Schmitz Cargobull dále posiluje svou pozici na evropském trhu

Schmitz Cargobull AG

Rok 2004 byl pro společnost Schmitz Cargobull AG velice úspěšný. Nejenže se jí podařilo konsolidovat své postavení předního výrobce návěsů v Německu a Evropě ve čtyřech klíčových segmentech (plachtové návěsy/curtain­sidery, kontejnerové návěsy, sklápěcí návěsy a kontejnerová návěsová šasi), navzdory silné konkurenci svou pozici dokonce dále posílila. Při návštěvě šedesátičlenné skupiny českých dopravců to v květnu ve výrobních závodech firmy Schmitz Cargobull v Altenberge a Vredenu řekl předseda správní rady společnosti Bernd Hoffmann. V Německu, které pro společnost představuje nejdůležitější trh, loni Schmitz Cargobull podle Bernda Hoffamanna v segmentu izolovaných skříňových návěsů pro přepravu zboží pod kontrolovanou teplotou obsadil 69 procent trhu a oproti roku 2003 si tak polepšil o 6,1 procenta; jeho hlavní konkurent se v tomto období propadl z 20,7 na zhruba 18,2 procenta. V segmentu plachtových návěsů a návěsů s bočním shrnovací plachtou (tzv. curtainsidery) zvýšil Schmitz Cargobull svůj podíl na trhu z 37,6 na 38,4 procenta. Společnost dále zaznamenala nárůst v segmentu sklápěcích návěsů (o 6,2 na 23,1 procenta) a v segmentu návěsových kontejnerových šasi, v němž Schmitz Cargobull s podílem kolem 27 procent zůstává lídrem trhu. Celkem se výroba Schmitz Cargobull v těchto čtyřech segmentech zvýšila o 8500 na zhruba 35 tisíc vozidel.

Rozvoj i v dalších letech Společnosti se díky tomu podařilo výrazně překonat plánovaný obrat pro finanční rok 2004/2005 ve výši 1,05 miliardy €; podle Bernda Hoffmanna předběžné výsledky nasvědčují tomu, že se zvýšil na zhruba 1,2 miliardy € a oproti roku 1999/2000 se tak zdvojnásobil. Tento trend hodlá Schmitz Cargobull udržet i v následujících letech. Na finanční rok 2008/2009 plánuje obrat 1,7 miliardy €. Optimismus výrobce potvrzuje prognóza německého ministerstva dopravy. Podle ní by v letech 2003 až 2015 měl objem přepravy zboží po silnici vzrůst z 358 na 485 miliard tun a železniční přepravy ze 79 na 115 miliard tun. Podle Bernda Hoffmanna však může být prognóza ovlivněna přáním politicky podporovat železniční dopravu bez ohledu na přirozený vývoj trhu; v takovém případě by byl odhad pro silniční dopravu ještě velice střídmý. Důležitými zákazníky společnosti Schmitz Cargobull jsou mimo jiné dopravní firmy, které zajišťují dodávky pro automobilový průmysl. „Právě Česká republika i Slovensko leží uprostřed linií těchto tras. Předpokládáme tudíž, že i v budoucnu budou obě země důležitými tranzitními místy,“ řekl Bernd Hoffmann.

Devět výrobních závodů v Evropě V současné době Schmitz Cargobull v Evropě provozuje devět výrobních závodů, v nichž jsou zaměstnány zhruba čtyři tisíce zaměstnanců. Pět z nich se nachází v Německu – v městech Altenberge (plachtové návěsy), Vreden (izolované skříňové návěsy), Gotha (sklápěcí návěsy), Berlín a Meklenburk. Další dva závody jsou v provozu ve Velké Británii, v Litvě a ve Španělsku. Prodej vozidel Schmitz Cargobull se uskutečňuje přes obchodní partnery, kteří provozují i vlastní či smluvní servisy. V současné době je v Evropě – od Portugalska až po Ural – více než 45 takových středisek s označením Cargobull Trailer Center. Nejvýchodnější z nich je v kazašské Alma-Atě. Protože se trvale zvyšuje poptávka po ojetých vozidlech, otevřel Schmitz Cargobull v Evropě také patnáct středisek, která jsou určena na jejich prodej. Nabídku zhruba 1000 až 1300 použitých návěsů společnost zveřejňuje i na svých webových stránkách.

