Loni v Česku přibylo 8000 LPG vozidel

Loni v Česku přibylo 8000 LPG vozidel

24.1. - Po rekordním roce 2022 byl loni počet registrací nových automobilů na LPG o něco nižší, poslední tři roky nicméně patří k těm vůbec nejsilnějším. I když v roce 2023 zaznamenaly svůj zatím nejvyšší tržní podíl elektromobily, stále to nestačí na vozy poháněné autoplynem. Tedy za předpokladu, že započítáme i dodatečné přestavby na LPG, jejichž počet v posledních letech osciluje mezi čtyřmi a šesti tisíci.

Dle odhadu České asociace LPG bylo v roce 2023 přestavěno na spalování LPG přes 4500 benzínových automobilů. Údaj vychází ze statistik Ministerstva dopravy, které zahrnují montáže i demontáže LPG systémů. Po předešlém roce jde o znatelný pokles. Rok 2022 však vzhledem k energetické krizi a extrémním cenovým turbulencím u konvenčních paliv výrazně povzbudil zájem o cenově stabilní LPG. „Nedalo se očekávat, že by enormní zájem o LPG z roku 2022 přetrval i v loňském roce. I přesto se však loni prodalo i přestavělo více LPG automobilů než v letech předešlých,“ řekl Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG (ČALPG).

Ze statistik Svazu dovozců automobilů vyplývá, že loni bylo registrováno 3502 nových osobních automobilů s tovární zástavbou LPG. V roce 2022 to byly téměř čtyři tisíce, rok před tím pak 2259. „Poslední tři roky jsou co do počtu registrací nových automobilů na LPG nejlepší v historii. Avizované nové modely na LPG vytvářejí prostor pro další růst obliby tohoto pohonu,“ doplnil Ivan Indráček s tím, že podíl továrních LPG vozů roste. Zatímco před lety tvořily většinu registrací přestavby a továrních vozidel nebyla ani pětina, loni už to bylo více než 40 %.

Celkově tak loni na českých silnicích přibylo více než osm tisíc vozidel na LPG. Pro srovnání v segmentu bateriových elektrických vozidel bylo registrováno 6 640 nových osobních automobilů. LPG se tak stále drží na čele alternativních pohonů, byť v dalších letech zřejmě podíl elektromobilů, ale i hybridů dále poroste. Na nejnižší podíl od roku 2011 se propadly registrace vozidel s pohonem na CNG, od kterého se výrobci odklánějí.

Naopak v případě LPG se nabídka automobilek rozšiřuje. Dacia i Renault s autoplynem počítají i nadále. Loni se na českém trhu objevily nové modely pick-upů čínské automobilky Great Wall Motors (GWM), a to jak v tovární verzi, tak i s možností si nový vůz LPG systémem po zakoupení dovybavit. Ve stejné motorizaci by se mělo na trhu objevit také SUV od GWM a chystají se též LPG verze dalších modelů i motorizací, včetně hybridních motorů. Přestavbu hybridu na spalování LPG připravuje také ČALPG, konkrétně u modelu Toyota RAV4 Hybrid. Vůz bude v tomto roce dostupný pro redakční testy motoristických novinářů.

(pav)

Ilustrační foto: TOMEGAS

spinner