Josef Hlávka (Mercedes-Benz ČR): Značka Mercedes-AMG vypustí s vozem AMG Project ONE do běžného provozu formuli 1

Josef Hlávka (Mercedes-Benz ČR): Značka Mercedes-AMG vypustí s vozem AMG Project ONE do běžného provozu formuli 1

Značka AMG, která je neodmyslitelně spojená s automobilovými závody a výkonnými a rychlými vozidly, slaví v letošním roce padesát let. Co se změnilo od roku 1967, kdy její zakladatelé Hans-Werner Aufrecht a Erhard Melcher začali v roce 1967 s vývojem a výrobou vlastních závodních motorů, o tom jsme hovořili Josefem Hlávkou, který má značku Mercedes-AMG v České republice na starosti.

Jak značka AMG vznikla?

Během padesáti let, která uplynula od doby, kdy Hans-Werner Aufrecht a Erhard Melcher odešli od značky Mercedes-Benz, založili firmu AMG a začali mercedesy přestavovat na závodní auta, došlo k situaci, kdy se Mercedes-Benz snažil získat tuto značku pod sebe. Zkratka AMG, která znamená Aufrecht, Melcher a Großaspach (rodiště Hanse-Wernera Aufrechta), odkazuje na jména zakladatelů společnosti.

Dnešní Mercedes-AMG (od roku 2005 AMG stoprocentně vlastněný koncernem Daimler), to již nejsou dva muži v garáži v Affalterbachu, ale jedná se o společnost se zhruba 1500 zaměstnanci, z nichž přibližně 900 má na starosti pouze vývoj. A když se připravuje jakýkoliv nový model Mercedes-Benz, což je zhruba šest let před jeho uvedením na trh, jsou u jeho zrodu i zástupci AMG, aby byli schopni do něj posléze implementovat vše, co jej v provedení AMG bude činit výjimečným.

AMG je dnes automobilkou v automobilce, samostatnou značkou, která pracuje na svém nezávislém vývoji. Vyvíjí původní motory, dodává je i pro další automobilové značky a má své vlastní dodavatele. Co se týče podvozku, některá jeho řešení se do vozidel Mercedes-Benz vůbec nedostanou, protože jsou orientována vyloženě sportovně.

Těsné propojení obou značek přesto vede k otázce, kde je hranice mezi vozidly Mercedes-Benz a AMG…

Jsou motory, které má AMG společné s vozidly Mercedes-Benz. Ty jsou charakteristické pro modelové řady AMG 43, které představují mezník mezi oběma značkami. Některé prvky zůstávají zachovány, některé AMG přidává. Co se týče motoru, jeho koncepce, vrtání a zdvihu, je to Mercedes-Benz. Ale má samozřejmě posílené mechanické komponenty, aby vydržel vyšší výkony, má upravené turbodmychadlo atd.

Pak má však AMG vlastní motory, které si vyvíjí zcela nezávisle. Ty jsou pak ručně sestavovány specializovanými pracovníky AMG a stále zde platí pravidlo One Man – One Engine. Každý motor od začátku až do konce staví jediný člověk, který na něj nakonec umístí plaketu se svým podpisem. Těchto vysoce kvalifikovaných mechatroniků, kteří takto u AMG sestavují motory, jsou dnes desítky. Jejich práci však předchází zdlouhavý kvalifikační proces a teprve potom může vyrobit první motor pro zákazníka. I z toho je patrný odkaz na závodní kořeny v motosportu, především na vytrvalostní závody, kde značka AMG začínala a boduje zde velice úspěšně dodnes – motor nemůže vysadit před koncem závodu a odpovědnost za každý úspěch či neúspěch musí být jednoznačně stanovena. Jistě, není to nejrychlejší a nejlevnější výroba motorů, ale je to součást DNA značky AMG.

Je to stejně dost nepředstavitelné, že dva lidé se dokázali prosadit v tak specifické oblasti, jako je stavba závodních speciálů včetně výroby motorů, a posléze vytvořit velkou prosperující společnost…

V historických podkladech se moc neuvádí, že tito dva odvážní pánové měli i štěstí na lidi kolem sebe. Například k převodovce vozu legendárního modelu AMG 300 SEL 6.8 známého jakou rudá svině, který v roce 1971 nastartoval úspěchy značky AMG, jim dopomohl člověk, který u Mercedesu pracoval v technickém vývoji. Přátele u svého původního zaměstnavatele stále měli, a i když Mercedes-Benz nemohl oficiálně závodit, bylo tam hodně lidí, kteří o motosport zájem měli. Jen nebyli tak odvážní jako Aufrecht s Melcherem, aby odešli a věnovali se svému koníčku naplno sami.

