Test modelu Peugeot e-Traveller - 9. díl

Řešení pro zelenou logistiku: Peugeot e-Traveller

Řešení pro zelenou logistiku: Peugeot e-Traveller

22.9. - Blížíme se do finále pětiměsíčního testu elektrického e-Travelleru. Ještě však stihneme další detaily dobíjení.

Alfu i omegu elektromobilu tvoří jeho dojezd a rychlost nabíjení. V lepších elektrovozidlech je téměř standardem, abyste po zastrčení kabelu do auta dostali informaci o tom, jak dlouho bude dobíjení probíhat. Můžete si naplánovat například procházku, návštěvu kavárny atd. Díky aplikaci v mobilu můžete rovněž průběžně sledovat zbývající čas.

E-traveller vám také po zahájení dobíjení ukáže, jakou intenzitou dobíjení probíhá. Musíme hned uvést, že jde o prostý výpočet poměru dobíjecího výkonu a průměrné spotřeby elektřiny na sto kilometrů.

Hodnota průměrné spotřeby elektřiny (kW/100 km) je však pro výpočet stanovena na hodnotu 14, zatímco výrobce v technických údajích určuje spotřebu elektřiny podle WLTP na rozmezí 24,4-27,3 kW/100 km. V době, kdy jsme nepotřebovali topení ani klimatizaci, jsme se občas dostali i pod dvacítkovou hranici, ale většina měření probíhala mírně či více nad dvaceti.

Z toho plyne, že když nabíjíte výkonem 50 kW a na displeji se vám ukazuje hláška: Nabíjení rychlostí 356 km/h, tak jde o velmi optimistickou, či spíše utopickou hodnotu.

Když budete dobíjet výkonem přes 50 kW, tedy nenavštívíte z tohoto pohledu zastaralé dobíječky polostátního energetického gigantu, ale zamíříte k silnějším nabíječkám například EON-u či PRE, pak můžete na displeji vidět maximální hodnotu dobíjení rychlostí 500 km/hod. To už je paráda a platí i ve skutečnosti v případě, když budete dobíjet maximálním příkonem 100 kW. Doporučuji tedy hledat silnější než 50kW nabíječky, kterých je již mnoho v Praze i na dálničních tazích. Pak už to je zastávka na protažení, malou svačinku a odjíždíte s devadesátiprocentním nabitím akumulátorů.

Ladislav Černý

Foto: Ladislav Černý

spinner