Jubilant MAN Česká republika: Vždy na špičce vývoje a nabídky

Jubilant MAN Česká republika: Vždy na špičce vývoje a nabídky

MAN poskytuje své služby v České republice již třicet let. Již tři desetiletí dodává kompletní dopravní řešení a poskytuje služby tisícům spokojených českých zákazníků. Letos slaví 30. narozeniny pod heslem „Rosteme spolu“.

V roce 1992 vznikla společnost MAN Nutzfahrzeuge Československo, spol. s r.o., s působností na území tehdejší federace, ČSFR. Jediným společníkem byla firma MAN Nutzfahrzeuge AG se sídlem v Mnichově ve Spolkové republice Německo. Úkolem bylo postupné pronikání na automobilový trh ČSFR. S rozdělením Československa v roce 1993 došlo k rozštěpení společnosti. Vznikla „nová“ MAN Nutzfahrzeuge Tschechien, spol. s r.o., která od samého počátku sídlila v Brně. Aktivity byly soustředěny na prodej užitkových vozidel a autobusů s cílem postupného pronikání na český trh.

Budování vlastní sítě servisů

S úspěšným rozvíjením činnosti vznikla nutnost rozšířit předmět podnikání o servis prodaných vozidel a vybudovat vlastní servisní, prodejní a importní středisko. Lokalita musela splňovat pevně daná kritéria, k nimž patřila také dobrá dopravní dostupnost, atraktivní poloha a umístění poblíž nějaké významnější komunikace. Takové místo bylo objeveno nedaleko dálnice D1 v obchodně‑průmyslové zóně Průhonice‑Čestlice.

V roce 2000 byla dokončena budova nového MAN Truck & Bus Center v Čestlicích. Společnost tam téhož roku přesídlila. Zahájila také podnikání v oblasti oprav silničních vozidel, oprav karoserií a zprostředkovatelské činnosti v oblasti obchodu a služeb. Významným způsobem vzrostl počet zaměstnanců.

V roce 2008 byl položen základní kámen prodejního a servisního centra v Rousínově na Moravě. Nový areál byl dán do zkušebního provozu v roce 2009 a o několik měsíců později zahájil oficiálně svoji činnost. Jeho součástí je školicí středisko, servis, skladové prostory, diagnostika, zázemí pro zákazníky a prodejní místa nových i použitých vozidel.

Od 1. 6. 2015 na základě dohody převzala společnost MAN Truck & Bus Czech Republic od ostravské společnosti AXA truck podnikatelské aktivity na poli prodeje a servisu nákladních vozidel MAN. Vznikl opěrný bod MAN Truck & Bus Center Ostrava, který se zařadil do sítě vlastních servisních zázemí a poskytuje všechny standardní služby včetně lakovny a samostatné myčky silničních souprav.

Šestého listopadu 2015v katastru obce Postřižín u Prahy v sousedství dálnice D8 bylo slavnostně otevřeno v pořadí již čtvrté vlastní servisní a obchodní zázemí společnosti MAN Truck & Bus Czech Republic. K dispozici je desítka servisních stání, dvě stání diagnostická a místo pro mytí vozidel. Vedle servisního zázemí je zřízeno též obchodní zázemí pro prodej nových i použitých vozidel MAN.

Kromě vlastních servisních a prodejních středisek poskytuje MAN svým zákazníkům komplexní služby prostřednictvím sítě 25 autorizovaných smluvních servisních středisek v Čechách a na Moravě.

Tři desetiletí úspěchů

Nabídka nových modelů za posledních 30 let odráží neustálý vývoj nebo zdokonalování technologií a rozšiřování sortimentu v jednotlivých produktových řadách MAN. V prvních letech své existence nabízela společnost MAN ČR především modely F2000, L2000 a F2000M, které byly vlastně předchůdci dnešních řad TGL, TGM, TGS a TGX. Mnichovský výrobce vstoupil do nového tisíciletí s přelomovým modelem TGA, který představil řadu originálních prvků a zaslouženě získal prestižní titul Truck of the Year 2001. V roce 2005 výrobce představil lehkou modelovou řadu TGL a také TGM střední hmotnostní kategorie (řada TGL byla zvolena nákladním vozem roku 2006). O dva roky později měly v Amsterdamu mezinárodní premiéru těžké modely TGX a TGS (obě nové produktové řady byly mezinárodní porotou vyhlášeny nákladním automobilem roku 2008).

