​Společnosti ABB E-mobility a MAN poprvé předvedly megawattové nabíjení elektrického kamionu

​Společnosti ABB E-mobility a MAN poprvé předvedly megawattové nabíjení elektrického kamionu

28.5. - Společnosti ABB E-mobility a MAN Truck & Bus za přítomnosti bavorského premiéra Markuse Södera připravily premiéru megawattového nabíjecího systému (MCS). Elektrický tahač návěsů MAN byl nabíjen výkonem více než 700 kW a při 1000 A na nabíjecí stanici MCS od ABB E-mobility. Při první ukázce klíčové technologie pro e-trucky, ale i pro dálkové autobusy Markus Söder řekl: „Bavorsko je na cestě k mobilitě budoucnosti. Dnes to byl startovní signál pro první megawattovou nabíjecí stanici pro elektrická nákladní vozidla MAN v Mnichově. Toto je nejmodernější ekologická a ekonomická e-mobilita, která se vyvíjí v Bavorsku. Náš domácí průmysl musíme dostat na konkurenceschopnou pozici. Inovace a technologie zajišťují budoucnost.“

Zejména ve vnitrostátní a mezinárodní dálkové dopravě nebo při nakládce a vykládce budou elektrická nákladní vozidla, ale v budoucnu též elektrické autokary, potřebovat rychlý MCS pro dobíjení baterií během zákonem předepsané přestávky řidiče. Nová technologie doplňuje existující řešení – nabíjení v depech s menšími nabíjecími kapacitami bude totiž hrát také v budoucnu hlavní roli.

Ve vývojovém centru MAN v Mnichově obě společnosti předvedly, že nabíjení MCS funguje již dnes. U této příležitosti tam ABB E-mobility nainstalovala jedno z prvních megawattových nabíjecích zařízení v Německu. „Technologie MCS v blízké budoucnosti umožní udržitelnou dálkovou dopravu nákladními vozidly a autobusy. Dnes jsme to dokázali. Přestože zde ještě stále ukazujeme prototyp, s novým standardem MCS jsme v průběhu několika let zdvojnásobili nejen intenzitu elektrického proudu, ale i nabíjecí kapacitu. K dosažení energetické změny v dopravě potřebujeme řešení, která jsou udržitelná, spolehlivá a ekonomická. Abychom toho dosáhli, musíme myslet integračně a spolupracovat. Rovněž dnešní ukázka je výsledkem úzké spolupráce mezi MAN a ABB E-mobility a celým odvětvím,“ řekl Michael Halbherr, generální ředitel ABB E-mobility.

Alexander Vlaskamp, generální ředitel MAN Truck & Bus, v rámci premiéry megawattového nabíjení zopakoval svoji výzvu k urychlení rozvoje nabíjecí infrastruktury: „Cílem je 30 000 nabíjecích míst MCS v Evropě do roku 2030, z toho přibližně 4000 v Německu. Na jejich zřízení nám již nezůstává mnoho času. Dnes jsme uvedli do provozu jeden z prvých nabíjecích bodů. Elektrické kamiony jsou k dispozici, megawattové nabíjení funguje. Teď potřebujeme jasné signály od politiků, v neposlední radě pro vybudování důvěry mezi našimi zákazníky ve prospěch elektrifikace. Nyní musíme rychle vybudovat a rozšířit infrastrukturu.“

Nový standard MCS je po technické stránce navržen pro nabíjecí kapacity až 3,75 MW při 3000 ampérech (A). Společnosti ABB E-mobility a MAN při premiéře zařízení demonstrovaly přes 700 kW nabíjecího výkonu s prototypovou nabíjecí technologií. S finalizací standardu MCS již budou proveditelné nabíjecí kapacity nad jeden megawatt. To bude znamenat výrazné zlepšení doby nabíjení. Pro srovnání: dnešní nabíjecí stanice se standardem CCS (Combined Charging System – kombinovaný systém nabíjení) mohou využívat osobní auta i užitkové vozy a nabízejí maximální nabíjecí výkon 400 kW při 500 A. Očekává se, že mezinárodní proces standardizace pro megawattový systém nabíjení by mohl být dokončen letos. Společnosti ABB E-mobility a MAN přispěly svými odbornými znalostmi k vytvoření standardu MCS v mezinárodním průmyslovém sdružení CharIN.

Faktem zůstává, že megawattový nabíjecí systém vyžaduje hodně energie. Když proudí tolik elektřiny, klíčovou roli sehrává infrastruktura: síťové připojení a požadavky na prostor, například na dálničních čerpacích stanicích, parkovištích nebo zastávkách kamionů. Rozšíření sítě a digitalizace sítí jsou nejen potřebné pro budoucí dodávání obnovitelné energie, ale současně je i nezbytnou podmínkou pro nabíjecí infrastrukturu.

Nabíjení MCS během povinné přestávky řidiče prodlouží dojezd e-trucku MAN přibližně o 300 až 400 km (u verze se sadou 6 baterií s maximální instalovanou kapacitou 534 kWh).

(lan)

Foto: MAN Truck & Bus

spinner