Přijíždí nová generace nákladních vozidel MAN

Přijíždí nová generace nákladních vozidel MAN

Společnost MAN Truck & Bus představila minulý týden ve španělském Bilbau novou generaci nákladních vozidel řad TGX, TGS, TGL a TGM. Výrobce se při jejich vývoji zaměřil na měnící se potřeby odvětví dopravy a s nimi související vysoké nároky na asistenční systémy, orientaci na řidiče a konektivitu. Nový standardní tahač s motorem D26 (Euro 6d) se podle výrobce vyznačuje oproti modelu z roku 2018 (Euro 6c) mimo jiné až o osm procent nižší spotřebou nafty a úměrně tomu i menší produkcí emisí CO2.

Nová generace vozidel, jež navazuje na tradici zahájenou sérií MAN TGA před dvaceti lety, přijíždí v době, kdy jsou požadavky na dopravní odvětví rozmanitější a komplexnější než kdykoliv dříve. Očekává se, že jen v Evropské unii se v příštích dvaceti letech objem dopravy zvýší o 40 procent. Současně s tím se mají do roku 2025 díky přísné regulaci snížit emise CO2 o 15 procent (s dalším snížením o 30 procent do roku 2030). A to při stále rostoucím nedostatku řidičů a digitalizaci prostupující veškerými logistickými procesy a dopravou.

„Naši zákazníci očekávají, že jim na tyto otázky poskytneme odpovědi, a to správně,“ řekl Joachim Drees, předseda představenstva MAN Truck & Bus. „Je to obrovský, ale zároveň velmi vzrušující úkol. To znamená, že potřebujeme jako výrobce myslet v různých nových dimenzích. A s naší novou generací nákladních vozidel tak činíme,“ dodal.

Řidič ve středu pozornosti
Vzhledem k tomu, že role řidičů je nezastupitelná, zaměřil se MAN na jejich pohodlí za volantem, optimální ergonomii pracoviště, intuitivní a spolehlivé ovládání vozidla, propojení s digitálními zařízeními a aplikacemi a v neposlední řadě i na velký prostor v kabině, dostatek úložného místa a komfortu pro spaní.
Konstruktéři a designéři proto od počátku vývoje úzce spolupracovali s dopravci i řidiči a zjišťovali, jaká jsou jejich očekávání a požadavky. Například více než 700 řidičů se mohlo seznámit s různými prototypovými řešeními a jejich reakce se promítly do konečného řešení, které bylo představeno v Bilbau.
MAN také pozval do Mnichova 300 zákazníků z celkem 16 zemí, aby s nimi definoval nejdůležitější požadavky na nové vozidlo.
Zároveň na základě více než padesáti tisíc osobních průzkumů zákazníků za rok byly vytvořeny nové služby a produkty, které dopravcům pomohou optimálně využívat jejich nová vozidla MAN TGX, TGS, TGM nebo TGL.

Zcela nová kabina
Funkčnost, pohodlí, dobrá viditelnost a pocit bezpečí, tak by se stručně daly popsat první dojmy po vstupu do nové kabiny. Je vidět, že co se týče rozmístění ovládacích i informačních prvků, výrobce skutečně vycházel z každodenní praxe řidičů. Například přepínání převodových stupňů, motorové brzdy a jízdních programů na pravé straně u volantu je snadné a intuitivní. Šikovnou novinkou je pak ovladač MAN SmartSelect, kterým řidič obsluhuje multimediální systém a navigaci. Je ergonomicky navržen tak, že si na něj řidič může položit ruku.

Velká účinnost a hospodárnost
Motory plnící emisní normu Euro 6d byly představeny již v loňském roce a spolu s dalšími, nově vyvinutými hnacími a softwarovými komponentami a zlepšenou aerodynamikou snižují spotřebu nově představených vozidel. Úspora v klasických aplikacích pro dálkovou kamionovou dopravu může činit až osm procent.
MAN vedle toho cílí i na praxi řidičů, a to prostřednictvím digitálních aplikací a školení (aplikace MAN Perform a MAN Connected CoDriver Training), které jim napomáhají zlepšovat jejich dovednosti.

