Renault Trucks: modely K 480 a C 440 – speciály do terénu i na silnici

Renault Trucks: modely K 480 a C 440 – speciály do terénu i na silnici

Minulý týden jsme si v lomu v blízkosti Berouna mohli vyzkoušet dva stavební speciály značky Renault Truck – modely K 480 8 × 4 Euro 6 a C 440 8 × 4 Optitrack Euro 6.

Představené vozidlo K 480 se sklápěcí nástavbou je určeno do těžkého terénu, a je proto vybaveno listovými pružinami na zadních nápravách. I s nákladem deset tun (zhruba polovina povolené užitečné hmotnosti) bylo proto odpružení za silnici poněkud tvrdší než u běžných silničních vozidel, avšak přesto nikterak nepříjemné.

V kamenolomu už tomu bylo jinak, vozidlo bylo ve svém živlu a robustní dojem, který je patrný na první pohled, nebyl jen vizuální. I naložené vozidlo bylo v náklonech stabilní, a přestože poháněné byly jen zadní nápravy, průjezd náročnějším terénem usnadňovaly mezinápravové a nápravové uzávěrky. Zvedání zadní zábrany proti podjetí nebylo třeba u představeného vozidla provádět ručně, ale bylo ovládáno z kabiny vozidla, což každý řidič ocení jako zjednodušení své práce. Parkovací brzda může suplovat i činnost asistentu rozjezdu do kopce. Uvolňuje se po sešlápnutí plynového pedálu a na rozdíl od asistentu rozjezdu do kopce není její účinnost limitována pěti sekundami. Samotné pracoviště řidiče, sedadla, rozmístění ovládacích panelů včetně ovládání automatizované převodovky, nízká hlučnost i výhled z kabiny, to vše bylo velice příjemné. Výkon motoru (řadový šestiválec o objemu 13 litrů) 353 kW v rozmezí otáček od 1404 do 1800 min-1, a především maximální točivý moment 2400 Nm v rozsahu otáček od 950 do 1404 min-1 byl více než dostatečný.

Model C 440 8 × 4 Optitrack Euro 6 je vozidlo určené primárně pro dopravu materiálu po běžných silnicích. To bylo patrné již při jízdě do kamenolomu. Vzduchové odpružení u čtyřnápravového vozidla je příjemné a řidič si ani neuvědomuje, jak těžký náklad má za zády. Mimochodem, při snadném ovládání obou vozidel v terénu se může stát, že řidič snadno zapomene, kolik má naloženo, a podcení odstředivé síly nebo kinetickou energii vozidla. Na druhou stranu, asistenční systémy včetně účinné motorové brzdy, která je natolik výkonná, že retardér není nutný (i když model C 440 ho měl, aby bylo možné demonstrovat i jeho účinnost), eliminují mnoho případných nebezpečných situací už v předstihu.

Vozidlo C 440 vzhledem ke své konstrukci není typický offroad, ale předpokládá se, že i v náročném terénu se může pohybovat. Vedle klasických mezinápravových a nápravových uzávěrek je proto vybaveno i připojitelným hydropohonem druhé přední nápravy Optitrack. Výkon motoru (opět řadový třináctilitrový šestiválec) byl 323 kW při otáčkách od 1404 do 1800 min-1 a maximální točivý moment 2200 Nm v rozmezí otáček od 900 do 1404 min-1, což bylo pro dané jízdní podmínky naprosto dostatečné.

Jízda s oběma vozidly je velice příjemná, robotizovaná převodovka i u stavebních vozidel funguje spolehlivě a je naladěná tak, že v mnohém i předčí schopnosti méně zkušených řidičů.

Milan Frydryšek

Foto: lan

spinner