Evropská unie

Od května kabotáž bez výjimek

Od května kabotáž bez výjimek

Od 14. května budou účinné články 8 a 9 nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1072/2009, které do značné míry upřesní pravidla provozování kabotáže v rámci Evropské unie. Podle Ladislava Němce z ministerstva dopravy je nařízení přímo závazné pro všechny členské země a má platit bez výjimky.

Definice kabotáže zůstává stejná – jedná se o dočasné provozování vnitrostátní přepravy pro cizí potřebu na území hostitelského členského státu (definice kabotáže je uvedena v článku 2 v šestém odstavci nařízení č. 1072/2009). Dopravce musí do hostitelského členského státu přijet s vozidlem naloženým v rámci mezinárodní přepravy a teprve po kompletním vyložení nákladu, s nímž překročil hranici, může začít s kabotážními službami.

Může je pak vykonávat buď přímo v členském státu, do něhož předtím přijel, anebo i v jiném či jiných členských státech. V prvním případě má stanovenou lhůtu sedm dnů, která se počítá od posledního vyložení nákladu z mezinárodní přepravy. V tomto časovém období může vykonat celkem tři kabotážní operace na území hostitelského státu (včetně poslední vykládky).

Důkazní břemeno je na dopravci

Pokud dopravce provádí kabotáž v jiném státě, než kam přijel v rámci mezinárodní přepravy, přijede do něj s již vyloženým vozidlem. V takovém případě v daném členském státě může vykonat jen jednu kabotážní operaci, která je omezena třídenní lhůtou.

Důležitý je článek 8(3) nařízení č. 1072/2009, který dopravci stanoví důkazní břemeno a povinnost prokázat každou kabotážní operaci a mezinárodní přepravní službu, která jí přímo předcházela.

Bližší informace včetně odkazu na přesné znění nařízení jsou uvedeny na internetových stránkách ministerstva dopravy.

(lan) www.mdcr.cz

spinner