Výkonné a úsporné motory
V průběhu modernizace MAN zcela přepracoval svůj bestseller v segmentu motorizace pro tahače, motor MAN D26. Díky četným drobným zlepšením bylo možné dosáhnout vyššího výkonu, snížit hmotnost agregátu zhruba o 70kg a výrazně snížit spotřebu paliva. Šestiválec 12,4 litru je k dispozici ve výkonových variantách 316 kW (430 k), 345 kW (470 k) a 375 kW (510 k). Jejich točivý moment je 2200, 2400 a 2600 Nm v rozmezí otáček 930 až 1350 min-1.
Zcela přepracován byl devítilitrový motor D15 nabízený s výkonem 243 kW (330 k), 265 kW (360 k) nebo 294 kW (400 k). I při nízkých rychlostech poskytuje velký točivý moment v rozsahu od 1600 a 1800 Nm, a je tak vhodný pro pohon vozidel pro stavební aplikace i střední až těžkou distribuci. Díky nové konstrukci a použitým materiálům je o 230kg lehčí než motor D20, který nahradil se zavedením motorů Euro 6d.
Vrcholem v nabídce je motor MAN D38 Euro 6d s výkonem 397 kW (540 k) až 471 kW (640 k), který je určen pro pohon vozidel v těžké dopravě.
Naopak motor MAN D08, který se objevil na trhu až v roce 2018, slouží k pohonu lehčích vozidel řad TGL a TGM. Je k dispozici ve čtyř- a šestiválcových verzích a poskytuje maximální výkon od 118 kW (160 k) do 235 kW (320 k).

Systém MAN EfficientCruise
Ke snížení spotřeby přispívá i nový systém MAN EfficientCruise. Tento asistenční systém založený na GPS je k dispozici pro řady MAN TGX a TGS. Průběžně určuje aktuální polohu a směr jízdy vozidla a propojuje tyto informace s uloženými mapovými daty a plánovanou trasou v navigačním systému. To systému umožňuje stanovit topografii trasy a vypočítat optimální strategii přepínání rychlosti a rychlostního stupně s ohledem na nízkou spotřebu paliva.
Jedna z funkcí systému MAN EfficientCruise například udržuje konstantní rychlost v rovném terénu tak, že při rychlosti o tři kilometry za hodinu vyšší, než je zvolená rychlost, přepne převodovku do neutrální polohy; při poklesu o tři kilometry pod danou hodnotu ji zase zapne.

Maximální dostupnost o celou dobu provozu
To, jak dopravce nákladní vozidlo hodnotí, do značné míry závisí na tom, jak spolehlivě plní svůj přepravní úkol. Důležitým parametrem je zde spolehlivost. Příkladem v této oblasti může být nově vyvinutá, zjednodušená, výkonná a do budoucna spolehlivá elektronická architektura, která výrazně zlepší a rozšíří funkčnost nákladních vozidel.
Navíc komplexně dále vyvinutý digitalizovaný systém správy údržby snižuje provozní náklady a zajišťuje maximální dostupnost nových vozidel MAN TG. Správci vozového parku a řidiči jsou nyní podporováni mnoha digitálními funkcionalitami a službami. V rámci systému MAN ServiceCare vozidla nepřetržitě přenášejí digitální data do systému proaktivní údržby, takže je lze povolat do dílny ještě před výskytem případné poruchy. A aby se minimální náklady na údržbu a čas strávený v dílně, intervaly údržby byly upraveny.

První dojmy z jízdy
Součástí premiéry nových vozidel MAN TG byly i první testovací jízdy s kamionovými soupravami. Kopcovitý terén s prudkými i táhlými stoupáními, z nichž mnohá začínala hned za kruhovými objezdy, ukázal, že i s takto náročnými podmínkami si nová vozidla dovedou dobře poradit. Příjemný byl i pocit v kabině. Odpružení bylo vyladěno tak, že účinně tlumilo nerovnosti jízdního povrchu, ale zároveň umožňovalo řidiči dobře vnímat kontakt vozidla s vozovkou. Příjemné bylo rovněž zmíněné rozmístění ovládacích prvků, vše bylo na svém místě a snadno dosažitelné. Zajímavé je i řešení vnějších zpětných zrcátek. Ta jsou kvůli aerodynamice jinak tvarovaná a jejich umístění umožňuje i větší výhled z boku před vozidlo.

Milan Frydryšek

Foto: MAN
spinner