Výroba izotermických a mrazírenských návěsů Izotermické a mrazírenské návěsy Schmitz Cargobull vyrábí v závodě ve Vredenu, kde je zaměstnáno na tisíc pracovníků. Během posledních pěti let závod prošel rozsáhlou modernizací (roční investice se pohybovaly od pěti do deseti milionů €) a výroba v něm je dnes vysoce automatizována. Denně vyrobí až 40 návěsů. Podle produktového manažera Dietera Michaelise izotermy v současnosti představují univerzální vozidla vhodná jak pro přepravu chlazeného, tak i izolovaného zboží v prachotěsném prostředí. Pro výrobu skříní používá Schmitz Cargobull od konce sedmdesátých let vlastní izolační materiál s označením Ferroplast. Jedná se o panely tvořené dvěma pozinkovanými plechy a vnitřní polyuretanovou vrstvou. Polyuretan se mezi plechy nanáší v kapalné formě, po jeho vytvrzení dojde k optimálnímu spojení s plechy a vzniká pevný panel s dlouhou životností. Podle Dietera Michaelise zkušenosti německých dopravců potvrzují, že materiál ani po dvaceti letech neztrácí dobré izolační vlastnosti. Další výhodou ferroplastu je jeho snadná opravitelnost – menší poškození je možné rychle opravit i mimo servisní pracoviště. Ferroplast vyrábí Schmitz Cargobull ve třech závodech, vypěňovací provoz ve Vredenu je však nejmodernější. Izotermické a mrazírenské návěsy Schmitz Cargobull mají samonosnou konstrukci, jejímž základem je pevná lepená podlaha; používá se pouze pomocný podvozek pro montáž náprav. Díky této koncepci může Schmitz Cargobull vyrábět návěsy s větší vnitřní výškou nástavby. Schmitz Carbobull produkuje i celou škálu jedno-, dvou- či třínápravových skříňových návěsů (třínápravové však tvoří 98 procent produkce), včetně krátkého návěsu s natáčecí nápravou pro 24 europalet. Novinku představuje izotermický návěs s bočním otevíráním. Nástavby lze také vybavit posuvnou dělicí přepážkou, která vytvoří v jednom návěsu dva oddělené prostory pro přepravu zboží s odlišnými nároky na teplotu.

Plachtové návěsy Plachtové návěsy Schmitz Cargobull vyrábí v Německu v závodě v Altenberge, kde vzniká zhruba 25 procent jeho celkové produkce. Denně v něm ve třísměnném provozu vyrobí až sto návěsů, což z továrny v Altenberge dělá největšího výrobce plachtových návěsů v Evropě. Podobně jako v závodě ve Vredenu je i v Altenberge výroba vysoce automatizována. Právě automatizace byla podle zástupců výrobce jedinou možností, jak při vysokých nákladech na pracovní sílu udržet výrobu návěsů v Německu. Ještě před montáží se jednotlivé díly podvozku ošetřují zinkováním. Pro výrobu rámů Schmitz Cargobull od loňského června (viz DN 26/04) používá výhradně technologii nýtování. Její přednosti ocení dopravci zejména při opravách, kdy díky ní lze poškozený díl snadno a rychle vyměnit. Výrobci pak tato technologie umožňuje sestavovat návěsy značky Schmitz Cargobull z polotovarů vyrobených v Německu v jeho satelitních závodech, které otevřel ve Velké Británii a ve Španělsku. Ve fázích, při nichž se využívá lidská práce, jsou podvozky zavěšeny v optimální výšce. Výroba probíhá na posuvném pásu, který se zastaví pouze při montáži náprav – ta trvá 12 minut. Nástavba se vyrábí samostatně a po dokončení se shora spustí na podvozek a upevní. Nejčastějším typem plachtového návěsu, který dnes Schmitz Cargobull vyrábí, je tzv. curtainsider, tedy návěs s boční shrnovací plachtou. V nabídce výrobce je však i řada jiných vozidel – například meganávěs pro automobilový průmysl, lehký návěs (typ Light), návěs pro přepravu nápojů (typ Drink) se zajištěním proti vypadnutí nákladu, návěs pro přepravu rolí papíru (typ Paper) se speciální podlahou či návěsy, jež lze přepravovat na železničních vagonech. Schmitz Cargobull vyrábí rovněž návěsy s nastavitelnou střechou, jejíž výšku lze pomocí hydraulických válců snížit ze tří na 2,9 metru. Přestože meganávěsy jsou u dopravců stále více oblíbeny, dosud je nebylo možné přepravovat na železničních vagonech. To se však mění – tři operátoři začínají používat nové nízké vagony, které jejich přepravu umožní. Kromě toho, že Schmitz Cargobull již dokončil potřebné zkoušky pro železniční přepravu nových meganávěsů, je schopen na stávající návěsy potřebné úchyty připevnit dodatečně. Podle zástupců výrobce se také stále častěji používají nové pneumatiky 455/40 R 22.5 – při použití těchto super single pneumatik namísto klasické dvojmontáže lze vyrábět návěsy s vnitřní výškou až tři metry a s většími a účinnějšími kotoučovými brzdami. Žhavou letošní novinkou, kterou Schmitz Cargobull představil již loni v září na veletrhu IAA v Hannoveru, je náprava Rotos. Na vývoji nápravy s novou konstrukcí kotoučů, která umožnila snížit jejich provozní teplotu, výrobce pracoval tři roky. Nyní ji oficiálně uvádí na trh.

Společnost EWT Třídenní cestu pro zástupce českých firem zorganizovala společnost EWT, která import techniky značky Schmitz Cargobull do České republiky zajišťuje. Její spolumajitelé – Michal Žižák a Dirk Hoffmann – se tak rozhodli přesvědčit své zákazníky o kvalitě dovážených vozi-del přímo u zdroje a umožnit jim, aby se osobně seznámili s celým výrobním procesem a důrazem na kvalitu od počátku až do konce výroby. Nakolik se jim to podařilo, na to jsme se některých účastníků exkurze zeptali.

