Italská vláda se obrátila na EU kvůli rakouským omezení v Brenneru

Italská vláda se obrátila na EU kvůli rakouským omezení v Brenneru

4.4. - Italská vláda se obrátila na Evropskou komisi kvůli omezením, které zavedlo Rakousko ohledně průjezdu nákladních vozů přes Brennerský průsmyk. Řekl to včera podle agentury ANSA ministr dopravy Matteo Salvini. Řím omezení, které zpomaluje přepravu zboží z Itálie do Německa a zemí na severu Evropy, dlouhodobě kritizuje a považuje ho za porušení povinností obsažených v unijních smlouvách.

Matteo Salvini včera v Poslanecké sněmovně uvedl, že italská vláda podala stížnost na Rakousko na základě článku 259 smlouvy o fungování EU. Článek umožňuje zemi EU předložit stížnost na jiný členský stát, pokud se domnívá, že jsou porušeny základní povinnosti. Podáním se nejdříve zabývá Evropská komise a může skončit až u Soudního dvora EU. První stání u komise se uskuteční podle italského ministra dopravy 8. dubna.

Římu se nelíbí systém omezení provozu těžkých nákladních vozů, které aplikuje Rakousko na své straně Brennerského průsmyku. Podle Itálie opatření neúměrně zatěžuje provoz na její straně a výrazně ztěžuje přepravu zboží do Německa a zemí na severu Evropy. Matteo Salvini označil počínání Rakouska za nepodložené daty, arogantní a nespravedlivé. Vídeň omezení odůvodnila snahou snížit znečištění v okolí Brennerského průsmyku, podle Rakouska způsobeného silným provozem kamionů.

Brennerský průsmyk je klíčovou dopravní trasou pro italský vývoz do Německa. V opačném směru pak putuje do Itálie zboží z Německa a okolních států. Podle monitorovacího projektu iMonitraf! projelo v roce 2022 Brennerským průsmykem v průměru 7317 těžkých nákladních vozů denně. To bylo nejvíce ze sledovaných alpských tunelů a průsmyků u italských hranic. Letos by podle italského tisku měly dopravu na tomto tahu komplikovat také silniční práce.

Vedle dálnice Brennerským průsmykem vede i železnice, jejíž přepravní kapacity jsou takřka vyčerpané. Navýšení kapacit a zrychlení by měl přenést úpatní tunel o délce 55 kilometrů. Podle současného harmonogramu nebude hlavní část tunelu připravena dříve než v roce 2032. Náklady v cenách z letošního roku vystoupaly na 10,5 miliardy EUR (přes 260 miliard korun). Tunel by měl umožnit přesunout část přepravy zboží na železnici.

(čtk)

Foto: Pixabay

spinner