Josef Mařík (Mercedes-Benz ČR): „Letošní rok byl pro nás nad očekávání úspěšný"

Josef Mařík (Mercedes-Benz ČR): „Letošní rok byl pro nás nad očekávání úspěšný"

Růst ekonomiky a větší zájem o dopravní služby se promítá také do nárůstu prodejů vozidel. Potvrzují to i výsledky společnosti Mercedes-Benz Česká republika, s. r. o., která již v první polovině roku překonala svůj původní odhad trhu. O podrobnostech v jednotlivých segmentech jsme hovořili s ředitelem její divize nákladních vozidel Josefem Maříkem.

„Poptávka po dopravních kapacitách letos rostla. Jak se to projevilo na potřebě dopravců obnovovat, případně rozšiřovat vozové parky?"

„Již dnes můžeme s naprostou jistotou říci, že letošní rok je nad očekávání úspěšný. Potřeby trhu nákladních vozidel nad šest tun se v letošním roce pohybují kolem deseti tisíc, což představuje zásadní nárůst. Museli jsme proto během roku 2015 vyvinout enormní úsilí, abychom byli schopni pokrývat poptávku našich zákazníků. Naštěstí se nám podařilo zajistit určité množství dodatečné výrobní kvóty a mohli jsme tak uspokojit potřeby většího množství zákaz-níků. Takže nyní již řešíme požadavky na první a zčásti i na druhé čtvrtletí roku 2016. V tuto chvíli je zřejmé, že trh je stabilní a není vyloučen jeho další růst. To, co je dnes hlavním limitujícím faktorem, je však nedostatek řidičů. Kdyby firmy měly dostatek kvalifikovaného personálu, kupovaly by vozidel více, protože práce nyní mají dostatek.“

„Letos jste v testu prokázali, že vaše vlajková loď, model Actros, dokáže i bez zvláštních úprav vykázat v běžném provozu nižší spotřebu…“

„Nový, upravený motor nabízíme od listopadu. Ale i když vozidla jezdí jen pár týdnů, na základě údajů z našeho systému FleetBoard i podle natankovaných litrů nafty je patrné, že spotřeba paliva je o tři procenta nižší než u předchozího motoru. I u něj však už byla velice nízká a při použití prediktivního tempomatu, kterým je dnes vybaveno přes 90 procent actrosů nasazených v dálkové silniční dopravě, se dále snižovala.“

„Jaký byl letos zájem o vaše jednotlivé modelové řady?“

„Model Actros představuje naši stabilně nejprodávanější modelovou řadu, což je logické, protože se po-užívá především v dálkové dopravě. Částečně však nachází uplatnění i v rozvážkové nebo regionální dopravě či při dopravě pro stavebnictví. V těchto segmentech však dominují především modely Antos (rozvážka) a Arocs (stavební). Podle počtu dodaných vozidel je Arocs druhým nejprodávanějším modelem, což nepochybně souvisí i s letošním boomem ve stavebnictví. Za pouhé dva první měsíce letošního roku jsme prodali více stavebních vozidel než za předchozí tři roky. Poptávka byla neuvěřitelná, a abychom jí mohli vyhovět, vozili jsme z Německa i vozidla, která tam byla původně jako výstavní nebo předváděcí.“

„Modely Actros a Arocs dodáváte i jako speciály pro těžkou dopravu…“

„Ano, tato vozidla dodáváme také v provedení SLT, jako tří- nebo čtyřnápravová, která mohou mít v soupravě až 250 tun celkové hmotnosti soupravy. I v tomto segmentu bylo patrné oživení trhu. Navíc jsme prodali i desítky vozidel, která označujeme jako semi SLT, s celkovou hmotností soupravy do 120, 150 nebo 170 tun. K dispozici jsou silniční verze Actrosu na vzduchovém pérování 8 x 4 nebo i Arocs s listovými pery 8 x 6 či 8 x 8, vhodný pro provoz v terénu. A i v tomto segmentu už máme objednávky na rok 2016.“

„Pro speciální nástavby se využívá i vaše další vozidlo, řada Antos…“

„Letošní rok přinesl výrazný nárůst zájmu i o tento model. Vzhledem ke kratší kabině je vhodný pro různé speciální nástavby, u nichž je zapotřebí delší ložná plocha. Zákazníci si ho většinou pořizují pro konkrétní účely a bývá v provozu deset i více let. K dispozici je jako tří- i dvounápravový podvozek Vhodný je také pro komunální účely, kde je zapotřebí dvou- nebo třínápravové vozidlo s malým poloměrem otáčení.“

