DAF

Tahače XF Edition 2015 přijíždějí s řadou vylepšení

Tahače XF Edition 2015 přijíždějí s řadou vylepšení

Společnost DAF Trucks CZ představila začátkem roku program DAF Transport Efficiency, včetně technologických vylepšení vozidel DAF CF a XF, jež nesou označení Edition 2015. V půlce června jsme si pak tahače XF s různými motory PACCAR MX-13 a MX-11 mohli v okolí Nového Jičína sami vyzkoušet.

Vozidla označená jako Edition 2015 snižují podle výrobce náklady na ujetý kilometr. Motory PACCAR MX dosahují vyšší účinnosti a v kombinaci s novými technologiemi, jako jsou prediktivní tempomat, prediktivní řazení a režim Eco Mode, se spotřeba paliva snižuje o čtyři až pět procent. A k dalšímu snížení spotřeby přispívají nové aerodynamické spoilery a boční límce. Nový program DAF Transport Efficiency, jehož součástí tato vylepšení jsou, pak zahrnuje i další produkty a služby zaměřené na dosažení maximálního zisku na kilometr.

Motory PACCAR MX-11 a MX-13 prošly dalším vývojem, který byl zaměřen na snížení provozních nákladů. Například u 10,8litrového motoru MX-11 byla zvýšena efektivita mazání a zlepšen byl i proces spalování, a to díky novému provedení spalovacího prostoru, modifikaci vstřikování paliva a změnám řídicího softwaru. Nové turbodmychadlo 12,9litrového motoru PACCAR MX-13 přispívá k výraznému zlepšení proudění nasávaného vzduchu. Nová vačková hřídel s pozměněným časováním ventilů je krokem k lepšímu spalování. Také motor PACCAR MX-13 dostal vylepšení pro vyšší efektivitu mazání a snížení třecích ztrát. Nově bylo zavedeno účinnější dvourychlostní vodní čerpadlo a upraven byl řídicí software motoru.

Motory MX-11 a MX13 jsou nyní až o dvě procenta úspornější než dosud, samozřejmě v závislosti na typu provozu a daných podmínkách. Nově zavedené vícenásobné vstřikování také mimo jiné přispívá ke klidnějšímu a tiššímu chodu motoru. Došlo také na zvýšení výkonu motorové brzdy MX, a to o 20 procent na 360 kW při 2000 min-1. Motorová brzda je tudíž vhodnou alternativou k retardéru a hodí se pro většinu provozních podmínek a aplikací. Výkon motorové brzdy lze nově dávkovat ve třech stupních páčkou pod volantem.

Režim Eco Mode

Režim Eco Mode je novou standardní funkcí všech vozidel DAF Euro 6 řad CF a XF s motory PACCAR MX. Režim Eco Mode snižuje točivý moment motoru o 10 procent při zrychlování na prvních jedenáct rychlostních stupňů, čímž se opět snižuje spotřeba paliva při každodenním používání (podle výrobce o jedno procento). Navíc v běžném provozu není většinou plná akcelerace zapotřebí, a pokud už tato situace nastane, lze stisknutím tlačítka režim Eco Mode jednoduše deaktivovat.

Prediktivní tempomat a prediktivní řazení PCC

Prediktivní tempomat ve vozidlech DAF využívá technologii GPS ke zjištění přesné polohy vozidla a k určení toho, jaké jízdní podmínky je třeba vzít v úvahu na následujících jednom až dvou kilometrech. Systém se tak vlastně „dívá“ dopředu a předvídá profil trasy. Podle požadované rychlosti a také povolené odchylky od této nastavené hodnoty určuje prediktivní tempomat optimální rychlost a prediktivní řazení zvolí ideální převodový stupeň. Výsledkem propojení těchto dvou systémů je snížení počtu změn převodových stupňů a udržování stále nejvyššího možného převodového stupně v optimálním rozsahu otáček motoru. Pokud se vozidlo blíží k vrcholu stoupání, snaží se systém zachovat nejvyšší převodový stupeň a zbytečně nepodřazovat. Následuje-li za vrcholem stoupání bezprostředně klesání, je již před vrcholem snížena vstřikovaná dávka paliva a k přejezdu vozidla přes vrchol je využívána setrvačná síla vozidla. Vyšší převodový stupeň je zvolen automaticky, když se gradient klesání bude zvyšovat. V některých případech prediktivní tempomat umožňuje, aby rychlost vozidla klesla pod nastavenou hodnotu, například tehdy, když je téměř dosaženo vrcholu stoupání a systém „ví“, že potenciální energie v klesání přivede rychlost vozu rychle zpět na požadovanou hodnotu. Prediktivní tempomat může také dočasně povolit, aby byla rychlost mírně vyšší, než je nastavená – v rámci předem dané tolerance – také kvůli snížení spotřeby paliva. Výrobce udává, že díky prediktivnímu tempomatu a prediktivnímu řazení lze snížit spotřebu paliva a emisí CO2 až o tři procenta, a to zejména v kopcovitém terénu.

