Premiéra: Volvo Trucks testuje elektrická nákladní vozidla na palivové články na veřejných komunikacích

Premiéra: Volvo Trucks testuje elektrická nákladní vozidla na palivové články na veřejných komunikacích

9.5. - Nákladní vozidla s palivovými články na vodíkový pohon emitující pouze vodní páru budou důležitou součástí produktového portfolia společnosti Volvo Trucks s nulovými emisemi výfukových plynů. Vozidla nyní prošla důležitým milníkem – konkrétně byla testována na veřejných komunikacích.

V loňském roce společnost Volvo Trucks poprvé představila svá elektrická nákladní vozidla s palivovými články. Tato nákladní vozidla s nulovými emisemi výfukových plynů využívají vodík k výrobě vlastní elektřiny na palubě, mohou jezdit na delší vzdálenosti, díky čemuž jsou vhodná pro dálkové přepravní úkoly.

Nyní byla nákladní vozidla poprvé testována na veřejných komunikacích. Ale ne na ledajaké veřejné komunikaci. Aby to bylo extra náročné, testy byly provedeny za polárním kruhem na severu Švédska – v extrémně chladném klimatu.

„Nákladní vozidla jsou v provozu sedm dní v týdnu a za každého počasí. Drsné podmínky na veřejných silnicích v severním Švédsku s ledem, větrem a spoustou sněhu jsou ideálním testovacím prostředím,“ řekla Helena Alsiö, viceprezidentka Powertrain Product Management společnosti Volvo Trucks. "S potěšením mohu říct, že testy probíhají dobře, což potvrzují výsledky a testy, které jsme provedli dříve, jak digitálně, tak na naší uzavřené testovací dráze poblíž Göteborgu."

Elektrická nákladní vozidla na palivové články poháněná vodíkem budou vhodná zejména na delší vzdálenosti a tam, kde není možné používat pouze baterie: například v oblastech bez nabíjecí infrastruktury.

Komerčně dostupná v druhé polovině tohoto desetiletí

Volvo v současné době nabízí nejširší produktovou řadu bateriových elektrických nákladních vozidel se šesti modely v sériové výrobě, které zajišťují velmi širokou škálu přeprav ve městech a mezi nimi.

Elektrická nákladní vozidla s palivovými články budou k dispozici ve druhé polovině tohoto desetiletí. Testy s dopravci začnou několik let před komerčním spuštěním výroby.
Aby se vývoj urychlil, skupina Volvo spojila své síly se společností Daimler, aby vyvinula a vyrobila systémy palivových článků, které jsou šité na míru pro těžká nákladní vozidla.

Již dnes je možné snížit CO2

Dopravcům, kteří chtějí nabízet přepravu s nulovými emisemi výfukových plynů, nabízí společnost Volvo Trucks v současné době šest různých bateriových elektrických modelů a také nákladní vozidla, která využívají obnovitelná paliva, jako je bioplyn.
„Musíme jednat hned, abychom zastavili globální oteplování. Bez ohledu na dopravní úkoly nebo kde ve světě naši zákazníci působí, čekání nepřichází v úvahu. Za několik let budou naši zákazníci schopni zcela eliminovat emise CO2 ze svých nákladních vozidel,“ říká Roger Alm, prezident společnosti Volvo Trucks.

Fakta

Nákladní vozidla Volvo na vodíkový pohon s palivovými články budou využívat dva palivové články s kapacitou pro výrobu 300 kW elektrické energie.

Zelený vodík je nekonečný zdroj, který se vyrábí pomocí obnovitelných zdrojů energie, jako je vítr, voda a slunce.

(pav)

Foto: Volvo Trucks

spinner