​Nové motory D28 a D38 pro stavební techniku

​Nové motory D28 a D38 pro stavební techniku

Automobilka MAN a její složka vývoje a výroby pohonných jednotek MAN Engines představí v dubnu v Mnichově na veletrhu Bauma nové motory – dvanáctiválec D2862 LE13x a šestiválec D3876 LE12x. Oba agregáty mají oproti předchozí generaci vylepšené výkonnostní charakteristiky a plní přísné emisní normy 4. třídy v USA a evropské Euro 5.

Pohonná jednotka D2862 LE13x je nabízena ve výkonnostním rozpětí 588 až 816 kW (800 až 1100 k), konkrétně jsou k dispozici verze o výkonu 588, 650, 750 a 816 kW (800, 884, 1020 a 1110 k). Zdvihový objem činí 24,24 litru při 128 mm vrtání válce a zdvihu 157 mm. Přeplňování Westgate zajišťuje impozantní točivý moment 3750 až 5000 Nm při nízkých rychlostech (mezi otáčkami 1300 až 1400 min-1). Motor má kompaktní instalační rozměry – délku 1660 mm, šířku 1333 mm a výšku 1391 mm. Velkou předností je modulární výfukový systém, který umožňuje velkou variabilitu polohování výfukových komponent. Díky tomu nalezne široké uplatnění u rozmanitých typů stavební i jiné mechanizace včetně kolových nakladačů, exkavátorů, drtičů kamene, mobilních jeřábů, důlních vozidel i strojů pro recyklaci. D2862 LE13x splňuje americké emisní normy Tier 4 final a evropské normy Euro 5, a to bez nutnosti instalace systému recirkulace výfukových plynů. Agregát si vystačí pouze s technologií selektivní katalytické redukce (SCR-only).

Motor D3876 LE12x

Motor MAN D3876 se osvědčil jako mimořádně flexibilní pohonná jednotka vyznačující se kompaktní a lehkou konstrukcí. Nejnovější verze D3876 LE12x je dostupná s výkony 415, 450 a 485 kW (565, 612 a 660 k). S vrtáním válců 138 mm a zdvihem 170 mm dosahuje zdvihového objemu 15,26 litru. Technologie VTG (Variable Turbine Geometry) jednotce propůjčuje široký rozsah otáček od 1050 do 1450 min-1 a točivý moment od 2700 do 3000 Nm. Poskytuje dostatečný plnicí tlak a dynamiku při nízkých otáčkách (vyšší efektivitu) pro těžké stavební stroje, jako jsou kolové nakladače, exkavátory a také mobilní jeřáby. Systém common-rail pracuje se vstřikovacím tlakem 2500 barů a zajišťuje optimální spotřebu paliva i nízké emise bez ztráty výkonu. Oproti svému předchůdci je mnohem lehčí a kompaktnější, přesto nabízí velmi solidní výkon. Sází na recirkulaci výfukových plynů i technologii SCR, díky tomu splňuje ame-rickou normu Tier 4 final a Euro 5. D2862 LE13x vychází z velkosériově vyráběné jednotky, kterou MAN poprvé představil odborné veřejnosti na veletrhu užitkových vozidel IAA 2014. Stejné motory pohánějí nejvýkonnější kamiony MAN Euro 6.

Modulární řešení

Modulární výfukový systém AGN poskytuje výrobcům stavebních strojů i další mechanizace značný prostor pro konstrukční volnost. K dispozici je 16 různých variant. Při vývoji pohonných jednotek klade koncern MAN velký důraz na využití vysokého procenta společných komponent a sestav. Koncept identických prvků snižuje náklady na logistiku náhradních dílů, údržbu a opravy. MAN sází na mnohaleté zkušenosti vývoje pohonných jednotek pro extrémní podmínky. Komponenty jsou navrženy tak, aby odolávaly prachu, organickým i minerálním materiálům a fungovaly ve velkém rozsahu teplot. Samozřejmostí je maximálně spolehlivý systém olejového mazání.

Rok 2016 přinesl velké výzvy

Co se týče skupiny MAN, hospodářský rok 2015, který byl podle jejích zástupců plný výzev: Zatímco se evropský trh nákladních vozidel uzdravil, situace v jiných regionech – zvláště v Brazílii - a v oblasti energetického strojírenství zůstává v tenzi. I přes mírný vzestup světového hospodářství mnohé rozvíjející se země zpomalily. Obavy stále způsobuje Rusko a Brazílie.

MAN Truck & Bus si na důležitých trzích nákladních vozidel v Evropě pozice udržel a zvýšil tržby i prodeje. Pro dlouhodobé zvýšení konkurenceschopnosti odstartoval MAN Truck & Bus program budoucího růstu. Na klíčovém brazilském trhu obhájil MAN Latin America pozici lídra trhu již třináctkrát za sebou, a to i přes silnou konkurenci. Pokles hospodářství má vliv na tržby a obchody v regionu. V oblasti energetického strojírenství působí negativní vývoj hospodářství na obory Engines & Marine Systems stejně jako na Turbomachinery. Elektrárny pocítily pomalejší růst ekonomik a delší dodací lhůty projektů v důležitých rozvíjejících se ekonomikách. Renk, další dcera MAN Group, uzavřela i rok 2015 s excelentními výsledky.

V roce 2015 dosáhl objem přijatých objednávek MAN Group 14,4 miliardy €, což je pod výsledkem loňského roku o 6 procent. V oboru nákladních vozidel byly podepsány zakázky v celkové hodnotě 11,0 miliardy €, tedy o 4 procenta méně než v roce 2014. MAN Truck & Bus získal o 9 procent více zakázek, ale MAN Latin America měl poloviční objem zakázek než v předešlém roce. V obchodech energetického strojírenství činily nové zakázky 3,4 miliardy €, v meziročním srovnání se jedná o třináctiprocentní pokles.

Fiskální rok 2015 udělal Skupině MAN obrat v hodnotě 13,7 miliardy €, oproti předchozímu roku je to o 4 procenta méně. Segment nákladních vozidel hlásil obrat 10,0 mld €.

Odbyt MAN Truck & Bus vzrostl

MAN Truck & Bus generoval ve srovnání s minulým obdobím sedmiprocentní nárůst na hodnotu 9,0 mi-liardy €. Odbyt vzrostl o 8 procent na 79 222 vozidel. MAN Latin America vydělal 1,0 miliardy € a odbyt zde klesl na 24 472 vozidel. V oboru energetického strojírenství činil obrat 3,8 miliardy €. MAN Diesel & Turbo zvýšili svůj obrat na 3,3 miliardy €. Renk dosáhl 487 milionů € obratu, což je lehce nad úrovní předchozího roku. Volný cash flow z obchodní a investiční činnosti byl pozitivní a činil 0,5 miliardy €.

Holding Volkswagen Truck & Bus

V květnu loňského roku schválila dozorčí rada Volkswagen AG realizaci jednoho holdingu pro nákladní vozidla, Volkswagen Truck & Bus GmbH. Pod touto hlavičkou více spolupracují MAN Truck & Bus, MAN Latin America a Scania, jejich identita a plná provozní zodpovědnost zůstávají zachovány. Uskupení usiluje o dlouhodobý dodatečný potenciál ze synergie v minimální hodnotě 650 milionů € provozního zisku za rok. Vzhledem k délce životního cyklu výrobku v oboru nákladních vozidel, bude trvat 10 až 15 let než tento potenciál bude plně realizován. Je očekávána větší spolupráce na poli nákupu a vývoje.

(lan)

spinner