Karosa představila nový městský autobus Citelis

Karosa

Akciová společnost Karosa svým obchodním partnerům a novinářům v polovině dubna v české a slovenské premiéře představila nový městský autobus Citelis, který je nástupcem úspěšného modelu City bus. Prezentace nového autobusu na zkušebním polygonu Škoda Auto následovala po jeho světové premiéře, která se konala na konci března v Paříži. Výsledná podoba nového autobusu Citelis byla podle výrobce dána základními požadavky zákazníků – na vysokou estetickou úroveň vozidla, snadný přístup slunečních paprsků do jeho interiéru, bezbariérový přístup pro cestující, výbavu šitou na míru (a to jak v prostoru pro cestující, tak i na pracovišti řidiče), další snížení provozních nákladů, důslednou ochranu životního prostředí a možnost začlenění vozidla do systému městské dopravy s vyhrazenými jízdními pruhy. Citelis má délku 12 metrů a je určen pro 30 sedících a 69 stojících cestujících, kteří mohou nastupovat třemi prostornými dvoukřídlými dveřmi. Hned při vstupu může jejich pozornost upoutat plochá podlaha, přecházející u jednotlivých dveří do prostorných platforem, které umožňují rychlejší nástup i výstup. Vozidlo je dobře přístupné, což ocení zejména osoby se sníženou pohyblivostí. Vnitřní architektura vozu je koncipována s cílem umožnit naprostou volnost pohybu; ke zvětšení prostoru přispělo i odstranění vnitřních schodů a vyvýšení. Pohodlí a příjemný dojem z interiéru umocňují výbava střechy, dvojitě prohnuté přídržné tyče, pohodlné sedačky a dělicí příčky s moderním designem. Esteticky zdařilé jsou také prosklené plochy, umožňující intenzivní prosvětlení vnitřního prostoru vozidla.

Pružná nabídka výbavy Při konfigurování vnitřní výbavy dává výrobce podle svého vyjádření přednost pružné nabídce široké palety možností před striktně stanoveným provedením vozidla, které by vnucoval zákazníkům. Prostor pro cestující je u modelu Citelis vyráběn v souladu s normou Evropské unie č. 2001/85 a předpisy platnými na území České republiky a Slovenska. Pokud jde o pracoviště řidiče, dává Karosa zákazníkům ke zvážení, zda si objednají vozidlo s novou přístrojovou deskou, která vyhovuje standardu VDV a byla vyvinuta speciálně pro model Citelis, nebo se standardní přístrojovou deskou VDO, která se montuje do autobusů ostatních značek. Palubní deska je navržena tak, aby skloubila požadavky na maximální pohodlí řidiče s požadavkem udělat co nejpříznivější dojem na cestující; nové je také sedadlo řidiče. V oblasti provozních nákladů a ekologičnosti provozu se výrobci díky zásadnímu přepracování elektronického systému řízení motoru Iveco Cursor 8 podařilo snížit spotřebu pohonných hmot o pět procent, což podle zástupců Karosy potvrzují i zkoušky podle metodiky SORT sdružení UITP. Spotřebu snižuje i nová šestirychlostní převodovka, a to až o další dvě procenta. V provedení s motorem Iveco Cursor 8 CNG na zemní plyn vykazuje Citelis spotřebu, která je ve srovnání s konkurencí nižší dokonce až o 10 procent, tvrdí výrobce.

Loni s tržbami kolem šesti miliard Kč Tržby Karosy se loni zvýšily na zhruba šest miliard Kč. Celkem prodala rekordních více než 1700 autobusů, o 12 procent více než v roce 2003, a více na odbyt šly vybavenější, a tedy i dražší autobusy Axer. Největší vliv na meziroční nárůst měl pokračující prodej na trzích západní Evropy, na němž loni skončily dvě třetiny nových autobusů. Dobré renomé má Karosa i doma – v žebříčku TOP 100 obdivovaných firem ČR za rok 2005 skončila v rámci automobilového průmyslu na druhém místě; v rámci Pardubického kraje dokonce na místě prvním. (pš)

spinner