Ing. Michal Žižák (EWT) pro DN

Pojištění mobility minimalizuje riziko nepředvídatelných nákladů

Pojištění mobility minimalizuje riziko nepředvídatelných nákladů

Přední evropský výrobce přípojných vozidel a nástaveb, německá společnost Schmitz Cargobull, se na letošním veletrhu IAA v Hannoveru prezentoval již tradičně rozsáhlou expozicí. O tom, jak svým výrobním programem reaguje na aktuální potřeby dopravců, jsme hovořili s Ing. Michalem Žižákem. Jednatel společnosti EWT, s. r. o., která je výhradním dovozcem techniky značky Schmitz Cargobull do České republiky, v rozhovoru komentoval i současnou situaci v oboru silniční dopravy.

„Schmitz Cargobull stál vždy na špici technologického vývoje ve svém oboru. Co nového představil dopravcům letos?“

„Již nyní se plně projevuje, že investice devíti milionů € do zkušebního centra, které začalo pracovat v roce 2008, byla opodstatněná. Přestože letos Schmitz v Hannoveru nepředstavil tak výrazné novinky jako v předchozích letech, mohli si dopravci na jeho návěsech všimnout celé řady užitečných zlepšení. Dále se například zkvalitnilo zabezpečení nákladu; mezi novinkami byla také nová 19,5palcová náprava Schmitz Cargobull Rotos s kotoučovými brzdami, která dosud ve výrobním programu společnosti chyběla, či vylepšené řešení mechanismu zavírání vrat.

Schmitz v Hannoveru představil také novou řadu lehkých návěsů, což je segment, v němž dosud ponechával prostor jiným výrobcům. Loni se však na vývoj odlehčených návěsů rovněž zaměřil a na IAA již tak mohl představit celou jejich ucelenou řadu.“

„Co nového nabídl Schmitz v oblasti služeb?“

„Schmitz Cargobull příjemně překvapil dopravce i v oblasti služeb nabídkou zcela nového druhu pojištění, pojištění mobility Schmitz Cargobull Breakdown Cover. Tato služba je běžná u osobních vozidel a rozšiřuje se i u nákladních motorových vozidel, ale na trhu v oblasti návěsů se podle mých informací jedná o novinku. Jde o službu, při níž zákazník za nízký roční poplatek získá jistotu, že pokud se jeho návěs kdekoli v Evropě stane nepojízdným, bude zdarma odtažen a opraven. Naši zákazníci jsou konkrétními podmínkami nového produktu nadšeni, protože s takto jištěným návěsem zůstávají neustále mobilní. Za nízký poplatek získají například jistotu, že je nepřekvapí obrovská částka za odtah na francouzské dálnici.

Přestože jsem letos v Hannoveru u návěsářů neviděl žádná revoluční řešení, troufám si tvrdit, že Schmitz neusnul na vavřínech ani během krize; naopak v oblasti vývoje posílil a na jeho expozici to bylo znát. A patrné to bylo i z reakcí klientů, kteří oceňovali, že se na návěsech neustále něco zdokonaluje, včetně zabezpečení nákladu, zjednodušení obsluhy a zlepšení jízdních vlastností a aerodynymiky, se kterou úzce souvisí spotřeba paliva soupravy.“

„Říkal jste, že v Hannoveru nebyla k vidění revoluční řešení, avšak Schmitz Cargobull byl přesto oceněn za inovační řešení…“

„Cenu jsme získali za systém udržování stability u přívěsu za pomoci lepšího rozložení tlaku vzduchu v měších. Jedná se o to, že pokud není přívěs plně naložen, je přetížena přední osa a oj permanentně naráží do spojovacího zařízení na podvozku. Nový systém zajišťuje, že měchy jsou nafouknuty tak, aby byl tlak rozložen rovnoměrně. Přívěs je tak za jízdy stabilnější, neodskakuje a oj s přípojným zařízením nejsou tolik namáhány. Nové řešení se samozřejmě pozitivně odráží i na určitém snížení spotřeby, což je již několik let jedním z ústředních témat silniční dopravy.“

„Pojištění mobility návěsu nabízíte již nyní?“

„Ano, v podstatě od výstavy Hannoveru. Pro zájemce máme k dispozici podrobný katalog. Výhodou této služby je i to, že jsme schopni pojistit návěsy, které jsou již v provozu. Můžeme tedy přijít za klientem a v podstatě mu pojistit celou jeho stávající flotilu. To odpovídá současnému trendu, kdy se dopravci snaží předem zakalkulovat do svých rozpočtů všechny možné výdaje a minimalizovat rizika nečekaných plateb.