Postupně se ale AMG začala rozšiřovat a nevěnovala se jen vozidlům určeným pro závody. To byl také důvod, proč hlavní tváří zůstal Hans-Werner Aufrecht, který dodnes působí třeba ve firmě HWA, jež má na starosti závodní monoposty AMG, a proč se Erhard Melcher stáhl poněkud do pozadí. Chtěl se věnovat závodům, stavět závodní auta, avšak výroba se začala přibližovat značce Mercedes-Benz.

Přestože AMG dnes nabízí vozidla i pro běžné uživatele, stále je spojena především se sportovními modely, které vyžadují určité řidičské zkušenosti. Jak vycházíte vstříc těm, kteří je ještě nemají?

Portfolio AMG dnes zahrnuje přes 50 modelů a můžeme zohlednit potřeby různých zákazníků. A pro ty, kterým jde o sportovní jízdu, máme také řešení. Letos slavíme již desáté výročí AMG Driving Academy, což je komplexní škola sportovního řízení. Základní koncept má čtyři stupně tréninku. V prvním kombinujeme bezpečnostní cvičení se sportovní jízdou a postupně se dostáváme do vyšších stupňů. V tom nejvyšším absolventi řídí dokonce závodní monopost AMG GT 3. Pokud má zákazník chuť na sobě pracovat, dokážeme ho dostat až k závodní licenci. Tato koncepce funguje již deset let a Česká republika je od letoška 15. trhem na světě, který má vlastní AMG Driving Academy.

Jaký je o vozidla AMG zájem?

Zájem je obrovský. Loni v prodejních číslech AMG skončila těsně pod sto tisící a původní plán pro letošek byl, že bychom měli celosvětově dosáhnout zhruba 110 tisíc. Realita je však taková, že již na konci října AMG oznámila, že překonala hranici sta tisíc a vypadá to spíše tak, že do konce roku prodáme na celém světě kolem 130 tisíc vozidel. Nejúspěšnější AMG model v Evropě je kompaktní A 45. Se svým ručně skládaným motorem o výkonu 380 koní stále drží výkonové prvenství mezi čtyřválci a pro své kompaktní rozměry a pohon všech kol patří mezi současné nejzábavnější AMG.

Je zřejmé, že i v České republice překonáme ambiciózní cíl z počátku roku – dodáme zákazníkům více než 350 vozidel, zatímco loni to bylo kolem 220 vozidel. To je výrazný nárůst a již nyní máme předobjednané výrobní kvóty na červenec a srpen příštího roku. Velkou zásluhu na tom má i první ročník AMG Driving Academy, jehož se zúčastnilo sto lidí.

Roste poptávka více u sportovních modelů, nebo u těch, které více odpovídají běžnému provozu?

Jednoznačně u té druhé kategorie. Přes polovinu prodejů tvoří modely na pomezí značek AMG a Mercedes-Benz, tedy řada 43. Kupují si je zákazníci, pro které už je Mercedes-Benz málo. Nám řada 43 vlastně pomohla i k tomu, že řada 63 se mohla stát ještě extrémnější, což je přínos pro tu menší část zákazníků, kteří však jsou se značkou AMG nejvíce spojení a spoluutvářejí její výjimečný charakter. Všichni bychom chtěli mít doma závodní vůz a tím, že si koupíte vůz řady 43, stáváte se členem rodiny, která je reprezentována silnými sportovními vozy.

Z toho, co jste uvedl, vyplývá, že Driving Academy se mohou zúčastnit i ti, kteří vozidlo AMG nevlastní…

Je určena pro stávající i potenciální zákazníky. Může se do ní přihlásit například ten, kdo si chce třeba vyzkoušet jiný model nebo zdokonalit své řidičské schopnosti, stejně jako potenciální zákazník, pro kterého je to ideální testovací jízda. Všechna cvičení probíhají na uzavřeném závodním okruhu, takže jsou bezpečná. Letos jsme spolupracovali s mosteckým autodromem a ve čtyřech termínech jsme tam uskutečnili AMG Performance Training.

