Sigrid de Vries (ACEA): Podíl elektromobilů v Evropě se zdvojnásobil

Sigrid de Vries (ACEA): Podíl elektromobilů v Evropě se zdvojnásobil

„V dnešní neklidné době je ještě důležitější než obvykle přijímat rozhodnutí podložená fakty. Proto se Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) snaží být hlavním poskytovatelem spolehlivých údajů o tomto odvětví, které umožňují přijímat informovaná rozhodnutí o budoucnosti mobility a evropské průmyslové základny. ACEA toho dosahuje mnoha způsoby, mimo jiné každoročním zveřejňováním přehledu o stavu průmyslu,“ uvedla generální ředitelka Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Sigrid de Vries.

Letošní přehled podle ní ukazuje živé a inovativní odvětví. Díky obrovským ročním investicím ve výši 59 miliard eur zůstává automobilový průmysl největším investorem do výzkumu a vývoje v EU a představuje jednu třetinu celkových výdajů v regionu.

„Díky tomu je automobilový průmysl lídrem přechodu k mobilitě s nulovými emisemi. Není lepšího důkazu než skutečnost, že podíl bateriových elektromobilů na trhu se v roce 2021 téměř zdvojnásobil na přibližně 10 procent. Výrobci vozidel jsou odhodláni tento trend urychlit ve všech segmentech vozidel. A skutečně tak musí učinit rychle, aby zajistili splnění evropských cílů v oblasti klimatu. Pokud chceme uspět, je naléhavě nutné, aby byly nyní také vytvořeny rámcové podmínky pro masový přechod na elektrický pohon, včetně husté sítě nabíjecí infrastruktury a přístupu k potřebným surovinám,“ upozornila
Sigrid de Vries.

Emise CO2 klesly za 15 let o polovinu

Navíc se za posledních 15 let podařilo snížit emise CO2 z výroby automobilů téměř o polovinu a spotřebu energie o čtvrtinu.

„Odvětví samozřejmě neinvestuje velké prostředky pouze do čisté mobility. Souběžně prosazuje bezpečnou a inteligentní mobilitu pro všechny. Nejnovější údaje totiž ukazují, že EU si upevňuje svou pozici světového lídra v oblasti bezpečnosti silničního provozu, neboť počet smrtelných dopravních nehod v EU meziročně poklesl o více než 17 procent. ACEA a její členové si však nedají pokoj, dokud nedosáhnou nulové vize. A pokročilé asistenční systémy řidiče, které jsou nyní standardní součástí všech nových vozidel, nás k tomuto cíli ještě více přiblíží,“ uvedla Sigrid de Vries.

Vozový park stárne

Znepokojivý je však podle ní rostoucí průměrný věk vozidel osobních (12 let), nákladních (14) a dodávkových (12) a autobusů (13) na silnicích EU. „Chceme-li do provozu uvádět nejčistší a nejbezpečnější nová vozidla, musíme bezpodmínečně zajistit, aby mobilita zůstala cenově dostupná pro všechny evropské občany,“ upozornila Sigrid de Vries.

Výroba loni klesla o osm procent

Pokud jde o výrobu a prodej vozidel v EU, není bohužel situace zdaleka tak růžová. Výroba vozidel totiž v roce 2021 utrpěla další ránu (-8 procent), protože odvětví nadále trápí nedostatek dodávek. V důsledku tohoto zpomalení výroby pokračoval i pokles prodeje nových vozidel, přestože nabídka se snažila kopírovat poptávku. Prodej automobilů v EU v roce 2021 klesl na 9,7 milionu kusů, což je o 3,3 milionu méně než v době před pandemií koronaviru. „Vzhledem ke klesajícímu podílu EU na celosvětové výrobě vozidel (15 procent) a na světovém trhu (14 procent) je třeba přijmout naléhavá opatření,“ uvedla Sigrid de Vries.

(lan)

Foto: ACEA

spinner