​Minimální mzdu je třeba řešit i na evropském summitu

​Minimální mzdu je třeba řešit i na evropském summitu

Hospodářská komora ČR a Sdružení ČESMAD Bohemia apelovaly na to, aby česká vláda během dvoudenního summitu Evropské rady, který se uskutečnil minulý týden a jehož tématy byly migrace a obchodní politika EU, otevřela rovněž téma francouzské a německé regulace zahraničních autodopravců, jimž je nařizováno, jakou mzdu mají vyplácet svým řidičům.

Situace se navíc může zhoršit, pokud budou Německo a Francii následovat další evropské země. „Postup Francie a Německa není v souladu s principiálními ekonomickými svobodami, na jejichž respektování je založen vnitřní trh Evropské unie,“ řekl prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý. Podle něj totiž ochranářská opatření namířená proti levnější pracovní síle ze střední a východní Evropy jasně narušují principy vnitřního trhu a omezují konkurenceschopnost Evropy. „Striktní uplatňování místních pravidel na přepravní operace, která mají pouze okrajový dopad na území hostitelského členského státu a která lze snadno formálně obejít (regulace se vztahuje jen na zaměstnance, řidiči v postavení OSVČ jí nepodléhají), nemůže splnit test racionality, jímž by mělo projít každé národní opatření provádějící směrnici o vysílání pracovníků,“ uvedl Vladimír Dlouhý.

Hospodářská komora ČR i sdružení ČESMAD Bohemia upozornily na neadekvátnost těchto opatření regulujících poskytování přepravních služeb zahraničními subjekty už od jara loňského roku. „Vyžadovat po zahraničních dopravcích plnění všech místních mzdových a dalších pracovních podmínek, vedení oddělených evidencí pracovní doby v různých zemích a jazycích představuje nepřiměřenou administrativní zátěž a uměle zvyšuje náklady dopravců. Ti se v rámci existující rozdílné konstrukce příjmu řidičů a cenových podmínek na místních trzích stávají nekonkurenceschopnými,“ varoval prezident ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta a dodal: „Výhodnější podmínky tak budou mít i dopravci z mimounijních států.“

Německo začalo uplatňovat minimální mzdu na mezinárodní dopravní operace v lednu 2015, letos v červenci zavedla podobné opatření Francie a hrozí, že je zavedou i další státy. V praxi by tak došlo k absurdní situaci, kdy na řidiče projíždějícího několika zeměmi by se vztahovalo několik pravidel a různých tarifů minimální mzdy, což české dopravce značně zatíží administrativou.

Podle Hospodářské komory a dopravců by francouzská i německá státní správa při aplikaci zákonů „loi Macron“ a „MiLoG“ měly vyčkat na rozhodnutí EK o možném porušení smlouvy o fungování EU. Oba svazy věří, že verdikt EK předejde přijetí podobných opatření ze strany Itálie, Belgie, Nizozemska, Rakouska a dalších zemí. 

(lan)

www.prodopravce.cz

spinner