Německo

Schmitz Cargobull se veze na vítězné vlně

Schmitz Cargobull se veze na vítězné vlně

Trojnásobné zvýšení objemu výroby a dvojnásobný obrat svědčí o tom, že německý výrobce návěsů Schmitz Cargobull dokázal v obchodním roce 2010/2011 (od 1. dubna 2010 do 31. března 2011) překonat krizi trhu s přípojnými vozidly. Celkem vyrobil 36 053 návěsů, tedy dvakrát více, než plánoval. Jeho obrat vzrostl z 666 milionů na 1,27 miliardy €.

Po ztrátě z krizového roku 2009/2010 se Schmitz Cargobull vrátil do černých čísel a vytvořil zisk před zdaněním ve výši 34 milionů €. Počet jeho pracovníků se od počátku obchodního roku v dubnu roku 2010 (3239) zvýšil na 4476 ke konci letošního března. „Naštěstí se nám i během krize podařilo udržet plný stav kvalifikovaných pracovníků, takže jsme mohli plynule rozjet výrobu na vyšší obrátky,“ uvedl v září předseda představenstva Ulrich Schümer.

Důraz na inovace i kvalifikaci zaměstnanců

Podnik podle něj soustavně pracoval a pracuje na vývoji nových produktů a služeb, důsledně se orientuje na zákazníky a zvyšuje kvalifikaci svého personálu. To jsou hlavní prvky strategie, které se Schmitz Cargobull držel i během těžké krize, jež trh návěsů a přívěsů postihla. „Vozidla série X-Light, posuvný systém Sliding Micro Post SMP a druhá generace telematického systému TrailerConnect® jsou výsledkem naší inovační síly,“ řekl v této souvislosti Ulrich Schümer. Vedle nepřetržitého zlepšování výrobků a služeb zákazníkům podle něj základ další budoucnosti značky vytváří také flexibilita a špičkové know-how jejích pracovníků.

„Po návratu k růstu nyní plánujeme, že do období 2016/2017 dosáhneme ročního prodeje 75 tisíc vozidel a obratu 2,7 miliardy €,“ uvedl dále Ulrich Schümer. Již v současném obchodním roce (2011/2012) očekává zvýšení produkce na více než 46 tisíc vozidel.

Růst prodeje i mimo Německo

Obchodní rok 2010/2011 byl zpočátku poznamenán následky krize v segmentu užitkových vozidel. Schmitz Cargobull musel na vzniklou situaci pružně reagovat omezováním výrobních kapacit. Jakmile útlum pominul, podařilo se mu díky vysoce kvalifikovanému personálu a ve spolupráci s flexibilními a výkonnými dodavateli obnovit výrobu a přizpůsobit ji rostoucí poptávce.

Souběžně s razantním nárůstem objednávek se zvyšoval i počet pracovníků koncernu – letos v červnu již Schmitz Cargobull zaměstnával 4708 pracovníků. Celkem podnik v uplynulém obchodním roce vyrobil 36 053 vozidel. Zvyšování poptávky bylo patrné ve všech segmentech výroby. Vedle domácího německého trhu zaznamenal Schmitz Cargobull úspěchy v Polsku, Francii a Skandinávii. Také v Ruské federaci vykázal po předchozím dramatickém propadu razantní oživení.

Hospodářský výsledek by mohl být vzhledem k vyššímu odbytu lepší, ale negativně jej ovlivnil výrazný nárůst nákladů na materiál a suroviny. Zdražily pro Schmitz Cargobull klíčové komodity, jako je ocel, hliník nebo kaučuk. I tak se německý výrobce dokázal udržet a dále upevnit pozici evropské jedničky ve svém segmentu. Schmitz Cargobull krizi podle jejího vedení ustál i díky solidní finanční základně. Společnost má vysoký podíl (52 procent) vlastního kapitálu. Investice financuje z cash-flow, k dispozici má likvidní prostředky ve výši 132 milionů €. V uplynulém obchodním roce Schmitz Cargobull investoval 10 milionů €, letos – i s ohledem na oživení trhu – to má být dokonce 44 milionů €.

Orientace i na Čínu

Velké naděje vkládá koncern do čínského trhu. Letos v dubnu zástupci Schmitz Cargobull podepsali rámcovou dohodu s čínskou automobilkou Dongfeng Motor Company o vytvoření společného podniku na výrobu a odbyt návěsů. V září pak navštívila výrobní závod Schmitz Cargobull ve Vredenu delegace zástupců ekonomické zóny Wuhan Economic Development Zone (WEDZ) z centrální Číny, kde má hlavní sídlo i automobilka Dong-feng. Právě v regionu Wuhan bude vybudován nový závod společného podniku.

Již přes 250 tisíc náprav Schmitz Cargobull

V srpnu Schmitz Cargobull oslavil dosažení úctyhodné mety: od zahájení produkce v roce 2005 vyrobil více než 250 tisíc vlastních náprav pro návěsy. Díky sázce na vlastní vývoj se může při kompletaci návěsů spolehnout na kvalitní domácí komponenty.

Dopravci u vozidel Schmitz Cargobull oceňují dlouhou životnost a spolehlivost podvozku, absolutní držení jízdní dráhy, vysoký komfort odpružení a v neposlední řadě mimořádný bezpečnostní standard (stabilita podvozku a brzdicí program).

V současné době je již zhruba 80 procent návěsů vyrobených v závodě Altenberge vybaveno nápravami z vlastní produkce Schmitz Cargobull. Celokoncernový průměr se pohybuje mezi 60 až 70 procenty. Původní očekávání, s nimiž vlastní výrobu zahájil, se mu tak podařilo výrazně překonat. „V roce 2005 jsme plánovali, že nové nápravy budeme montovat do 30 až 40 návěsů týdně. Skvělé vlastnosti našich náprav nás však dovedly až k dnešnímu stavu – poptávka stoupla na zhruba 90 náprav pro 20 až 30 návěsů denně,“

řekl Ulrich Schütte. „Chceme být odpovědní za kompletní vozidlo a nabízet nejvyšší možnou kvalitu. Jedině pečlivou kontrolou celého výrobního procesu můžeme dosáhnout optimální funkčnosti. Jsme přesvědčeni o tom, že přesně toto od nás naši zákazníci očekávají,“ dodal.

Výroba náprav v moderních provozech patří k technologické chloubě závodu Schmitz Cargobull v Altenberge. Za směnu v něm vyrobí na 200 náprav, ve špičkovém třísměnném provozu se produkce vyšplhá na 400 až 500 náprav denně. Na své podvozky dává koncern záruku jeden milion ujetých kilometrů nebo šest let.

Vedení firmy beze změn

Pro zajištění kontinuity úspěšného vedení potvrdila dozorčí rada všechny členy představenstva ve funkcích ještě před vypršením mandátu – staronovým předsedou představenstva zůstává Ulrich Schümer, členem představenstva odpovědným za západní Evropu je Ulrich Schöpker, členem představenstva odpovědným za východní Evropu Andreas Schmitz. Všichni členové představenstva mají smlouvy uzavřené až do 15. prosince roku 2016.

n www.cargobull.com

spinner