Prodej elektronických dálničních známek v Česku letos vzrostl o 26 procent

Prodej elektronických dálničních známek v Česku letos vzrostl o 26 procent

29.12. - V Česku se od začátku loňského prosince do konce letošního listopadu prodalo 7,26 milionu elektronických dálničních známek v celkové hodnotě 5,77 miliardy korun. Počet prodaných známek se meziročně zvýšil o 26 procent z předchozích 5,75 milionu kusů, které měly hodnotu 5,19 miliardy korun. Nejvíce si letos motoristé kupovali kupony s desetidenní platností, zatímco loni nejvíce upřednostňovali roční známku. Sdělil to Jan Paroubek, ředitel státní společnosti Centrum dopravních informačních systémů ministerstva dopravy (CENDIS), která prodej zajišťuje. Vzhledem k tomu, že prodej elektronických dálničních známek byl v ČR spuštěn 1. prosince 2020, uvádí CENDIS pro srovnání vždy údaje za období od prosince do listopadu následujícího roku.

Desetidenní dálniční známky letos tvořily téměř polovinu z celkového počtu prodaných kusů, bylo jich 3,6 milionu. Loni jejich podíl na celkovém prodeji tvořil 40 procent. Letos následovaly roční známky s 2,89 milionu prodaných kusů. Jednalo se o 40 procent ze všech prodaných známek, zatímco loni tvořily 49 procent prodeje. Zbytek tvořily třicetidenní známky, kterých se letos prodalo celkem 774 000 a stejně jako loni tvořily 11 procent z celkového počtu prodaných kuponů.

Téměř 90 procent dálničních známek bylo prodáno přes web edalnice.cz. Elektronické dálniční známky je možné koupit také v pobočkách České pošty, čerpacích stanicích EuroOil a kioscích na hranicích. Při elektronickém nákupu si řidiči mohou nastavit upozornění na končící platnost e-známky.

Od ledna 2021 se Česká republika po letech příprav zařadila mezi země, kde se časový poplatek za užívání dálnic platí elektronickou cestou, bez nutnosti pořizovat si nalepovací známku a umisťovat ji na okno vozu. Prodej elektronických dálničních známek začal 1. prosince 2020, provázely ho výpadky. Před ČR začaly touto formou vybírat za užívání rychlostních komunikací Slovensko, Maďarsko či Rakousko, které ale jako jediné ze zmíněných zemí zachovalo i známku nalepovací.

Takzvané papírové dálniční známky - ve skutečnosti se ovšem vyráběly z plastu s nanesenou samolepicí vrstvou - si museli řidiči poprvé pořídit od ledna 1995, za osobní automobil se tehdy platilo 400 korun ročně. Postupem času tato známka zdražila na 1500 korun, které se platí od ledna 2012 až dosud. Nákladní vozy platí od roku 2007 elektronické mýtné za ujeté kilometry.

O zavedení elektronických známek se v Česku uvažovalo řadu let. Placení za dálnice bez nalepovacích kuponů slibovalo programové prohlášení koaliční vlády Andreje Babiše z června 2018, příslušnou předlohu pak schválili zákonodárci v létě 2019. Poté nastaly přípravy na prodej, které provázela kritika způsobu výběru dodavatele e-shopu, aplikace a dalších IT částí systému, jež přispěla ke konci tehdejšího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. V březnu 2020 nakonec ministerstvo dopravy oznámilo, že informační systém ke známkám zajistí státní podnik CENDIS.

(čtk)

Foto: Ministerstvo dopravy

spinner