Původní ČESMAD založilo jedenáct podniků ČSAD

Původní ČESMAD založilo jedenáct podniků ČSAD

Sdružení ČESMAD Bohemia letos slaví padesát let od svého založení. Dne 21. února 1966 se konalo ustavující plenární shromáždění, na němž se jedenáct státních podniků ČSAD z celého Československa spolu s představiteli tehdejšího vedení státu dohodlo na vytvoření profesní organizace s názvem Sdružení československých mezinárodních automobilových dopravců – Česmad.

Že ČESMAD Bohemia může dnes slavit 50 let své existence, není podle jeho představitelů pouze zásluhou dočasně uvolněnější atmosféry šedesátých let. Je to především potvrzení důležitosti oboru silniční dopravy, jehož úspěšnost do značné míry kopíruje, ale i podmiňuje vývoj celé ekonomiky. Za vznikem Sdružení Česmad v roce 1966 stála mezinárodní působnost kamionové dopravy. Na jedné straně zde byla nutnost stát se součástí mezinárodních institucí a zajistit garanci pro naplnění mezinárodních úmluv regulujících silniční dopravu, na straně druhé vznik Česmadu odrážel potřebu devizových příjmů tehdejšího státu.

Po roce 1989 a vzniku samostatné České republiky v roce 1993 se role Sdružení poněkud mění, ale je to znovu, tentokráte již ČESMAD Bohemia, který automobilovou dopravu dokázal provést bouřlivým obdobím rozvoje, kdy se na trhu místo 11 státních podniků objevují tisíce soukromých společností a kdy se výkony i kapacity českých dopravců řádově mění. „Devadesátá léta, a já i moje firma se v dopravě pohybujeme už 25 let, byla obdobím velkých příležitostí, ale také tvrdé práce. Česmadu patří zásluha za to, že přispěl i v novodobých dějinách státu k vysoké konkurenceschopnosti českých dopravců v Evropě,“ uvedl u příležitosti výročí současný prezident sdružení Ing. Vladimír Starosta.

V tržním prostředí také výrazně narostla potřeba ochrany soukromých dopravců vůči státní správě a některým politickým tlakům. Hlavním posláním sdružení se tak posléze stává podpora rozvoje a prosperity silniční dopravy a prosazování zájmů dopravců. Sdružení se zasazuje o dobré podmínky pro silniční dopravu a hájí zájmy svých členů v České republice i ve světě.

A právě mezinárodní aktivity začínají být v posledníh době pro sdružení stěžejním, když po letech liberalizace se stává zásadní obhajoba zájmů českých dopravců vůči protekcionistickým snahám bohatších zemí Evropské unie, které se snaží změnou pravidel omezovat volný pohyb služeb na společném trhu.

Z historie Sdružení ČESMAD Bohemia

K založení Česmadu došlo 21. února roku 1966. Vedoucí role v tomto sdružení patřila státnímu orgánu, ministerstvu dopravy. Dalším členem sdružení, i když na poměrně krátkou dobu, se stala organizace zahraničního obchodu, monopolní zasílatel pro celou oblast Československa, Čechofracht. Přes všechny tyto poplatnosti direktivnímu řízení hospodářství státu bylo samotné pojetí vzniklého sdružení velice ojedinělým řešením, které v jiných oblastech hospodářství tehdejšího státu nemělo obdoby. Do té doby jediným orgánem kompetentním pro oblast řízení dopravy bylo ministerstvo.

Na založení sdružení mělo vliv i přijetí mezinárodní úmluvy TIR o zjednodušení celních postupů v roce 1959, jejímž signatářem se stalo i Československo. Sdružení Česmad bylo zakrátko shledáno jako vhodný partner pro ústřední orgán celní správy státu a také jako adekvátní partner Mezinárodní unie silniční dopravy IRU, která se stala garantem záručního systému TIR pro všechny uživatele. Česmad tak vydával karnety TIR všem podnikům ČSAD.

Šedesátá léta

Již v průběhu roku 1968, tedy dva roky po vzniku Česmadu, bylo možné hodnotit sdružení jako konsolidovaný hospodářský subjekt. Česmad se stal reprezentantem našich dopravců na mezinárodní úrovni v IRU sídlící v Ženevě, s poradenským statutem OSN. Představitel sdružení se brzy uplatnil jako respektovaný předseda jedné ze sekcí této mezinárodní unie dopravců.

