Koncept EcoDuo výrazně zvyšuje efektivitu kamionové dopravy

Koncept EcoDuo výrazně zvyšuje efektivitu kamionové dopravy

Philipp Reich, majitel spedice Reich z Vimfow v německé spolkové zemi Meklenbursko - Přední Pomořansko, převzal dva nové plachtové návěsy konceptu EcoDuo vybavené systémem Power Curtain z továrny Schmitz Cargobull v Altenberge. Slavnostního aktu se zúčastnil předseda představenstva Andreas Schmitz i prodejní ředitel Benjamin Bröderdörp.

Speciální návěsy je možné využít v sestavě EcoDuo, kdy návěsy lze pomocí speciálního vozíku vsunutého pod zadní návěs propojit a vytvořit tak velkokapacitní soupravu s jedním tahačem. Autodopravce nasadí kombinaci ve Finsku, kde spolupracuje s finským logistickým partnerem Logistics Oy.

„Rozhodli jsme se pro sestavu EcoDuo, protože ve Finsku jezdíme převážně jednu trasu dlouhou přibližně 600 km s jediným místem vykládky. Vozíme komponenty pro automobilový průmysl, nazpátek pak přepravujeme zpracované dřevo. Potřebujeme flexibilní soupravu s vysokou přepravní kapacitou,“ vysvětlil Philipp Reich a dodal: „Naši zákazníci jsou zvoleným řešením nadšeni.“

Každý návěs je opatřen tažným zařízením v zadní části pod podlahou k připojení druhého návěsu s vozíkem v přední části. Systém Power Curtain je mimořádně lehký, nevyžaduje pomocné výztužné příčky a je standardně vybaven prvky zvyšujícími odolnost proti vykradení.

Sestava tahače a prvního návěsu zůstává na maximální užitečné hmotnosti 40 tun, hmotnost druhého návěsu pak může dosáhnout nejvýše 36 tun, aby bylo vyhověno platným skandinávským předpisům.

„Sestavu EcoDuo považujeme za ekonomicky a ekologicky výhodně řešení pro celou páteřní evropskou silniční síť,“ řekl Andreas Schmitz, který velmi aktivně koncept propaguje. Pro realizaci v celoevropském měřítku je však zapotřebí harmonizace provozních předpisů a dostupná vhodná infrastruktura. Musí také existovat možnost opětovného rozdělení sestavy EcoDuo na dvě standardní soupravy s jedním návěsem a jedním tahačem. „Vzhledem k těmto nárokům si dokážeme představit plnou funkčnost na dobře vybavené silniční síti, například v Německu. Je to navíc smysluplné z ekologického hlediska, kdy stačí jediný tahač pro zvládnutí velkokapacitního nákladu,“ uvedl Philipp Reich s tím, že variabilita konceptu samozřejmě umožňuje i každodenní obvyklý provoz návěsů a tahačů. Pro jízdy ve Finsku procházejí řidiči speciálním školením podobným výcviku řidičů těžkých a dlouhých souprav.

Koncept EcoDuo ve srovnání se standardní 40tunovou soupravou tahače a návěsu nabízí následující výhody:

díky vyšší přepravní kapacitě ulevuje přetíženým silnicím;

snižuje spotřebu paliva i produkci emisí CO2 v přepočtu na přepravenou tunu nákladu (cca o 25 procent v případě emisí CO2);

nižší zatížení jednotlivých náprav nepřináší takové opotřebení silniční infrastruktury jako u běžných souprav (jeden) tahač - (jeden) návěs;

variabilita nasazení sestavy s jedním tahačem a dvěma návěsy s možností rozdělení návěsů do souprav s dvěma tahači je ideální pro delší mimoměstské přepravy;

využití jednoho tahače pro dva návěsy pomáhá řešit aktuální nedostatek profesionálních řidičů na trhu;

pro trakci souprav lze využít standardní tahače, není nutné řešit žádné speciální vybavení, výkon či rozměry;

stávající infrastrukturu je možné využívat bez jakýchkoli dodatečných rozsáhlých investic, návěsy lze v intermodálním systému přeprav umisťovat na železniční vozy nebo do trajektů - bez jakýchkoli změn v nárocích na nakládací či vykládací procesy;

koncept je plně kompatibilní se všemi bezpečnostními standardy pro nápravy a brzdové systémy;

EcoDuo vyhovuje všem stávajícím provozním předpisům a nepřináší žádná další rizika - i tyto soupravy lze na silnici předjíždět bezpečně;

sestava umožňuje nasazení v nejnovějších konceptech inteligentní jízdy jako je platooning nebo autonomní řízení.

(red)

Foto: Schmitz Cargobull

spinner