Přijíždí Evadys, autobus s všestranným využitím

Přijíždí Evadys, autobus s všestranným využitím

Návštěvníci veletrhu Czechbus 2016 se mohli podrobně seznámit s novým zájezdovým autobusem Evadys, který společnost Iveco Bus vyrábí ve Vysokém Mýtě. Jeho hlavními přednostmi jsou všestrannost a ekonomický provoz. Dispozičně typ Evadys představuje propojení mezi modely Crossway a Magelys a doplňuje tak kompletní řadu zájezdových autobusů Iveco Bus.

Nový model Evadys o délce 13 m s motorem Cursor 9 400HP a s převodovkou Voith, který byl k vidění na pražském veletrhu, byl speciálně navržen tak, aby splňoval nároky regionálních a celostátních linek stejně jako nároky turistické dopravy na krátké a středně dlouhé vzdálenosti. Konstrukčně vychází z modelu Crossway, díky vyšší podlaze však nabízí až o 3 m3 větší úložný prostor. Evadys je tedy ideálně přizpůsobený cestám s častými zastávkami, pro něž se méně hodí klasické turistické zájezdové autobusy, ale které jsou zároveň dost dlouhé na to, aby vyžadovaly dokonalý výkon a komfort pro cestující.

Nový model Evadys se vyrábí v České republice v závodě Iveco Bus Vysoké Mýto, kde se nedávno připojil k řadě vozů Crossway, kterých zde bylo od otevření montážní linky v roce 2006 vyrobeno už přes 28 000 kusů. Nový vůz Evadys doplňuje luxusní segment kombinovaných linkových/zájezdových autobusů, které vedle vyššího výkonu a komfortu vyžadují i velkou kapacitu zavazadlového prostoru.

Stejné rozměry jako Crossway

Díky svému původu se nový Evadys může pochlubit stejnými rozměry jako Crossway: dvěma délkami (12 m a 12,96 m), šířkou 2,55 m a výškou 3,46 m (s klimatizací). Nabízí i stejné přednosti z hlediska snadného ovládání, ergonomicky řešeného pracoviště řidiče, aktivních a pasivních bezpečnostních systémů (ABS, ASR, ESP, LDWS, R66.02) a spolehlivosti. Přináší také zvýšený komfort díky vylepšené aerodynamice a dvouhmotovému setrvačníku, který snižuje míru hluku a vibrací a v této třídě je vysoce ceněný. Tyto přednosti, spolu s antikorozní úpravou karoserie ponořením do kataforetické lázně pro zajištění její dlouhověkosti, zaručují vysokou zůstatkovou hodnotu vozu.

Výkonnější a všestrannější motor pro nový Evadys využívá výkonovou verzi 294 kW (400 k) motoru Cursor 9 s možností výběru mechanické, robotizované či automatické převodovky. S podlahou ve výšce 1142 mm nad zemí je nový Evadys ideálním zájezdovým autobusem Iveco Bus pro dopravu na středně dlouhé vzdálenosti a tvoří tak mezistupeň meziměstského vozu Crossway s normální výškou podlahy (860 mm) a zájezdového vozu HD Magelys se zvýšenou podlahou (1400 mm). Zavazadlové schrány nového Evadysu nabízí v průměru o 3 m3 více prostoru než Crossway. Dveře zavazadlových schrán jsou snadněji ovladatelné, zavěšené na pantografech s centrálním zamykáním.

Důraz na komfort

Nový Evadys vyniká také svým komfortem, standardně je vybaven dvojitými skly, vylepšenou izolací a na přání nabízí možnost sedadel vyšší kvality (model Spacio). Ke standardní výbavě rovněž patří výdechy klimatizace samostatné pro každého cestujícího, nepřímé LED osvětlení v prostoru pro cestující a elektricky ovládané okno řidiče. Mezi volitelnou výbavu patří lednička zabudovaná do palubní desky, kávovar, kuchyňka, LCD monitory, USB zásuvky a wi-fi.

K dispozici jsou tři typy dveří, z nichž lze vybírat pro potřeby různého uspořádání sedadel: jednokřídlé střední dveře v případě WC umístěného uprostřed, dvoukřídlé střední dveře s dostatkem prostoru pro plošinu pro vozíčkáře a jednokřídlé zadní dveře, které umožňují maximální využití zavazadlových schrán s rekordní velikostí 10,2 m3, jež spolu s 1,8 m3 objemu vnitřních zavazadlových košů dávají celkem 12 m3 zavazadlového prostoru (u modelu o délce 12,96 m). Je možné si vybrat z 15 různých uspořádání sedadel, což z nového Evadysu činí ideální víceúčelový zájezdový autobus.

Nový Evadys je jediný model na trhu s DNA vozu Crossway a zkušenostmi vozu Magelys. Podle výrobce je skutečným šampionem z hlediska všestrannosti provozu jak v pracovní dny, tak o víkendech – je výkonnější, pohodlnější, poskytuje větší zavazadlové prostory než linkový autobus, ale je i kompaktnější, umožňuje snadnější nástup a má menší hmotnost – tedy i menší spotřebu paliva než turistický autobus třídy HD, přičemž nabízí vyšší užitečné zatížení.

Je vybavený motorem Cursor 9 o výkonu 294 kW (400 k), tedy stejně silným motorem jako Magelys. Exkluzivní technologie HI-SCR, která se obejde bez recirkulace výfukových plynů (EGR), a tudíž i bez rizikové regenerace filtru pevných částic za vysokých teplot, maximalizuje výkon motoru, přitom však snižuje škodlivé emise, čímž přispívá ke zlepšování životního prostředí. Úspornost motoru Cursor 9 je u dopravců velmi oceňována a spolu s delšími intervaly údržby přispívá k velmi atraktivním celkovým provozním nákladům, které jsou nejlepší ve své třídě.

Iveco Bus v České republice

Závod ve Vysokém Mýtě je největším výrobním závodem Iveco Bus. Společnost Iveco Czech Republic, a. s., navazuje na více než 88letou tradici výroby autobusů v tomto městě. Firma, známá od roku 1948 pod jménem Karosa, se již ve druhé polovině čtyřicátých let minulého století orientovala převážně na výrobu autobusů a je spojena s řadou úspěšných a dnes legendárních vozidel. Na ně navázal model Crossway – nejúspěšnější meziměstský autobus současnosti. Výroba dále zahrnuje např. vozidla Crossway Low Entry, Line, POP a PRO s různými typy motorů v mnoha výrobních modifikacích a nově Evadys. 

(lan)

spinner