​Kalamity na dálnicích pomohou od ledna zvládat nové značky či vyšší sankce

​Kalamity na dálnicích pomohou od ledna zvládat nové značky či vyšší sankce

15.12. - Lépe zvládat kalamitní situace na dálnicích pomůže od 1. ledna přísnější novela zákona, která umožní instalovat další dopravní značky zákazu předjíždění kamionů na vytipovaných rizikových úsecích dálnice D1 na Vysočině, zvýšit sankce pro nedisciplinované řidiče nebo zefektivnit zásahy odtahových služeb. Ve středu to řekl ministr dopravy Martin Kupka po jednání se zástupci sdružení ČESMAD Bohemia, Policie ČR a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Situaci na začátku prosince, kdy vydatné sněžení na několik hodin zkomplikovalo provoz na dálnicích, hlavně na D1 a D5, považuje Kupka za zvládnutou. Hasiči v sobotu 2. prosince zasahovali u čtyřikrát více dopravních nehod než obvykle, silničáři nasadili na dálnice a silnice prvních tříd veškerou techniku. Odpoledne byly hlavní tahy průjezdné.

Vedle zvýšení sankcí bude možné od začátku roku zejména předjíždění pro kamiony a další přestupky pokutovat na místě. "Policie bude moci na místě uložit sankci ve výši 4,5 až 5,5 tisíce korun a s tím přestupkem je zároveň spojena šestibodová sankce," uvedl Kupka. Zároveň varoval před rozdělováním řidičů na řidiče osobních a nákladních automobilů. "Ty kroky, které chystáme, míří zejména proti špatnému chování těch nedisciplinovaných," zdůraznil.

Ministerstvo chce v budoucnu vyhodnotit data z nově označených úseků značkami zákazu předjíždění kamionů. Tento zákaz zároveň řidičům kamionů znemožňuje jízdu v jiném než pravém jízdním pruhu.

Kupka se také chystá analyzovat případné využití nepoužívaných mýtných bran k telematickému značení portálů, na nichž lze podle potřeby měnit dopravní značení. Záležet bude ale na finančních možnostech resortu.

"Máme k dispozici také interaktivní mapu, která mapuje aktuální zásahy silniční techniky na dálniční a silniční síti, kde se mohou řidiči informovat," dodal Kupka. Uznal, že pro řidiče kamionů je tato možnost omezená. Ministerstvo proto plánuje v interaktivní mapě pro tyto řidiče prodloužit časovou stopu, aby mohli dokumentovat, kdy neměli prostor pro povinnou přestávku.

V pátek a sobotu 1. a 2. prosince bylo v provozu asi 350 zásahových vozidel ŘSD. Výjezdy podle ředitele ŘSD Radka Mátla komplikují řidiči, kteří nevědí, že záchranářská ulička není určena pouze vozidla integrovaného záchranného systému (IZS). Češi se podle Kupky ve vytváření záchranářské uličky nicméně postupně lepší. Nástup letošní zimy už dříve Mátl označil za extrémní. Vzhledem k počtu techniky i lidí nelze podle něj ani v budoucnu podobným kalamitním situacím úplně zabránit.

(čtk)

Ilustrační foto: LAN

spinner