CF a XF Low Deck s výškou točnice 91 centimetrů

Úprava pneumatického odpružení a nové pneumatiky také umožnily snížení výšky točnice z 96 na 91 centimetrů. To znamená, že při maximální výšce vozidla čtyři metry může mít vnitřní nákladový prostor výš-ku tři metry a objem nákladového prostoru může přesáhnout 1000 metrů krychlových. Vnitřní výška tři metry je mimořádně důležitá v segmentu dopravy pro automobilový průmysl, kde jsou často používány standardizované kontejnery s výškou jeden metr. Tyto kontejnery mohou být do návěsu ukládány ve třech vrstvách. Nové tahače DAF CF a XF Low Deck jsou k dispozici s pneumatickým odpružením přední nápravy.

Nové aerodynamické spoilery a boční límce

Nová vozidla Edition 2015 mohou být na přání vybavena i aerodynamickými prvky pro optimalizaci proudění vzduchu a zlepšení aerodynamiky vozidla nebo soupravy. Pro vozidlo CF Euro 6 s kabinou Sleeper Cab byl vyvinut nový aerodynamický balíček představující střešní spoiler, který je o 10 centimetrů vyšší, a boční límce vhodné i pro návěsy šířky 2,55 metru, čímž je mezi vozidlem a návěsem ponechána mezera pouhých pět centimetrů. Nový střešní spoiler, který lze nastavit na výšku návěsu čtyři metry, byl navržen speciálně pro vozidla Low-Deck se sníženou výškou točny.

Více informací na displeji

Při snižování provozních nákladů, a zejména spotřeby, hrají klíčovou roli řidiči. DAF proto pro modely XF, CF i LF dodává asistenta hodnocení jízdního stylu řidiče. Ten poskytuje řidiči podrobnou zpětnou vazbu o spotřebě paliva, o jeho schopnosti předvídat jízdní situace a také o četnosti aktivace provozních brzd. Displej na přístrojovém panelu kromě toho poskytuje rady ohledně dalších možností úspory paliva a snížení provozních nákladů. Dalšími novými informacemi, které jsou zobrazovány na displeji pří-strojového panelu, jsou údaje z tachografu, což řidiči dává jasný přehled o době jízdy a rychlosti tak, aby nedocházelo k porušování předpisů. Na dis-pleji se také zobrazuje upozornění na blížící se příští servisní prohlídku vozidla. Tím je zajištěno včasné provedení údržby a včasné plánování návštěvy servisu bez zbytečných prostojů vozidla. Nastavení jazyka informačního displeje přístrojového panelu probíhá automaticky na základě údajů z karty řidiče.

Dojmy z jízdy

Přistavená testovací vozidla byla plně naložená a výborně zvolená testovací trasa v okolí Nového Jičína zahrnovala dálniční úseky, průjezdy městem i vesnicemi, prudší i táhlá klesání a stoupání i komunikace nižších tříd. Bylo tedy možné si vyzkoušet reakce vozidla a nových systémů za nejrůznějších provozních podmínek. Prostorná kabina s dobrým výhledem, pohodlná sedadla, příjemný design interiéru i to, že ovládací a kontrolní prvky jsou umístěné přehledně a jsou snadno dosažitelné, to nebylo nic nového. Příjemná byla ovšem nižší hlučnost v kabině, citlivé odpružení, které zároveň dávalo dobrý pocit z kontaktu vozidla s vozovkou, a především účinnost motorů a to, jak dobře prediktivní řazení zohledňuje i terén, který řidič zatím nevidí, respektive na který by na základě svých dřívějších zkušeností reagoval méně ekonomickou jízdou.

(lan)

spinner