​Model DAF XF H2 využívá vodík pro spalovací motor

​Model DAF XF H2 využívá vodík pro spalovací motor

Pokud se dnes hovoří o využití vodíku v dopravě, často se má na mysli technologie, která využívá vodík jako zdroj pro výrobu elektrické energie. Nizozemský výrobce nákladních vozidel DAF v loňském roce však představil jiné řešení – u modelu DAF XF H2 slouží vodík jako palivo pro spalovací motor.

Při loňském vyhlašování Truck of the Year 2022 (kterým se stala vozidla DAF XF, XG a XG+) získal tento model ocenění „2022 Truck Innovation Award“. Porota International Truck of the Year ocenila inovativní přístup společnosti DAF k alternativním pohonům.

Vodík je podle zástupců značky DAF ve střednědobém a dlouhodobém horizontu bezpochyby možností pro pohon nákladních vozidel. Ve skutečnosti existují dvě různé možnosti. V obou případech lze dosáhnout stoprocentního snížení emisí CO2 při použití ekologicky vyrobeného vodíku. Buď se může jednat o palivový článek využívající vodík ke generování elektřiny a napájení elektrického motoru, nebo může být vodík využíván přímo jako palivo pro spalovací motor. Zkoušky nákladních vozidel s vodíkovým pohonem a sofistikovanou technologií palivových článků provádí společnost PACCAR, mateřská společnost značky DAF, v přístavu Los Angeles ve spolupráci se společnostmi Toyota a Shel. Zatímco PACCAR zkoumá technologii palivových článků, DAF vyvíjí spalovací motor na vodík. Ve srovnání s vodíkovým řešením palivových článků má varianta spalovacího motoru podle zástupců značky DAF přechodové funkce (eliminuje potřebu velkého systému skladování energie). Mezi další výhody patří nižší nároky na chladicí funkce a nižší citlivost na čistotu vodíku.

(lan)

Foto: DAF

spinner