Již za tyto dva roky po vzniku Sdružení Česmad reprezentovala československá mezinárodní kamionová doprava v Evropě konkurenceschopný obor, který stačil zajišťovat nejen potřeby zahraničního obchodu vlastního státu, ale byl schopen nabízet úspěšně své služby zahraničním speditérům formou tzv. třetizemních přeprav, takže naši dopravci uskutečňovali i přepravy cizího zboží pro potřeby zahraničních subjektů. Česmad tak státu zajišťoval přísun tolik cenných deviz.

Do nově vzniklého Sdružení Česmad byly začleněny postupně agendy, jejichž vyřizování si vyžadovalo podnikání v zahraniční silniční dopravě a které předtím byly vykonávány přímo státními orgány, konkrétně ministerstvem dopravy a Státní bankou československou.

Sedmdesátá a osmdesátá léta

Počátkem 70. let byla pro Česmad k dispozici flotila čítající na 3000 souprav nákladních vozidel o celkové hmotnosti 38 tun a rozsah přepravovaného nákladu přesahoval tři miliony tun.

Devizová výhodnost československé kamionové dopravy usnadnila ochotu státních plánovacích orgánů uvolnit potřebné finanční prostředky na postupné vybavování československé kamionové flotily vozidly na tehdejší evropské úrovni. Byly schváleny dovozy vozidel především ze Švédska, kde podle propočtů ekonomů Státní banky byla zřejmě nejpříznivější bilance ve vzájemných devizových platbách. Ve výčtu činností tehdejšího Sdružení Česmad nelze opomenout ani agendy právní a pojišťovací.

Devadesátá léta

Na počátku 90. let bylo zřejmé, že Česmad z období 1966 až 1989 se bude muset významně změnit. Bylo rozhodnuto o oddělení činnosti svazové a obchodní. Tak od roku 1991 začaly fungovat tři následnické instituce – ČESMAD Praha a ČESMAD Bratislava zajišťující činnost svazovou a ČESMAD Camion Servis, s. r. o. (pozdější ČESMAD DKV a posléze DKV Euro Service), spravující činnosti obchodní. Společnost ČESMAD Camion Servis, s. r. o., jde od té chvíle svou vlastní cestou.

Rozdělení republiky

Na podzim roku 1992 dochází v reakci na připravené rozdělení Československa na Českou a Slovenskou republiku k založení samostatného Sdružení ČESMAD Bohemia, na Slovensku pak vzniká ČESMAD Slovakia. Tato dvě nová národní sdružení od roku 1993 zastupují odděleně české a slovenské dopravce v domovských zemích a v mezinárodních institucích. Členové Sdružení ČESMAD Bohemia již neprovozují pouze mezinárodní kamionovou dopravu, ale i dopravu vnitrostátní a autobusovou.

Devadesátá léta jsou pro dopravce obdobím prosperity, vznikají tisíce nových firem, jejich majitelé se často rekrutují z řídících funkcí v ČSAD a z řad řidičů. Základním omezením pro mezinárodní kamionové dopravce jsou počty dostupných povolení pro přepravy do jednotlivých zemí. Sdružení bylo pověřené distribucí těchto povolení.

Nové století

Vstup do Evropské unie a otevření schengenského prostoru přineslo českým automobilovým dopravcům zcela nové možnosti a pro Sdružení ČESMAD Bohemia také nové výzvy, jak obhájit svoji smysluplnost. Změnil se významně způsob vyjednávání podmínek pro podnikání mezi dopravci z různých zemí, těžištěm jednání s evropskými zeměmi se stal Brusel. Vzrostl tak význam členství Sdružení v IRU, která je pro EU silnějším partnerem než jednotlivé asociace. Vstupní povolení do mnoha zemí byla odstraněna a dopravci se dostali do tvrdě konkurenčního prostředí. Samo sdružení muselo zvýšit své příjmy z komerčních činností. Stalo se komplexním poskytovatelem služeb autodopravcům a restartovalo tak část svých aktivit, která byla na počátku devadesátých let vyčleněna do obchodní společnosti.

V roce 2015 byl kvůli novému občanskému zákoníku změněn název na Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z. s. Počet jeho členů, kteří mají v držení zhruba 25 000 vozidel, je v současnosti více než 2100.

Rok 2016

Nejsilnějším tématem v letošním roce je pro sdružení jednoznačně obhajoba zájmů českých dopravců vůči protekcionistickým snahám bohatších zemí Evropské unie, které se snaží změnou pravidel omezovat volný pohyb služeb na společném trhu.

(lan)

spinner