​Spotřebu vozidel lze snížit o dalších až šest litrů

​Spotřebu vozidel lze snížit o dalších až šest litrů

Mezinárodní technologická společnost Continental dokáže svými inovacemi pro užitková vozidla dosáhnout úspory paliva až šest litrů na 100 kilometrů. Tato hodnota je podle zástupců koncernu výsledkem důsledné realizace všech technologií vyráběných již v sériové produkci, případně i vyvíjených. „Do budoucna vidíme v případě spotřeby vozového parku ještě velké možnosti optimalizací. V našich inovacích, které se v současnosti nacházejí ve fázi koncepčních návrhů nebo předběžného vývoje, je obsažen dodatečný potenciál úspory spotřeby až o dva litry na 100 kilometrů,“ uvedl začátkem září Nikolai Setzer, člen představenstva společnosti Continental. 

Do kalkulace je zahrnuto více než 20 různých technologií, které byly nedávno zavedeny do sériové výroby nebo jsou ve vývoji. Společnost Continental takto může přispět k dalšímu zvýšení účinnosti užitkových vozidel, snížení emisí CO2 a napomoci, aby doprava zboží byla efektivnější. Některá aktuální řešení, jako hmotnost snižující vzduchové pružiny, palivo šetřící pneumatiky a zmenšený oxidační katalyzátor pro vznětové motory, budou k vidění na letošní výstavě IAA (v hale 17 na stánku A06/B11). Vedle novinek budou k vidění i již známé technologie, jako například senzorový systém eHorizon s úsporou téměř jednoho litru na 100 kilometrů nebo digitální náhrada zrcátek ProViu Mirror s potenciální úsporou až 0,6 litru.

Snižování emisí CO2

V roce 2007 se členské státy Evropské unie dohodly na snížení spotřeby primární energie do roku 2020 o 20 procent, a to má dopad i na výrobce vozidel, kteří mají zájem na kontinuálním snižování emisí CO2. K jejich snížení mohou přispět i například technologiemi společnosti Continental pro odlehčené konstrukce a účinnými řešeními pro dodatečné zpracování výfukových plynů. Plasty s nízkou hmotností nahrazují ocel a hliník. Na moderní užitková vozidla a autobusy jsou kladeny vysoké požadavky se zřetelem na účinnost. Hospodárnější a efektivnější doprava zboží vyžaduje – při dodržení zákonem omezeného zatížení náprav – zvýšení užitečné hmotnosti. Menší hmotnost vozidla neznamená jen nižší spotřebu při vstřikování paliva a nižší provozní náklady. Například díky řadě vzduchových pružin Continental se sníženou hmotností získají dopravci dvanáct až patnáct kilogramů užitečného nákladu na jednu nápravu. Při 400 000 ujetých kilometrech se tím sníží emise CO2 o 200 kg. Ve srovnání s běžnými ocelovými písty to znamená až o 75 procent nižší hmotnost díky použití speciálního plastu.

Dodatečné zpracování výfukových plynů v blízkosti motoru

Continental představil na IAA také inovační řešení pro dodatečné zpracování výfukových plynů v blízkosti motoru v těžkých nákladních vozidlech. Díky umístění oxidačního katalyzátoru pro vznětové motory (Diesel-Oxidationskatalysator, DOC) poblíž motoru lze jeho objem zmenšit asi o 30 procent. Současně může použití nově vyvinutého nosiče katalyzátorů v podobě CS-konstrukce (Crossversal Structure, CS) snížit hmotnost DOC o dalších 20 procent. Menší tepelné ztráty a vysoká účinnost chemické reakce polyedrické struktury CS pomohou při budoucím splnění emisních limitů oxidů dusíku v USA, přibližně na úrovni nařízení CARB 2023 (California Air Resources Board). Kvůli vyšší pracovní teplotě v katalyzátoru DOC lze dříve použít i následné vhánění roztoku močoviny. K řešením předvedeným v Hannoveru budou patřit kromě katalyzátoru DOC rovněž v nádrži integrovaný systém dávkování roztoku močoviny, řízení selektivní katalytické redukce SCR a kovový nosič katalyzátorů pro stoprocentní odpaření roztoku močoviny.

Pneumatiky Conti EfficientPro

Představena byla také nová řada pneumatik Conti EfficientPro pro řízenou a hnanou nápravu. Tyto pneumatiky optimalizované na valivý odpor byly vyvinuty speciálně pro dálkovou přepravu na dálnicích a rychlostních silnicích. Pro pneumatiky Conti EfficientPro společnost Continental zdokonalila technologie, které se již používají u řady Conti EcoPlus. Díky speciálním pryžovým směsím pro vícevrstvovou konstrukci běhounu a optimalizovanému chování při odvalování bylo možné valivý odpor pneumatik Conti EfficientPro dále snížit. Čtyřicetitunová návěsová souprava s pneumatikami Conti EfficientPro ušetří podle výrobce oproti pneumatikám Conti EcoPlus na řízené a hnané nápravě dodatečně až 0,64 litru paliva na 100 kilometrů. Při ujetých 120 000 km/rok to odpovídá snížení emisí CO2 o více než dvě tuny ročně. Pneumatiky Conti EfficientPro jak pro řídicí, tak i pro hnací nápravy, přispívají vzhledem ke svému malému valivému odporu k nízké spotřebě paliva a na EU štítku jsou označeny jako A.

(lan)

spinner