​Nová generace modelu eCanter podporuje rozvoj udržitelné mobility

​Nová generace modelu eCanter podporuje rozvoj udržitelné mobility

Nová generace modelu eCanter byla představená ve světové premiéře před rokem na veletrhu IAA v Hannoveru a sériová výroba v Evropě začla letos v květnu v Tramagalu. Zatím největší zakázka na přibližně 900 vozidel od japonské společnosti Yamoto Transport dokazuje, že nový eCanter vychází vstříc aktuálním požadavkům dopravců na dopravní techniku.

Od uvedení modelu eCanter předchozí generace na trh v roce 2017 je společnost FUSO, japonská dceřiná společnost koncernu Daimler Truck, považována za průkopníka a lídra v oblasti elektrických nákladních vozidel a důsledně pracuje na zavádění řešení pro udržitelnou dopravu. V současné době je v provozu více než 550 vozů FUSO eCanter u zákazníků v Evropě, Japonsku a Spojených státech a také v Austrálii a na Novém Zélandu. Celková vzdálenost ujetá celosvětovým vozovým parkem eCanter v plně elektrickém, a tedy lokálně bezemisním režimu, nyní činí přibližně osm milionů kilometrů, což odpovídá přibližně 200 obletům zeměkoule. Nová generace eCanteru nyní posouvá toto úspěšné vozidlo na novou úroveň. Svědčí o tom i fakt, že brzy po zahájení výroby, již letos v říjnu, bylo předáno první ze zhruba 900 vozidel, objednaných japonskou zásilkovou společností Yamoto Transport.

Výroba plně elektrického lehkého nákladního vozu byla zahájena již v prvním čtvrtletí v sesterském závodě v japonském Kawasaki. Kawasaki dodává FUSO Next Generation eCanter v Japonsku i na všechny ostatní mimoevropské trhy po celém světě. V Evropě byl prodej nové generace vozu FUSO eCanter zahájen na 17 trzích (Francie, Španělsko, Portugalsko, Itálie, Velká Británie, Irsko, Německo, Rakousko, Švýcarsko, Belgie, Česká republika, Dánsko, Švédsko, Finsko, Slovensko, Řecko a Polsko).

Čeští zákazníci se s novým eCanterem již mohli podrobně seznámit, a to i včetně testovacích jízd, v září v novém Truckcentru společnosti Daimler Truck Česká republika ve Velkém Týnci u Olomouce, kde český importér představil aktuální výrobní program s důrazem na elektromobilitu.

Přijíždí více variant zvyšujících flexibilitu

Zatímco předchozí eCanter byl k dispozici výhradně jako 7,49tunový s rozvorem 3400mm, nyní mají zákazníci na výběr ze šesti rozvorů od 2500 do 4750mm a přípustnou celkovou hmotnost od 4,25 do 8,55 tuny.

Nosnost podvozku je až 5 tun. Model eCanter nové generace je poháněn elektromotorem o výkonu 110kW (varianty s celkovou hmotností 4,25 a 6 tun) nebo 129kW (varianty s celkovou hmotností 7,49 a 8,55 tuny) s optimalizovaným hnacím ústrojím a točivým momentem 430Nm; maximální rychlost je 89km/h (elektronicky omezená).

Tři akumulátorové sady

Baterie využívají technologii lithium‑železo‑fosfátových (LFP) článků. Ty se vyznačují především dlouhou životností a větším množstvím využitelné energie. V závislosti na rozvoru jsou k dispozici tři různé akumulátorové sady. Sada akumulátorů ve variantě S má jmenovitou kapacitu 41 kWh a umožňuje dojezd až 70 kilometrů. Ve variantě M je jmenovitá kapacita 83 kWh a dojezd až 140 kilometrů. Varianta L jako nejvýkonnější paket nabízí nominální kapacitu 124 kWh a dojezd až 200 kilometrů. To je mnohem více, než je vzdálenost, kterou obvykle ujedou vozidla za den v lehkém distribučním provozu. Rekuperace může dojezd ještě zvýšit, což zároveň pomáhá zkrátit přestávky v nabíjení. Pro srovnání – předchozí generace eCanteru měla k dispozici pouze baterii s nominální kapacitou 81 kWh a dojezdem do 100 kilometrů.

Co se týče nabíjení baterie, je eCanter nové generace kompatibilní se všemi hlavními napětími na hlavních trzích. Nabíjecí jednotka podporuje jak nabíjení střídavým (AC), tak i stejnosměrným proudem (DC). Standardem pro nabíjení je kombinovaný nabíjecí systém CCS a nabíjení je možné výkonem až 104kW. Rychlé nabíjení stejnosměrným proudem z 20 na 80 procent kapacity je možné přibližně za 24 (S), 26 (M) a 39 minut (L) v závislosti na akumulátoru; nabíjení střídavým proudem (11 a 22kW) trvá přibližně čtyři až šest hodin v závislosti na zvolené sadě akumulátorů. 

(PR)

Foto: Daimler Truck

spinner