​První v Česku: GasNet zahájil prodej bioLNG

​První v Česku: GasNet zahájil prodej bioLNG

Společnost GasNet, největší tuzemský distributor plynu a český lídr v LNG pro nákladní silniční dopravu, spustila prodej nízkoemisního zkapalněného biometanu (bioLNG). Je to poprvé v Česku, kdy mohou řidiči kamionů tankovat toto unikátní obnovitelné palivo. Ve srovnání s dieselovým motorem má bioLNG až o 95 procent nižší emise oxidu uhličitého.

V Česku jezdí aktuálně okolo 70 tisíc těžkých nákladních vozidel s tradičním pohonem. BioLNG nabízí jediné skutečně dostupné a efektivní řešení, jak v tomto sektoru snížit emisní stopu i související náklady na emisní povolenky, které mají v dopravě začít platit v roce 2027. BioLNG bude možné tankovat na celkem šesti plnicích stanicích GasNetu. Aktuálně poslední dokončenou stanici v Klecanech u Prahy otevřel společně se zástupci firmy ministr životního prostředí Petr Hladík.

Společnost GasNet se už několik let úspěšně zasazuje o rozvoj zkapalněného zemního plynu (LNG) v nákladní silniční dopravě. Svou pozici lídra firma upevnila dalším krokem, když jako první v Česku spustila prodej obnovitelné varianty tohoto paliva – zkapalněného biometanu (označovaného jako bioLNG).

„Zahájením prodeje nízkoemisního bioLNG otevíráme novou kapitolu zelené nákladní silniční dopravy na tuzemském trhu. Toto unikátní palivo představuje vrchol čisté kamionové mobility,“ říká Martin Gebauer, generální ředitel skupiny GasNet.

Plynárenství má zelenou budoucnost

GasNet dostal jako první v Česku biometan nejen do tuzemských plynovodů, ale taky do nádrží tahačů. Ve strategii největšího českého distributora plynu hraje zvyšování podílu obnovitelných plynů jako vodíku a biometanu zásadní roli. Bez těchto plynů se přechod české energetiky na udržitelné a zelené zdroje neobejde.

Že jde GasNet správným směrem, potvrzuje i rating uznávané nezávislé mezinárodní agentury Sustainalytics, který potvrdil, že se v oblasti ESG řadí skupina GasNet mezi špičky v oboru plynárenství. V celkovém hodnocení získali čeští plynaři dosud nejlepší výsledek 14,6 bodů a v porovnání s dalšími plynárenskými podniky byl GasNet vyhodnocen jako celosvětově třetí nejlepší společnost.

Po biometanu roste poptávka

BioLNG se vyrábí ze zbytků potravin, zemědělského odpadu nebo dokonce z kalu odpadní vody. Zkapalněný biometan je možné získat prakticky z jakéhokoliv biologicky rozložitelného odpadu. Jedná se o velmi pokročilé palivo cirkulární ekonomiky. V porovnání s naftou nevypouští motor na zkapalněný plyn žádné pevné částice ani oxidy síry. Emise oxidů dusíku jsou u zkapalněného plynu nižší až o 70% a plynové kamiony jsou tišší až o 9 dB, což je obrovská výhoda při provozu v obydlených oblastech.

„Poptávka po zelené a udržitelné dopravě už roste. BioLNG je momentálně jediným dostupným palivem, které dokáže na tento zájem efektivně odpovědět. Není to přitom jen věcí logistických společností, ale hlavně těch, kteří si u nich přepravu svého zboží objednávají. Právě oni mají s ohledem na své ESG strategie a cíle odpovědného podnikání zájem snižovat emisní stopu nejen své výroby, ale samozřejmě i distribuce svých výrobků. Vedle environmentálního dopadu má Česká republika zároveň šanci vybudovat dodavatelský řetězec českého biometanu do českého kamionu, a posílit tím i energetickou soběstačnost české ekonomiky,“ vysvětluje Thomas Merker, finanční ředitel skupiny GasNet.

BioLNG: ekologické a ekonomické řešení

Česká republika se prostřednictvím evropské směrnice o obnovitelných zdrojích energie zavázala k naplňování klimatických cílů EU. Cílem je snížit emise skleníkových plynů v dopravě o 14,5 procenta nebo dosáhnout podílu obnovitelných zdrojů energie ve výši 29 procent do roku 2030.

Aby celá Evropa včetně ČR dokázala plnit emisní cíle, zavádí se řada nástrojů, které mají dekarbonizaci urychlit.

Od roku 2027 to bude například zavedení emisních povolenek právě v dopravě (EU ETS2). Počáteční cena emisní povolenky byla stanovena na 45 eur za tunu CO2. Podle kalkulací GasNetu zatíží toto opatření silniční nákladní dopravu v České republice dodatečnými náklady ve výši cca 8 miliard korun za rok.

„Jsou to náklady navíc, které bude muset nést česká ekonomika, a které povedou ke zhoršení její konkurenceschopnosti. Pokud začneme systematicky obměňovat portfolio kamionů v těžké silniční dopravě už nyní, můžeme tyto vícenáklady výrazně omezit,“ doplňuje Thomas Merker.

BioLNG na šesti místech v Česku

Infrastruktura GasNetu, kde je možné tankovat bioLNG, se nachází v blízkosti klíčových dopravních tepen České republiky. Plně v provozu je pět LNG plniček a stojí v Mladé Boleslavi (dálnice D10), Nýřanech (dálnice D5), Jažlovicích (dálnice D1), Kaplici (budoucí dálnice D3) a Klecanech (D8). Šestou stanici staví GasNet v Hradci Králové.

(PR)

Foto: GasNet

spinner