Na síť bezpečných odpočívek půjde z evropských financí 60 milionů EUR

Na síť bezpečných odpočívek půjde z evropských financí 60 milionů EUR

Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vítá zveřejnění výzvy Evropské komise k podání návrhů na využití 60 milionů EUR pro budování evropské sítě bezpečných odpočívek pro kamiony (SSTPAs – Safe and Secure Truck Parking Areas). Prioritním cílem je výstavba nových odpočívek SSTPAs zhruba každých 100 km na páteřní silniční síti TEN-T a vylepšení standardů stávajících odpočívek.

V Evropské unii je aktuálně k dispozici pouze 300 tisíc parkovacích míst pro kamiony, což znamená, že chybí přibližně 100 tisíc míst pro bezpečné noční parkování a nařízené pravidelné přestávky v jízdě. Pouhých sedm tisíc míst (tedy méně než tři procenta) má certifikaci bezpečného parkování od nezávislého auditora.

IRU se podílela na studii financované z evropských fondů – ukázalo se, že nedostatek SSTPAs je velmi vážným problémem, kdy téměř 90 procent řidičů a autodopravců považuje stávající nabídku bezpečných a vybavených parkovacích míst na odpočívkách za velmi slabou. IRU podporuje zavádění certifikačních standardů (bezpečnosti i kvality služeb), přičemž systém schválila i expertní skupina Evropské komise na zasedání letos v červnu jako podklad pro nový program financování z fondů EU.

Nejnovější aktivita Evropské komise je podle představitelů IRU velmi dobrou zprávou a prvním krokem k řešení problému a zlepšení podmínek pro profesionální řidiče v dálkové dopravě. Pro financování bude uvolněno 20 milionů EUR z infrastrukturního fondu CEF (Connecting Europe Facility), dalších 40 milionů EUR vyřeší evropský kohezní fond. Evropskou dopravní infrastrukturu chce EK podpořit celkovou částkou 1,4 miliardy EUR.

Nedostatek bezpečných odpočívek má závažné důsledky

Vedoucí zastoupení IRU při Evropské unii Matthias Meadge uvedl: „Z oznámení Evropské komise máme velkou radost. V loňském roce – abychom pro toto téma získali větší pozornost – jsem pozval poslance Evropského parlamentu, aby strávili noc v kabině kamionu a vyzkoušeli si na vlastní kůži, jaké potíže přináší nedostatečná infrastruktura. V květnu jsme se sešli s evropskou dopravní komisařkou Violetou Bulcovou k jednání o budoucnosti financování SSTPAs.“

Důsledky nedostatku bezpečných a vybavených odpočívek pro kamiony jsou velmi vážné. Silniční nákladní doprava také postrádá dostatek profesionálních řidičů a zhoršené pracovní podmínky rozhodně nejsou tím, co by udrželo stávající řidiče a přilákalo nové zájemce. Krize sektoru se zákonitě odrazí na stavu celé evropské ekonomiky i prosperitě společnosti. „Finanční rámec tak, jak jej navrhuje Evropská komise, je výsledkem tvrdé práce IRU a jejích partnerů při vyjednávání během posledních dvou let. Jsme na dobré cestě zlepšit pracovní podmínky pro řidiče kamionů na evropské silniční síti,“ dodal Matthias Meadge.

(red)

Foto: LAN

spinner