A když jsem u novinek, tak nejenže jsme se letos stali součástí rodiny AMG Driving Academy, ale jsme i jedním z oficiálních AMG trhů, což nám umožňuje účastnit se pokročilého plánování výroby, abychom neměli dlouhé dodací lhůty. S tím je spojené školení dealerské sítě. Letos jsme v Brně otevřeli již druhé AMG Performance Center. První funguje v Praze od roku 2014 a na světě jich je více než čtyři sta.

Odborně jsme vyškolili i další vybrané dealery, a to také po řidičské stránce – sami si vyzkoušeli Driving Academy. Vozidla tedy nyní znají důkladně i jako řidiči a rovněž to stojí za letošním prodejním úspěchem.

Kdo v ČR trénink v rámci AMG Driving Academy vede?

Abychom se stali jedním z patnácti trhů na světě, který má svou vlastní AMG Driving Academy, museli jsme projít náročnou certifikací. Nejprve jsme vybrali tři budoucí instruktory, kteří museli projít certifikačním procesem přímo v AMG v Affatelrbachu. Dále k nám přijel její zakladatel Reinhold Renger, který na okruhu s českými instruktory strávil dva dny. Proškolil je a dávali jsme dohromady program. Máme nyní trojici instruktorů a závodních jezdců – Aleše Jiráska, Jakuba Michaloviče a Martina Semeráda, kteří jsou certifikovanými Experty AMG a mají na starosti koučink přímo na závodním okruhu. Tato školení probíhají v češtině, což je největší benefit pro zákazníky.

Každý instruktor má na starosti osm řidičů a může se jim celý den věnovat individuálně podle schopností každého z nich. Na závěr školení pořádáme vždy soutěž jízdy zručnosti a je krásně vidět, že někteří účastníci za jediný den své dovednosti výrazně posunou.

Jinak si AMG Driving Academy zachovává i svou mezinárodní podobu. Letos jsme byli například v Barceloně a několik českých zákazníků se vydá i za polární kruh, aby si vyzkoušeli AMG v zimních podmínkách na zamrzlých jezerech. Za kurzem sportovní jízdy lze ale odletět například i do Číny či Abu Dhabi.

Jaké jsou nabídky financování pro tato vozidla?

Jako první na trhu jsme se v segmentu sportovních vozů pustili do operativního leasingu. Zákazník si tak nyní může sen o sportovním voze splnit nejen tím, že ho vlastní, ale může ho i dva roky využívat.

Operativní leasing je určen především pro řady 43 a 45. Jeho výhodou je, že tato vozidla jsou často už jen předstupněm k řadě 63 a zákazník si po pár letech může vrcholný model zakoupit. Často se nám stává, že i ti, kteří vozidla řady 43 a 45 vlastní, je nám zakrátko vracejí na protiúčet, aby si pořídili AMG 63.

Navíc o vozidla, která se nám po ukončení leasingu vracejí, je velký zájem. Máme i svou Private Lounge, což je klub sdružující majitele vozidel AMG po celém světě. Jeho členem se stává každý, kdo vlastní vozidlo značky AMG bez ohledu na jeho stáří a cenu.

Jaké novinky jste letos představili a co chystáte do budoucna?

Na veletrhu IAA ve Frankfurtu bylo na našem stánku k vidění několik zajímavých premiér. Jednak to byl model E 63 kombi, který představuje praktičtější derivát našeho velkého sportovního sedanu. S výkonem přes 600 koní a plně variabilním pohonem čtyř kol má jízdní výkony, o kterých se nikou ani nesnilo. Pro zajímavost – z nuly na sto kilometrů v hodině má oficiální zrychlení 3,4 sekundy. Během školení AMG ve Valencii, z kterého jsem se nedávno vrátil, jsme však na závodním okruhu naměřili dokonce 3,18 sekundy. A jedná se stále o komfortní sedan třídy E s výkonem supersportu; v provedení kombi dokonce s největším zavazadlovým prostorem na trhu.