Ohlasy dopravců Jako zajímavou hodnotil cestu například Vladimír Šmídl – majitel firmy Šmídl Transport Žamberk, která právě tento měsíc slaví patnáct let existence. „Přestože ve všední dny si s ostatními dopravci konkurujeme, sešla se zde zajímavá skupina,“ řekl Vladimír Šmídl. V době cesty do Německa jeho společnost provozovala již 22 skříňových návěsů s dvěma podlahami Schmitz Cargobull. „Ještě před čtrnácti dny jsme však měli pouze tři, staré zhruba tři roky,“ upřesnil. Kromě speciálů na dopravu papíru, které Schmitz Cargobull rovněž vyrábí, jsou pro firmu Vladimíra Šmídla zajímavá především vo-zidla s izotermickými nástavbami. „Po-třebujeme bezpečnou a široce využitelnou techniku. Při nákupu jsme uvažovali buď o značce Schmitz, nebo Krone, avšak Schmitz je na trhu více zastoupen a nelze opomenout ani jeho obchodní politiku. V závěru nás přesvědčily reference přímo od uživatelů-dopravců. Nyní připravujeme výběrové řízení na dalších deset vozidel a budeme se zřejmě rozhodovat mezi značkami Schmitz, Krone a Schwarzmüller,“ řekl Vladimír Šmídl. „Co se týče vlastní výroby, kterou jsme mohli spatřit, zaujalo mě především zinkování a nízký podíl lidské práce. Celkově jsem měl z cesty dobrý pocit: prezentace byla zajímavá a organizačně velmi dobře připravená, za to vše patří dík organizátorům,“ dodal Vladimír Šmídl. Ochranu zinkováním kladně hodnotili i další účastníci exkurze, například Petr Trytko z firmy JTC Transcentrum, která má ve vozovém parku čtyři přívěsy Schmitz. „Je to především o ceně a o přístupu. A přístup firmy EWT je vyloženě vstřícný,“ řekl Pavel Vaníček ze společnosti C.S. Cargo. Technologické postupy při výrobě nových návěsů ocenil Ing. Josef Pištěk z firmy HOPI. Návěsy značky Schmitz jeho firma provozuje od roku 1999. „S návěsy Schmitz jsme spokojeni, hlavně s tuhostí skříně a provedením podlahy. Dobré zkušenosti máme i s dělicí příčkou, kterou vzhledem k charakteru našich přeprav používají řidiči velmi často. Na rozdíl od dělicích příček jiných výrobců, na kterých se častěji vyskytují závady, jsou příčky Schmitz spolehlivější. Předností návěsů Schmitz je tedy tuhost skříně, odolnost a pevnost podlahy a zmíněná dělicí příčka,“ řekl Josef Pištěk. Dobrou zkušenost s provozem vozidel Schmitz Cargobull má i společnost STJ, která má šest izotermických vozidel s dvojitou podlahou. Podle Marie a Vlastimila Chlumských jim návěsy Schmitz vyhovují více než konkurenční značky. Kladně hodnotili například skutečnost, že výrobce přešel na používání větších kotoučů. Loni měla společnost STJ 60 kamionů a letos provozní techniku navýšila o dalších 60 jednotek. S návěsy Schmitz je spokojen i generální ředitel společnosti PROBO Trans Beroun Ing. Zdeněk Procházka. „Máme dva návěsy Schmitz, zhruba z roku 1997, a mohu říci, že již vyřazujeme novější návěsy jiných značek, které jsou horší. Jako technikovi se mi líbí i to, jak se tato vozidla vyrábějí. Dobré je například pozinkování rámu, které jednoznačně poskytuje nejlepší ochranu, funkční je spojování rámu pomocí nýtů, dobře řešena je i výroba podlahy u mrazírenských vozidel z jednoho kusu. Příjemně na mě působí také systém organizace výroby v Ně-mecku – vše se pečlivě dodržuje. Pochopitelně jako člověk se zkušenostmi z provozu jsem našel i něco, co by se dalo časem zdokonalit (například stříkání spodku vozidel se ještě provádělo ručně), ale celkově jsem měl z prohlídky obou závodů dobrý pocit,“ řekl Zdeněk Procházka. „Samozřejmě při nákupu nových vozidel vždy rozhoduje jejich cena a ta bývala u značky Schmitz vyšší než u jiných výrobců. Například dříve jsme více jednali se Schwarzmüllerem – i z toho důvodu, že výrobní závod se nachází nedaleko sídla naší firmy – nicméně tato jednání nebyla vždy jednoduchá. Navíc vezmu-li v úvahu skutečnost, že jako technikovi se mi návěsy Schmitz dlouhodobě líbí, myslím si, že pokud budu nakupovat nová vozidla, alespoň jeden návěs Schmitz – už jen pro porovnání – koupím. Zatím však s nápravami BPV, neboť potřebuji mít snadno dostupný servis po celé Evropě,“ řekl Zdeněk Procházka.
Milan Frydryšek

spinner