Nová řada DAF XD: důraz na pohodlí, bezpečnost a efektivitu

Nová řada DAF XD: důraz na pohodlí, bezpečnost a efektivitu

Novou řadu XD pro specializované a distribuční přepravy představil nizozemský výrobce DAF v září na veletrhu IAA v Hannoveru a ihned se dočkala ocenění International Truck of the Year 2023. A o měsíc později jsme si ji již mohli vyzkoušet přímo v provozu v okolí španělské Barcelony.

Spřízněnost s těžkými řadami DAF XF, XG a XG+, které jsou držiteli ocenění International Truck of the Year 2022, je patrná na první pohled. Nové kabiny využívající nové legislativy, jež umožňuje kvůli aerodynamice prodloužit délku vozidla, účinné pohonné jednotky, ale také další pokrok v oblasti bezpečnosti, to nyní DAF přináší i do segmentů specializovaných a distribučních přeprav.

Při pohledu zvenčí i po vstupu do kabiny okamžitě zaujme velice nízko posazené velké čelní sklo, jež řidiči umožňuje vynikající výhled. To spolu s nízko posazenou kabinou (o 17 cm níže než u modelu XF nové generace) a s novou přístrojovou deskou Vision, která je na straně spolujezdce snížena směrem k čelnímu sklu, dále výrazně zlepšuje výhled před vozidlo. Navíc je volitelně k dispozici boční okno s výhledem na obrubník, které v kombinaci se sklopným sedadlem spolujezdce umožňuje dobrý výhled na chodce a cyklisty vedle vozidla na straně spolujezdce.

Podle výrobce pro nejlepší nepřímý výhled ve své třídě mohou být modely DAF XD nové generace také vybaveny systémem DAF Digital Vision, který nahrazuje hlavní a širokoúhlá zrcátka. A vynikající systém DAF Corner View nabízí maximální výhled na prostor kolem A-sloupku kabiny na straně spolujezdce v rozsahu nejméně 285 stupňů.

Pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu asistent DAF City Turn Assist upozorní řidiče vizuálními a zvukovými výstrahami, když se ostatní účastníci silničního provozu, jako jsou chodci, cyklisté, automobily a motocykly, nacházejí v zóně slepého úhlu na straně spolujezdce.

K úspoře paliva přispívá nová aerodynamika kabin, která je shodná s vozidly pro dálkovou přepravu XF, XG a XG+ nové generace. Na úsporu mají vliv velké poloměry, zaoblené čelní sklo, optimální těsnění, digitální kamery namísto zrcátek a optimalizované proudění vzduchu motorem a pod kabinou.

Výkonná motorizace

Na efektivitu má ale vliv především nová hnací soustava, kterou tvoří nový motor PACCAR MX-11 a automatizovaná převodovka TraXon ve standardní výbavě, inteligentní systém zpracování emisí a také inovace zadní nápravy. Systém správy vozového parku DAF Connect zajišťuje úsporu času díky bezdrátovým aktualizacím softwaru.

Rozsáhlá nabídka PTO, modulů pro upevnění nástavby a konektorů je vstřícná vůči výrobcům nástaveb, což je podpořeno vysoce flexibilním uspořádáním součástí podvozku, jako je systém EAS, skříň akumulátoru, nádrž kapaliny AdBlue® i palivové nádrže.

Díky významným inovacím poskytují nové nízkootáčkové motory PACCAR MX-11 vyšší točivý moment (až o 150 Nm) při nejvyšším převodovém stupni, nyní standardně u všech výkonových variant.

Vše pro pohodlí řidiče

Přístup do kabiny po dvou schůdcích u většiny distribučních verzí, velký rozsah nastavení sedadel a volantu či prostorná kabina s objemem až 10 m3 (v případě kabiny Sleeper High Cab), to vše usnadňuje řidiči jeho práci. Kabina Day Cab se standardně dodává s rozšířeným vnitřním prostorem a působí stejně pohodlně jako pracovní prostor kabiny tahače pro dálkovou dopravu. Třetí sedadlo nebo velká chladnička jsou k dispozici jako volitelné možnosti z výroby. Lůžka v kabině DAF XD Sleeper a Sleeper High Cab jsou dlouhá 2 220 mm a široká až 750 mm.

K pohodlí, ale především k dobrým jízdním vlastnostem a ovladatelnosti přispívá nová konstrukce přední části podvozku, nové odpružení kabiny i nové odpružení zadní nápravy.

Dojmy z jízdy

Již první dojmy odpovídaly tomu, co výrobce avizoval a na co jsme byli zvyklí i těžké řady, která byla představena o rok dříve. Pohodlný přístup, pohodlné sedadlo, vše na dosah včetně manuálních ovládacích tlačítek, digitální displej se dvěma různými vzhledy a čtyřmi úrovněmi informací, ale především vynikající výhled před vozidlo a dobrý přehled o dění kolem, kam doposud řidič neměl možnost vidět. Kamerový systém DAF Digital Vision, který může nahrazovat vnější zrcátka, je velice příjemný. A nízko umístěné čelní sklo, volitelné obrubníkové okénko ve dveřích na straně spolujezdce a kamerový systém DAF Corner View dávají řidič dokonalý přehled o dění před vozidlem i v okolí na pravé straně.

Samotná jízda je příjemná, jak co se týče ovládání, tak nízké hladiny hlučnosti v kabině, odpružení a výkonu motoru. Vysoký točivý moment i při nízkých otáčkách dovoluje pružně reagovat na měnící se provoz v městských aglomeracích a stejně tak dobré manévrovací schopnosti činí z vozidla obratného pomocníka při distribuci.

Ovládání je snadné a silná motorová brzda ve většině situací umožňuje omezit používání provozní brzdy na minimum.

Elektrická verze

A jak se dnes od vozidla pro distribuci a různé speciální aplikace očekává, bude nový mode DAF XD dodáván také s elektrickým pohonem – již v roce 2023 bude k dispozici s elektrickými hnacími soustavami bateriového typu (BEV). Tato „bezemisní“ vozidla budou vybavena elektrickými motory o výkonu 170 kW (230 k) až 350 kW (480 k) a širokou škálou baterií s celkovou kapacitou až 525 kW/h. Ty umožňují plně elektrické dojezdy více než 500 kilometrů, v závislosti na aplikaci.

Milan Frydryšek

Foto: DAF

spinner