​MAN eManager pro inteligentní správu parků

​MAN eManager pro inteligentní správu parků

Sériová výroba plně elektrického autobusu MAN Lion‘s City E je v plném proudu a stále více měst v Evropě jej zavádí do svých systémů veřejné dopravy. Společnost MAN Truck & Bus v současné době restrukturalizuje služby, které nabízí pomocí MAN eManageru, aby správci vozových parků mohli svá elektrická vozidla spravovat digitálně a co nejlépe.

V budoucnu bude centralizovaný systém pro efektivní správu nabíjení k dispozici také s vybranými funkcemi pro vozidlo MAN eTGE. Ať už jde o správu elektrických busů nebo elektrických dodávek, digitální centrální řídicí systém umožňuje správcům vozových parků sledovat různé parametry vozidel (včetně stavu baterie a okolní teploty) z pohodlí od svého pracovního stolu.

MAN eManager nejprve prošel provozními zkouškami jako v případě řešení pro inteligentní správu nabíjení. Nyní je tato vzdálená služba k dispozici na platformě RIO (cloudové platformě společnosti TRATON) ve dvou nových variantách: MAN eManager S se základními funkcemi a MAN eManager M s pokročilou sadou funkcí produktu, přičemž obě lze objednat na MAN Marketplace.

MAN eManager S

Základní balíček obsahuje základní funkce, které usnadňují správu vozových parků s elektrickými vozidly. Dvěma klíčovými příklady této varinty jsou dvě možnosti nabíjení baterií: pokud je zvolena možnost „Nabíjet okamžitě“, vozidlo se začne nabíjet, jakmile je připojeno k nabíjecímu zařízení a je k dispozici nabíjecí proud. Při volbě „Časované nabíjení“ může provozovatel nastavit několik časovačů současně, takže proces nabíjení je naprogramován na určitou dobu odjezdu. Odjezd každé pondělí v 7 hodin ráno? Po aktivaci této funkce si může být řidič jistý, že autobus bude vždy včas nabitý v čase určeném pro odjezd, protože proces nabíjení se spustí automaticky – v závislosti na dostupném nabíjecím proudu a úrovni nabití baterie. Předpokladem je samozřejmě připojení vozidla k nabíjecímu zařízení. A pokud řidič neočekávaně potřebuje vozidlo použít dříve, a tudíž jej nabít dříve, než je plánováno, může jednoduše spustit proces nabíjení ručně stisknutím tlačítka.

Se systémem MAN eManager S mají provozovatelé také možnost tepelně přenastavit vnitřek vozidla – a to jak při nabíjení baterie, tak i při pozdějším nabíjení prostřednictvím funkce „Časované nabíjení“. V obou případech stačí jedno kliknutí myší, aby elektrobus opustil depo s příjemnou teplotou uvnitř. Proces předkondicionování má také pozitivní vliv na zbývající dojezd, protože na začátku jízdy je potřeba méně energie na klimatizaci.

Pokud během procesu nabíjení dojde k chybě – například pokud není správně připojen nabíjecí kabel – správce vozového parku to uvidí v aplikaci, aby mohl včas zasáhnout. K dispozici je celkem šest různých stavů nabíjení, které poskytují podrobné informace o aktuální situaci. Správce vozového parku tak okamžitě vidí, zda je vozidlo aktuálně připojeno k nabíjecímu sloupku, zda se právě nabíjí, nebo zda je již plně nabito a připraveno k další jízdě.

MAN eManager M

Balíček MAN eManager M obsahuje kromě základních funkcí i další funkce. Obsluha může například v aplikaci vidět ještě více informací o vozidle a baterii. Zbývající kapacita baterie se zobrazuje v kWh a mezi možnosti stavu vozidla patří kromě možností „Připraven k jízdě“ a „Nepřipraven“ také možnost „Jízda“.

Balíček M je také vybaven funkcí, která je klíčová pro efektivní správu vozového parku: umožňuje provozovateli analyzovat průměrné hodnoty spotřeby, rekuperace a ujeté vzdálenosti, které lze zaznamenávat a porovnávat za určité časové období pouze pro jedno nebo více vozidel. Provozovatelé také mohou využívat podrobný přehled o denních procesech nabíjení a vybíjení baterií, klimatizace, okolní teploty a hodnotách spotřeby energie, protože všechny tyto údaje jsou uloženy v historii. Kromě časů zahájení a trvání nabíjecích procesů mohou provozovatelé získat zbývající kapacitu baterie v kilometrech a kWh a úroveň nabití baterie v procentech pro začátek nabíjecího/vybíjecího procesu. MAN eManager M rovněž zobrazuje spotřebu a dodávku energie, minimální a průměrné hodnoty nabíjecího a vybíjecího proudu a parametry napětí a teploty baterie.

Bez ohledu na to, zda se dopravce rozhodne pro MAN eManager S nebo M, oba jsou podle výrobce věrné mottu „Zjednodušení podnikání“. Obě varianty díky podrobným monitorovacím funkcím a možnosti flexibilního dálkového ovládání výrazně usnadňují, zefektivňují a zpřehledňují celý proces nabíjení vozového parku elektrických vozidel – a tím i každodenní práci správce vozového parku. MAN eManager současně zajišťuje, aby byla maximalizována dostupnost vozidel a aby byl proces nabíjení baterií vždy v souladu s časovým plánem.

Některé z funkcí MAN eManager S pro elektrickou variantu soloautobusu a kloubového autobusu budou v budoucnu k dispozici také pro MAN eTGE: prostřednictvím digitálního řídicího centra lze získat také informace o stavu nabíjení, úrovni nabití baterie a zbývající kapacitě baterie (v km) v elektromobilitě. (lan)

Foto: MAN

spinner