Na začátku druhé dekády byl například českým zákazníkům představen mimořádně výkonný tahač MAN TGX EfficientLine, který díky systematickým modernizacím posílil pozici značky i ve stavebnictví. Moderní motory common rail a neustále zdokonalovaná automatizovaná převodovka MAN TipMatic významně přispěly k pozoruhodně nízké spotřebě paliva, zejména v dálkové nákladní dopravě. K tomu vyspělé elektronické asistenční systémy, společně s filozofií stavby Trucknology Generation®, činily vozidla MAN vysoce konkurenceschopnými.

Dalším významným milníkem byla zcela nová modelová řada TGE, s níž MAN poprvé vstoupil do sektoru dodávek. V roce 2018 byly všechny vozy MAN uváděny na trh s kompletně přepracovaným interiérem… A v únoru 2020 představila společnost MAN Truck & Bus poprvé po 20 letech zcela novou generaci nákladních vozidel. Světová premiéra se uskutečnila 10. února 2020 ve španělském přístavním městě Bilbao. Všechny další plánované akce bohužel překazila pandemie. Život ale musel jít dál a dnes už po českých silnicích jezdí stovky nákladních vozů TG třetí generace, mezi nimi i řada špičkových modelů TGX, které byly oceněny titulem Truck of the Year 2021 (MAN tuto prestižní soutěž vyhrál již poosmé).

Jubilejní vydání k 30. narozeninám

U příležitosti 30. výročí oficiálního zastoupení společnosti MAN na českém trhu připravila společnost MAN Truck & Bus Czech Republic limitovanou sérii 30 tahačů TGX 18.510 4x2 se specifickými stylistickými prvky, speciálním lakováním a atraktivními konfiguracemi. Všech 30 tahačů z jubilejní série bylo prodáno, přičemž třetinu z nich si zákazníci převzali již během léta a ostatní budou předány v následujících týdnech. Součástí limitované série je také servisní a digitální balíček za zvýhodněnou cenu. Pro zákazníky, kteří si objednali vozidlo z výroční edice, je navíc připravena exkluzivní návštěva výrobního závodu MAN v Mnichově spojená s účastí na Oktoberfestu 2022. U příležitosti svých kulatých narozenin navíc MAN Česká republika připravil zvýhodněné ceny vybraných originálních náhradních dílů.

Bez udržitelnosti není budoucnost

V červnu 2022 MAN poprvé prohlásil udržitelnost za hlavní pilíř své podnikové strategie, v jejímž duchu usiluje o udržitelnější, sociálnější a ke klimatu šetrnější budoucnost. Celkově se strategie udržitelnosti společnosti MAN zaměřuje na tři oblasti – životní prostředí, sociální oblast a řízení. Nejdůležitějším strategickým opatřením ke snížení emisí CO2 je elektrifikace vozového parku MAN – a tato transformace již začala. Od zahájení prodeje modelu Lion‘s City E v roce 2020 podepsala společnost MAN Truck & Bus se zákazníky smlouvy na dodávku více než 1000 elektrických autobusů. A na začátku roku 2024 zahájí také výrobu elektrických nákladních vozidel pro těžkou dopravu. „Do konce desetiletí bude nejméně polovina vozidel, která prodáváme v EU, elektrická,“ prohlásil Alexander Vlaskamp, generální ředitel společnosti MAN. Kromě toho MAN spolupracuje se svými partnery na vývoji vodíkového nákladního automobilu.

Emise CO2 vznikající při výrobě se mají do roku 2025 snížit na polovinu úrovně z roku 2015 a podle plánu má MAN v roce 2030 produkovat o 95% méně oxidu uhličitého. Pokud jde o materiály, oběhové hospodářství se stává hlavní zásadou pro úsporu zdrojů. Již oznámená strategie NewMAN (elektrifikace, digitalizace, automatizace) poskytne odpovědná řešení dopravy a mobility pro budoucnost; klíčové budou také sociální aspekty a řádná správa a řízení společností.

(PR) 

Foto: MAN

spinner