Melzer: Stát má z každého kamionu minimálně 650 tisíc korun, bez podpory firem o ně přijde

Melzer: Stát má z každého kamionu minimálně 650 tisíc korun, bez podpory firem o ně přijde

V současné době se hraje o budoucnost české silniční nákladní dopravy. A vliv na její budoucnost má i přechod na alternativní pohony a možná podpora při pořizování nových, čistších technologií. Pokud začne silniční nákladní doprava upadat, doplatí na to i státní rozpočet, který má dnes z jednoho nákladního vozidla 650 000 až 800 000 Kč ročně. Upozornil na to prezident Sdružení ČESMAD Bohemia Josef Melzer.

„Bavíme se tady ne o desítkách, ale desítkách a stovkách miliard korun, o které stát může přijít, pokud česká doprava přestane být konkurenceschopná a na dálnicích, které za drahé peníze postavíme, budou jezdit zahraniční dopravci. Z nich má stát pouze 10 procent, protože u nás zaplatí jen mýto, nezaplatí spotřební daň, nezaplatí žádné daně – sociální, zdravotní pojištění, daň z přijmu, DPH, neplatí tu nic,“ upozornil Josef Melzer.

Podle něj je třeba, aby se Česká republika nestala ostrůvkem, který není schopen přímé podpory obnovy vozového parku ekologičtějšími vozidly. „Například Německo dnes poskytuje příspěvek, tuším 15 000 EUR, na nákup nízkoemisního vozidla – týká se to vozidel na LNG, která jsou navíc po dva roky osvobozená od mýtného. Totéž chtějí zavést Poláci, a u nás nic takového není,“ varoval Josef Melzer.

Již dnes česká kamionová doprava podle něj prohrává s polskou konkurencí o 2,00 až 2,50 Kč na kilometr. „Poláci mají například nižší spotřební daň a nižší odvody. S tím se nedá hrát. A pokud by se tento rozdíl měl ještě zvětšit kvůli tomu, že zahraniční dopravci budou mít podporu na zelenější vozidla, tak po českých silnicích budou jezdit převážně vozidla zahraničních dopravců, z kterých stát nebude mít téměř žádné příjmy,“ zdůraznil Josef Melzer.

(lan)

Foto: ČESMAD

spinner