A jsem rád, že jim v tomto směru můžeme v oblasti přípojných vozidel vyjít vstříc mezi prvními, ne-li dokonce jako vůbec první.“

„Jak se díváte na letošní rok ve srovnání s loňským?“

„Loňský rok bych přirovnal k noci a letošek ke dni. Letos již začíná svítit slunce, zatímco loni bylo pouze černo a zataženo. Právě v Německu je to obzvlášť patrné – nálada německých speditérů, a troufám si říci, že celého německého dopravního národa, je pozitivní. Němci získali pocit, že krizi mají za sebou a že mají šanci se vrátit k výkonům, na něž byli dříve zvyklí.

Samozřejmě Německo je specifické tím, že představuje silnou exportní ekonomiku, která má dokonce i s Čínou aktivní obchodní bilanci. Právě rozmach asijských trhů, návrat konzumního života do severní Ameriky a částečně i kolaps amerických automobilek přináší nové možnosti pro německé výrobce. Na ně je napojena řada subdodavatelů, a to i z České republiky, což zase podporuje oživení dopravního trhu.

V tuto chvíli se skutečně zdá, že krize v této oblasti je za námi, a všichni věříme, že se jedná o nastartování nové éry. Nálada v Německu je optimistická a předpokládám, že s určitým zpožděním dorazí i do České republiky. Ostatně i zde je již nálada velmi odlišná než loni na podzim. Dopravci vidí, že trh se začal hýbat, že roste poptávka po dopravních kapacitách a nemusejí brát každou práci.“

„Jsou již letos také leasingové společnosti ochotnější při financování dopravní techniky?“

„Myslím si, že leasingové společnosti již pročistily své port-folio z let 2007 a 2008, kdy nabíraly řadu nejistých klientů. U prověřených stálých zákazníků dnes není velký problém profinancovat nová vozidla. Samozřejmě, obezřetnost vůči novým či nahodilým projektům je větší, ale neřekl bych, že dopravní technika by dnes byla u leasingových společností v nemilosti. Pochopily, že dopravní technika pro ně představuje důležitou položku, takže si nemyslím, že by obnovu vozového parku brzdily právě leasingové společnosti.“

„Dosud jsme hovořili o silniční dopravě. Jak se vyvíjí situace v prodeji vozidel pro stavební sektor?“

„Na to by asi nejlépe odpověděl ministr dopravy Vít Bárta, který dnes hýbe stavebnictvím v České republice. Je však asi jednoznačné, že podobnou krizi, jakou jsme zažili loni v prodeji návěsů pro automobilový průmysl, lze očekávat v prodeji sklápěcích návěsů, o něž bude mnohem menší zájem. V počátcích krize měly stavební firmy stále ještě dlouhodobé kontrakty z minulosti a neměly důvod k panice. Nejen Česká republika, ale všechny evropské země se však zalekly vývoje v Řecku a některých dalších zemích a výsledkem je, že se omezují investice do veřejného sektoru, tedy i do výstavby silnic a železnic. A právě na tyto stavby je těžká technika především určena.

Když se otevíral Pražský okruh, říkal jsem si, že z této stavby žily tisíce lidí, ale z čeho budou žít dnes? Jistě, postupně se trh stabilizuje i v této oblasti, ale v nejbližších měsících s tím zřejmě nelze počítat.“

„Jaký odbyt očekáváte v letos v České republice?“

„Letošní rok každopádně dopadne lépe než loňský, i když ne o moc. Přestože již pozorujeme oživení v dopravě a nárůst optimismu u zákazníků, prodej vozidel se zotavuje pomaleji. Jestliže za osm měsíců roku 2008, který byl v této branži nejúspěšnější, bylo v ČR přihlášeno zhruba 4200 návěsů, loni jich jen tisíc a letos 1200. To znamená, že stále se pohybujeme na zhruba čtvrtinové úrovni trhu z roku 2008. Ale máme před sebou ještě poslední čtvrtletí, v němž budou prodeje také vyšší než loni. Lze tedy říci, že roku 2009 se již jednoznačně vzdalujeme, ale stále je zde prostor, který lze zaplnit. A doufáme, že to bude z velké části právě vozidly značky Schmitz Cargobull.“

Milan Frydryšek www.ewt.cz

spinner