Prodej dálničních známek na Slovensku meziročně vzrostl o 20 procent

Prodej dálničních známek na Slovensku meziročně vzrostl o 20 procent

20.1. - Prodej slovenských elektronických dálničních známek se v loňském roce těšil zvýšenému zájmu motoristů, prodalo se jich téměř 4,7 milionu kusů. Tržby z prodeje činily přibližně 88,7 milionu EUR, což je o 14,6 milionu EUR (+20 %) více. než v roce 2021.

Největší meziroční nárůst byl zaznamenán u prodeje desetidenních dálničních známek, kterých se prodalo o 36 % více než v roce 2021. Oproti roku 2021 byl větší zájem i ze strany tuzemských motoristů, ale viditelnější vliv na nárůst prodeje dálničních známek měla tranzitní doprava.

Slovenští motoristé si meziročně koupili o téměř 220 000 známek více (+10,45 %), než v roce 2021. Zájem o celoroční dálniční známku vzrostl nejvíce mezi tuzemskými motoristy, a to téměř o 25 %. Na nárůstu prodeje dálničních známek se však výrazněji podíleli zahraniční motoristé. V roce 2022 nakoupili 738 000 známek, což je o 46 % více, než v roce 2021. Zhruba 55% nárůst byl zaznamenán v prodeji desetidenních známek a téměř čtvrtinový nárůst v prodeji třicetidenních známek zahraničním řidičům.

Pětice zemí, jejichž obyvatelé nejčastěji kupují slovenské dálniční známky, zůstala beze změny. Na prvních místech žebříčku se opět umístily Česká republika, Německo, Polsko, Rakousko a Maďarsko. Motoristé z České republiky si v roce 2022 koupili téměř 730 000 slovenských dálničních známek.

(pav)

Ilustrační foto: ÚAMK

spinner