Dále jsme představili modernizovanou řadu S 63 s osmiválcovým motorem. Jedná se o vrcholný čtyřlitrový motor používaný od třídy C až po AMG GT. Koncepčně je to stejný motor, ale samozřejmě má vždy v jiném výkonovém provedení úpravy, přičemž nejde jen o softwarové odlišnosti, ale jsou tam jiné písty, turbodmychadla atd.

Poprvé se také objevil plně variabilní pohon všech kol 4Matic+, který je opět ryze produktem AMG; u vozidel značky Mercedes-Benz není. Vychází vstříc sportovně zaměřeným řidičům, kteří chtějí mít jistotu pohonu všech kol, ale zároveň i možnost sportovního svezení, které nabízí pohon zadních kol. Tento vůz se skutečně chová jako zadokolka, ale přidává až 50 procent výkonu na přední nápravu. A co je unikátní, oproti jiným pohonům toto vozidlo nečeká až na proklouznutí přední nápravy, ale předem tuto možnost propočítává – vychází z natočení volantu, z dat od čidel ESP, čidel přetížení atd. Předem tedy vyhodnocuje, v jakých podmínkách a v jakém režimu řidič jede, a reaguje ještě dříve, než dojde k nějaké situaci. Po prvním svezení s faceliftem třídy S63 musím říci, že auto se nyní chová úplně jinak a je mnohem obratnější.

Z produkční řady byla na IAA představena i další novinka – AMG GLC 63, opět s čtyřlitrovým osmiválcem. Je to naše střední SUV (respektive SUC, protože máme i variantu GLC kupé), které do svého segmentu přináší bezkonkurenční výkon (510 koní) a zrychlení pod čtyři sekundy. I toto vozidlo má variabilní pohon čtyř kol a troufám si tvrdit, že v roce 2018 to bude mezi osmiválci nejprodávanější model.

Toto je současnost, ale na IAA jste představili svou vizi brzké budoucnosti, Project ONE…

AMG Project ONE je dárek, který jsme si nadělili k padesátému výročí. Letos byl představen jako show car, protože se bude vyrábět až v letech 2019 a 2020. Jedná se o hypersport s pohonnou jednotkou F1. Podobných pokusů byla v minulosti řada, ale motory byly ve finále znatelně upravené. Tentokrát bude pohonným ústrojím formule 1 osazen i produkční vůz. A nejedná se pouze o motor, ale o celé spektrum hybridní technologie z F1.

Project ONE je osazen šestiválcem 1,6 z monopostu F1, který čtyřikrát po sobě vyhrál Pohár konstruktérů a čtyřikrát mezi jezdci, ať již to byl třikrát Lewis Hamilton nebo jednou Nico Rosberg. Dále jsou v něm čtyři elektromotory a má kompletní hybridní ústrojí. Jeden z elektromotorů (o výkonu 90 kW) slouží pouze pro pohánění turbodmychadla, aby se odbourala jakákoliv prodleva. Další elektromotor má na starosti rekuperaci energie a podporu spalovací jednotky ve spodní úrovni otáček. Velice specifické řešení představují dva elektromotory o výkonu 2 x 120 kW na přední nápravě, pro každé kolo zvlášť. Díky tomu lze vektorovat nikoliv tak jako dnes u čtyřkolek, kde se přibrzďují jednotlivá kola a tím se vektoruje výkon čtyřkolky. Zde se přidává výkon každému motoru zvlášť, díky čemuž se auto nepřibrzďuje, ale výkon se zvyšuje tak, aby jízda byla maximálně efektivní.

Jedná se o unikátní řešení, které jsme představili už u SLS E-CELL, což byl první čistě elektrický supersport. Ne náhodou dnes v okolí Affalterbachu jezdí trojice těchto vozů – testuje se na nich to, čím bude osazen AMG Project One, tedy hybridní extrémně chytrá čtyřkolka s technologií formule 1.

Jedná se o velice specifický dárek v hodnotě zhruba 2275 € bez daně, který AMG nadělí 275 zákazníkům po celém světě. Většina vozidel byla vyprodána ještě před uvedením na IAA. A jedno zamíří i do České republiky.

Celý příští rok AMG stráví tím, že s každým zákazníkem bude specifikovat jeho konkrétní vůz. Bude vznikat například sedačka přesně na míru a budou se šít rukavice, které používá Lewis Hamilton, opět přesně na míru majitele vozu.

Milan Frydryšek

spinner