Německo

Studie: silniční doprava plně hradí náklady

Osobní i nákladní vozidla v Německu pokrývají své infrastrukturní náklady v plné výši. Takový je výsledek studie, kterou na zakázku německého Spolkového svazu nákladní dopravy, logistiky a odpadového hospodářství BGL, automotoklubu ADAC a spolkového svazu německého průmyslu BDI vypracoval institut pro hospodářský výzkum DIW.

„Němečtí silniční dopravci kryli infrastrukturní náklady již před zvýšením mýtného na počátku roku 2009 z plných 99 procent,“ uvedl v říjnu vedoucí zpracovatelského týmu DIW Heike Link. Majitelé osobních vozidel podle něj platí prostřednictvím silniční daně a spotřební daně u pohonných hmot dokonce 208 procent infrastrukturních nákladů.

Pokud by se analýza omezila pouze na dálnice, hradili by provozovatelé silniční nákladní dopravy 183 procent nákladů. Naopak zahraniční silniční dopravci podle výsledků studie platí na německých silnicích pouze 54 procent nákladů.

Nejhůře ze srovnání vychází železnice, která podle studie DIW hradí pouhých 11 procent infrastrukturních nákladů (daň z energií a infrastrukturní poplatky).

Zabránit dalšímu zvýšení sazeb mýtného

Studie byla zpracována podle metodiky Evropské unie. Prezident BGL Hermann Grewer na základě výsledků studie zdůraznil, že neexistuje „žádný relevantní důvod pro to, aby silniční dopravci platili ještě víc“. Svaz již delší dobu zásadně protestuje proti tomu, aby stát další zvýšování mýtného v Německu zdůvodňoval rostoucími náklady na infrastrukturu.

Aby zabránila dalšímu zvyšování sazeb mýtného, hodlá se BGL i za pomoci výsledků studie obrátit na soud. Započítáváním externích nákladů a možností zmrazení výše mýtného se v Německu zabývá i pracovní skupina dopravních expertů a politiků stran současné vládní koalice, Křesťanských demokratů a Svobodných.

n

spinner