Nissan

Nissan v Evropě začíná prodávat Dodávku roku NV200

Nissan v Evropě začíná prodávat Dodávku roku NV200

Japonský výrobce Nissan v březnu v Evropě uvedl do prodeje držitele titulu Dodávka roku 2010, lehké užitkové vozidlo NV200. V Praze nový model na začátku března představil vedoucí prodeje značky ve střední a východní Evropě Csaba Szabó. Japonský výrobce jej podle něj bude v Evropě zpočátku dodávat pouze ve verzích Van a Combi, během roku však hodlá uvést na trh i jeho rodinnou verzi.

Nový model je součástí ofenzivy japonského výrobce v segmentu užitkových vozidel (viz DN 46/08), jehož cílem je zdvojnásobení obratu značky v segmentu lehkých užitkových vozidel. Nově Nissan označuje segment lehkých užitkových dokonce za hlavní pilíř svých aktivit.

Ocenění Van of the Year získala dodávka určená pro přepravu nákladu nebo sedmi cestujících loni v listopadu (viz DN 49/09). „Zaujala nás především skutečnost, že se společnosti Nissan podařilo vytvořit kompaktní lehké užitkové vozidlo, které stanovuje nové standardy v poměru vnitřního prostoru k vnějším rozměrům,“ zdůvodnila tehdy třiadvaceti-členná porota odborných novinářů své rozhodnutí.

Kompaktní zvenčí, prostorný uvnitř

Ocenění je výsledkem nového přístupu Nissanu k segmentu nejlehčích užitkových vozidel. Model určený pro prodej na celém světě sice vznikl v Japonsku, ale na jeho konečné podobě se zásadně podílela i evropská výzkumná a vývojová zařízení. Jeho konstruktéři jej postavili na modifikované a prodloužené verzi osvědčené platformy B aliance Renault/Nissan a navrhli speciálně pro svižnou jízdu po městě s vysokým posazením sedadel a dobrým výhledem.

Výrobce nový model označuje za výkonný a spolehlivý obchodní nástroj, který spojuje bezkonkurenční míru funkčnosti s přitažlivým ze-vnějškem. „Díky novým nápadům v prostorovém řešení bylo vytvořeno vozidlo s velkým nákladovým prostorem navzdory jeho relativně malému půdorysu,“ uvedl již dříve senior viceprezident pro prodej a marketing značky Nissan v Evropě Simon Thomas.

A skutečně – v provedení Van nový model nabízí v třídě malých dodávek špičkový nákladový prostor. Zatímco jeho vnější rozměry odpovídají spíše velikosti dodávky odvozené od osobního vozidla, nákladový prostor nabízí díky nízko posazené podlaze překvapivě velký objem 4,2 m3 (skoro o čtvrtinu větší než většina jeho konkurentů). K tak vysokému, racionálnímu využití vnitřního prostoru přispěla mimo jiné vysoká pozice řidiče při řízení a nové řešení zavěšení zadní nápravy.

Dno nákladového prostoru je v nejužším místě (mezi podběhy kol) široké 1,22 metru a dlouhé 2,04 metru, takže se do vozu vejdou dvě europalety. Otočení volitelné přepážky nákladového prostoru na stranu a plné sklopení předního sedadla spolujezdce ve vozidle vytvoří prostor pro převoz nákladu dokonce o délce až 2,8 metru a hmotnosti do 783 kilogramů.

Celý model je jen 4,4 metru dlouhý, 1,86 metru vysoký a 1,69 metru široký. Díky těmto rozměrům, svižné jízdní dynamice a malému průměru otáčení je ideální pro provoz ve městě. „Evropský trh s malými dodávkami je mimořádně konkurenční. Aby mohla dodávka uspět, musí být zvnějšku kompaktní, ale uvnitř prostorná, se stylovým, ale i praktickým provedením. Musí být cenově dostupná a mít nízké provozní náklady. Musí se snadno řídit a potřebuje být flexibilní. NV200 toto vše splňuje, a navíc definuje nový standard pro vnitřní prostor v tak kompaktní karoserii,“ dodal Simon Thomas.

Nízké provozní náklady

Pro většinu provozovatelů dodávek jsou – a nejen za současné situace – nejdůležitějším kritériem náklady. Nissan se snažil model NV200 navrhnout tak, aby minimalizoval jeho provozní a servisní náklady.

Vozidlo pohání 1,6litrový zážehový motor o výkonu 81 kW / 153 Nm se dvěma vačkovými hřídeli a nízkým třením (známý z osobních modelů Micra, Note a Qashqai) nebo 1,5litrový vznětový motor o výkonu 63 kW / 200 Nm. Vznětový motor s vyšším výkonem výrobce teprve připravuje.

Pro zážehový motor výrobce udává kombinovanou spotřebu 7,4 l / 100 km (38,2 m/g). Osmiventilový vznětový 1,5litrový turbodmychadlový motor K9K dCi s technolo- gií common rail z produkce aliančního partnera Renault patří s hodnotou kombinované spotřeby 5,2 l / 100 km (49,5 m/g) dokonce k nejúspornějším ve své třídě. Nízkou spotřebu paliva podporuje také aerodynamický tvar vozu NV200 a nízká konstrukční hmotnost. Řidiče v úsporné jízdě dále podporuje ukazatel průměrné a aktuální hodnoty spotřeby paliva na palubní desce.

Pro zlepšení manévrovatelnosti v městské zástavbě je model vybaven elektrickým posilovačem řízení. Vysokou úroveň bezpečnosti zajišťuje protiblokovací systém brzd (ABS) ve standardní výbavě spolu s brzdovým asistentem a elektronickým rozdělováním brzdné síly (EBD). Volitelným prvkem je vyspělý elektronický stabilizační program (ESP). Silná vazba na běžné osobní vozy se u NV200 projevuje v řešení jeho kabiny, které je téměř zcela ve stylu osobních vozidel.

(spa)

spinner