​Skupině GW Jihotrans letos klesne zisk, důvodem jsou rostoucí mzdy i ceny nafty

​Skupině GW Jihotrans letos klesne zisk, důvodem jsou rostoucí mzdy i ceny nafty

8.9. - Skupina GW Jihotrans, kterou tvoří dopravní a servisní firmy, měla loni konsolidovaný obrat 2,98 miliardy korun, meziročně asi o 150 milionů vyšší. Konsolidovaný zisk po zdanění vzrostl o 11 milionů na 140 milionů. Letos skupina čeká, že zisk klesne, protože rostou personální náklady, ceny nafty i techniky. Za nová vozidla skupina zaplatí meziročně o milion eur, tedy asi 24 milionů korun víc. Řekl to generální ředitel GW Jihotrans Robert Krigar.

Skupina zatím nemá zajištěné dodávky plynu na příští rok. V tendru na elektřinu jí přišla pouze jedna nabídka od současného dodavatele, která je téměř čtyřikrát vyšší než suma za letošek. Firmě dělá problém i cena pohonných hmot, naftu letos musela dovážet i ze zahraničí.

"Loňský rok dopadl velice dobře. Ten letošní bude horší. Loni se stabilizovala situace po covidu, rozjelo se opravárenství, naopak trošku haproval prodej nových vozidel u firmy Auta Borek, letos je to ještě horší. Můj názor na elektromobilitu je, že tudy cesta nevede: v dnešní době pomalu řešíte, jestli budete doma svítit, a všichni si koupíme elektromobil? Nákladní doprava loni jela, spedice jela, jemný pokles byl na čerpacích stanicích, o něco lépe se dařilo servisům, lidé začali auta po nějaké době spravovat. Osobní a železniční doprava fungovala standardně," řekl Krigar.

Myslí si, že obrat letos udrží podobný jako loni. Zisk klesne. Rychle totiž rostou personální náklady, některým zaměstnancům přidává firma už teď, také hodně stoupla cena nafty. Zdražuje rovněž technika, přívěsy a návěsy stojí meziročně o 30 až 40 procent víc. "Trošku lepší situace je v tahačích, kde se zdražení pohybuje kolem patnácti procent. Naše obměna je osmdesát až sto vozidel ročně, i tento nárůst se začne projevovat. Plus čekám velký nátlak na nárůst mezd. Můj vnitřní předpoklad byl (růst) o deset procent, ale nejsem si jistý, že to bude v současné době stačit," řekl Krigar.

Do skupiny patří řada autobusových společností, dále železniční GW Train Regio, jež zaměstnává 110 strojvůdců, Auta Borek či Tachoservis. Pod Jihotrans spadá i devět čerpacích stanic. Skupina má téměř 1000 zaměstnanců, 260 nákladních aut, asi 150 autobusů a 45 motorových vlakových jednotek.

(čtk)

Ilustrační foto: GW Jihotrans

spinner