„Když přejdeme k lehčím vozidlům, stálicí ve vaší nabídce je Atego…“

„Tuto řadu člením do tří segmentů. Nelehčí vozidla dodáváme v kategorii od sedmi do devíti tun. Tato verze se v České republice, kde nejsou pro dopravce tak velká hmotnostní omezení, příliš neuplatňuje. Její provoz se nákladově od těžší verze příliš neliší, avšak hmotnost přepravovaného zboží je nižší. Mnohem důležitější jsou pro nás proto segmenty od deseti do šestnácti tun. To je klasická kategorie pro rozvážkovou, ale už i dálkovou dopravu a stavebnictví, pro něž nabízíme i provedení 4 x 4. Časté jsou například kontejnerové nástavby, které mohou být na stavbách použity i jako jednostranná sklápěčka. Zájem je také o řadu jiných nástaveb, jako jsou tankovací, mobilní buňky, valníky s rukou, aplikace pro zimní údržbu, komunální služby, ale i vozidla pro zemědělství. Jedná se ale také o ideálního pomocníka pro městské aglomerace a rozhodně v tomto segmentu chceme naši pozici udržet i nadále.“

„Co se týče hmotnosti, prolíná se model Atego s dalším vozidlem, které nabízíte, s Fuso Canter…“

„V třiapůltunovém provedení je Canter především náhradou za vozidla velikosti multikáry. Od šesti tun výše sice pokrývá stejnou hmotnostní kategorii jako Atego, ale nekonkuruje si s ním. Canter je totiž výhodnější pro ty zákazníky, kteří nenajezdí tolik kilometrů, jako třeba pro zahradníky, zatímco Atego, je pro zákazníky s větším proběhem kilometrů. V široké nabídce nemohu vynechat ani tzv. speciální nákladní vozidla, a to modely Econic a Zetros. Econic nabízíme s klasickým pohonem na naftu nebo zemní plyn. Je určen například pro komunální sféru, hasiče... Zkrátka pro všechny, kteří ocení snadné nastupování do kabiny s nízko položenou podlahou a dlouhou ložnou plochu. Pro ty, kteří kladou důraz i na ekologii a nízkou hlučnost, máme v nabídce i variantu s plynovým pohonem, a to v provedení Euro 6. A máme také nejúspěšnější rok v historii, co se týče prodaných zetrosů. Dodali jsme ho například i hasičům nebo jako dumper do dolů. Samozřejmě ne klasický těžký dumper, protože naše vozidlo bylo postaveno s různými úpravami a jednostrannou sklápěcí nástavbou Meiller na 41tunovém podvozku 6 x 6.

„Jaký je zájem o služby, které vedle prodeje vozidel nabízíte?“

„Prodejci dnes musejí být schopni najít vždy vhodné technicko-ekonomické řešení. Tedy nejen pomoci vybrat vhodnou konfiguraci vozidla, ale také financování, ať již úvěrem, finančním nebo operativním leasingem, včetně krátkodobého pronájmu. Na významu tak nabývá stále více naše oddělení CharterWay, které tyto služby zastřešuje. Následný obchod se starším vozidlem pak probíhá pod naší značkou TruckStore.“

„Jsou nějaké novinky u vašeho telematického systému Fleet-Board?“

„Tento systém se neustále vyvíjí a novinky jsou představovány průběžně. Při analýze chování řidiče tak postupně přibývají další a další parametry, které jsme schopni vyhodnocovat. Můžeme sledovat spoustu nových ukazatelů, propojují se informace o přípojné technice. U FleetBoardu nenabízíme jen hodnocení řidiče, ale také logistický modul, který umožňuje sledovat rovněž manipulaci se zbožím. Navíc již u FleetBoardu nenabízíme jen hodnocení řidiče, ale také logistický modul, který umožňuje sledovat rovněž manipulaci se zbožím. Dopravce pak může povolit zákazníkům vstup do systému a oni přesně vidí, kde se které zboží nachází, kdy bylo naloženo apod.

Další novinkou, kterou jsme začali letos nabízet, je servisování vozidla a autodiagnostika. Vozidlo je dnes schopno nejen určit, kdy potřebuje zajet do servisu, ale dovede také samo provádět řadu činností, které byly dříve možné jen po připojení diagnostiky. Takže dopravce si pro své vozidlo si může naplánovat návštěvu servisu s předstihem, aby nebylo narušeno vytížení vozidla, a také servis se může připravit včas, protože řadu informací má k dispozici ještě před příjezdem vozidla.“

„Jaký je zájem o školení řidičů?“

„Zájem neustále roste. Vedle toho, že nabízíme klasické školení při předání každého nového vozidla, provádíme i rozšířené školení na ekonomickou a bezpečnou jízdu. Stále více dopravců si dnes uvědomuje, že k tomu, aby se využil veškerý potenciál vozidla pro úsporu, musí být řidič schopen všechny jeho funkce správně používat. Mnohé firmy proto mají i své vlastní školitele, kteří na přípravu řidičů dbají, a i ty průběžně vzděláváme. 

Milan Frydryšek 

spinner