DN č. 21 - Silniční, Autobusová doprava, Přeprava nadrozměrných nákladů, vychází 12. 10., uzávěrka již 21. 9. !!! 

​Ministerstvo dopravy podpoří zavedení platooningu

​Ministerstvo dopravy podpoří zavedení platooningu

Letos v lednu jsme v DN 2/17 přinesli informaci o tom, že poskytovatel logistických služeb DB Schenker a výrobce nákladních vozidel MAN plánují v příštím roce provozovat platooning. Dnes je projekt zase o kousek blíž realitě, protože obě firmy společně s vysokou školou Hochschule Fresenius obdrží na jeho rozvoj finanční prostředky od Spolkového ministerstva dopravy a digitální infastruktury (BMVI). Projekt seskupování autonomně řízených a digitálně navzájem propojených kamionů, do kterého je zapojena i akademická sféra, potrvá do ledna 2019.

Princip platooningu stojí na elektronickém komunikačním systému, který v silničním provozu propojuje dvě a více nákladních vozidel a umožňuje jim jet za sebou v těsném závěsu. Hlavním přínosem konvojů je jízda ve větrném stínu, která kromě emisí CO2 sníží také spotřebu paliva až o deset procent. Do budoucna je pak možné uvažovat o autonomním řízení kamionů bez nutnosti aktivního zapojení řidičů.

Partneři projektu chtějí s využitím technologií vyvinout nové způsoby, jak celý logistický proces zoptimalizovat. Nyní budou několik měsíců testovat kamionový konvoj na zkušebním úseku německé dálnice A9, aby vyhodnotili jeho udržitelnost, praktické využití a bezpečnost v rámci scénářů, které mohou nastat v běžném dopravním provozu. Stejně tak důležité bude prověřit zapojení do logistických procesů DB Schenker. Tato fáze bude rovněž sledovat vlivy nových technologií na profesi řidiče kamionu.

Německo lídrem autonomního řízení

„Automatizované a vzájemně propojené řízení se brzy stane realitou. Projekt platooningu přenese tuto technologii z laboratoří na silnice,“ slíbil Alexander Dobrindt, spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury. Kamiony podle něj udrží bezpečné rozestupy, protože spolu budou vzájemně komunikovat. Provoz tak bude daleko plynulejší a bezpečnější, zvýší se také kapacita silnic a komfort řidičů v kabině. To sníží jak zátěž pro řidiče, tak pro životní prostředí. „Ministerstvo bude financovat inovativní výzkumné projekty celkovou sumou 100 milionů €. S rozvojem a testováním propojených kamionů spouštíme novou etapu na našem digitálním testovacím úseku dálnice A9. Díky této finanční podpoře chceme z Německa udělat lídra autonomního a propojeného řízení,“ řekl ministr.

DB Schenker je průkopníkem platooningu

„Jsme nadšení z rozhodnutí spolkového ministerstva financovat náš projekt. DB Schenker je společně s partnery průkopníkem technologie platooningu kamionů na německém trhu. Díky brzkému a důkladnému testování v podmínkách skutečného provozu budeme posilovat naši roli lídra digitalizace. Tento projekt potvrzuje naše vysoké standardy a ambice být hnací silou digitalizace logistických procesů pro naše zákaz-níky,“ řekl generální ředitel DB Schenker Jochen Thewes.

Celková suma bude rozdělena mezi partnery projektu podle jejich rozpočtových potřeb. Celý projekt bude koordinovat DB Schenker. Na počátku příštího roku proběhnou první zkoušky na digitálním testovacím úseku dálnice A9 mezi logistickými sklady DB Schenker v Mnichově a Norimberku. MAN pro tyto zkoušky připraví moderní testovací vozidla.

„Těší nás, že jsme získali financování, které společnosti MAN a jejím partnerům umožní po dobu několika měsíců poprvé testovat praktické využití platooningu kamionů v každodenním provozu s profesionálními řidiči,“ uvedl generální ředitel společnosti MAN Joachim Drees.

Co udělají technologie s psychikou řidičů?

Vysoká škola Hochschule Fresenius zkoumá vliv nových technologií na řidiče v konvoji se zaměřením na neuropsychologické a psychosociální dopady. „Od počátku je potřeba mít na paměti ty, kterých se tento pokrok bude týkat nejvíce,“ připomněl profesor Dr. Christian T. Haas, ředitel Institutu pro komplexní zdravotnický výzkum na Hochschule Fresenius. „Naše poznatky získané z analýzy vlivů propojení člověka a moderního kamionu do budoucna ovlivní vývoj této technologie a tím i podobu pracovního prostředí,“ dodal.

V úvodní fázi testování budou kamiony jezdit prázdné, budou se analyzovat jejich jízdní vlastnosti v běžném provozu a současně se na nich budou školit řidiči. Během příštího roku by pak už měly být každý den vypraveny až tři plně naložené konvoje.

(mna)

spinner