​Termín zavedení smart tachografů by bylo vhodné posunout

​Termín zavedení smart tachografů by bylo vhodné posunout

Styčný výbor IRU pro EU jednal v Bruselu o tachografech 2. generace, pro jejichž zavedení je stanoven jako termín letošní 15. červen.

V současné době však má platnou certifikaci pouze tachograf 2. generace (tzv. smart tachograf) společnosti Continental, který je vyráběn pod značkou VDO. „K certifikaci dalšího výrobce má dojít v dubnu, což může být už dost pozdě. I po 15. červnu se tak možná budou dodávat vozidla vybavená starým typem tachografu, avšak s povinností následného retrofittingu, tedy přeinstalace poté, co budou k dispozici nové tachografy. Jde však o to, na čí náklady by se tak dělo. Když se bavíme o ceně, nejde jen o nový tachograf a snímač, dejme tomu za zhruba 1500 až 2000 EUR, ale je třeba sem zakalkulovat i ušlý výdělek za dobu, kdy by vozidlo bylo v servisu. Celkově by se jednalo o velké a zbytečné náklady,“ upozornil prezident výboru a generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Podle dopravců by se neměl požadovat retrofit

Termín 15. června podle něj zatím platí, ale na Evropskou komisi přichází mnoho připomínek. „Podle nás by bylo správným řešením nepožadovat retrofit – tyto vícenáklady by dopravcům těžko někdo zaplatil, ale jednoduše posunout termín třeba na konec roku. To už by výrobci tachografů připraveni být mohli. Mimochodem, na rozdíl od výrobců Česká republika již podle informací z ministerstva dopravy připravená je. Dokonce snad jako první země v unii máme vyrobenou a certifikovanou dílenskou kartu,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Pro dálkovou kontrolu zatím není nástroj

Hlavní změnou, kterou nové tachografy přinesou, bude záznam polohy vozidla, tedy kde se vozidlo v určitou dobu nacházelo, a možnost dálkové kontroly. Kontrolní orgán se bude moci prostřednictvím určitého rozhraní spojit s tachografem a vyčíst si z něj data, která pak může použít pro následné zastavení vozidla apod. „Podle našich informací však zatím běžně neexistuje nástroj, který by kontrolním orgánům dálkové připojení k tachografu umožňoval. Zpočátku tedy asi tato zařízení pro kontroly využívána nebudou. Jinak se zdá, že karty, které byly doposud řidičům vydávány, s výjimkou dílenské karty, budou v nových zařízeních fungovat a problémy nenastanou,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Také z hlediska ovládání nepřinášejí nové přístroje žádné zvláštní nároky na ovládání. „Viděli jsme tři masky výrobků a patrné je, že dochází k určitému sjednocení ovládacích prvků, což je dobře,“ dodal Vojtěch Hromíř.

Milan Frydryšek

Foto: Continental

spinner