akumulátory a palivovými články, dlouhý dojezd a krátké doby čerpání paliva činí z modelu GLC F-CELL praktický automobil s čistě elektrickým pohonem pro každodenní provoz na krátkých i dlouhých trasách. SUV vyrobí ze zásoby 4,4kg vodíku dostatečné množství energie pro dojezd až 478km v hybridním režimu (kombinovaný cyklus EU). Samotné velké lithium-iontové akumulátory nabízejí v tomto cyklu na jedno nabití dojezd až 51km.

Možnosti nabíjení

Možnosti nabíjení elektricky poháněných vozidel jsou rozmanité a sahají od domácí nástěnné nabíječky přes nabíjení během nakupování nebo pracovní doby až po ultrarychlé nabíjení například na dálnici.

Externě nabíjitelné hybridní modely Mercedes-Benz GLC F-CELL a EQC standardně disponují kapalinou chlazenou palubní nabíječkou OBL (On-Board-Lader) s výkonem 7,4 kW a jsou tak připraveny na nabíjení dvoufázovým střídavým proudem (AC) doma a na veřejných nabíjecích stanicích. Modely EQ značky smart mají OBL s výkonem 4,6 kW a na přání mohou být vybaveny mimořádně výkonným nabíjecím zařízením pro střídavý proud s nabíjecím výkonem 22 kW.

Rychlé nabíjení na dlouhých cestách zajistí služba Mercedes me Charge, která umožní od uvedení modelu EQC na trh mimo jiné přístup k rychlonabíjecím stanicím celoevropské sítě IONITY. V této síti se používá evropský standard nabíjení CCS (Combined Charging System).

Přijíždí crossover Mercedes-Benz EQC

Letos byl představen první model Mercedes-Benz značky EQ – crossover EQC. Na trh bude uveden v první polovině roku 2019. Co se týče kvality, bezpečnosti a komfortu, je Mercedes-Benz EQC mezi elektromobily výjimečný. Navíc nabízí vysokou úroveň jízdní dynamiky díky dvěma elektromotorům na přední a zadní nápravě s celkovým výkonem 300 kW. Sofistikovaná provozní strategie umožňuje dojezd více než 450km v kombinovaném cyklu EU (podle předběžných údajů).

Jako první model Mercedes-Benz nové produktové a technologické značky EQ disponuje EQC zcela nově vyvinutým systémem pohonu, jehož součástí je kompaktní elektrický hnací řetězec (eATS) na přední i zadní nápravě. EQC tak může nabídnout jízdní vlastnosti vozidla s pohonem všech kol.

Hnací řetězce eATS mají vpředu a vzadu v zájmu snížení spotřeby elektrické energie a zvýšení jízdní dynamiky odlišnou koncepci. Přední elektromotor je optimalizován pro nejvyšší možnou hospodárnost v oblasti nízkého až středního zatížení. Zadní elektromotor určuje dynamiku. Společně přenášejí na vozovku nejvyšší výkon 300 kW, celkový maximální točivý moment obou elektromotorů dohromady činí 765 Nm.

Inženýři společnosti Mercedes-Benz zvýšili různými opatřeními také akustický komfort.

(lan)

Foto: Mercedes-Benz

spinner