​IRU žádá v rámci plánu obnovy EU 75 miliard EUR pro silniční dopravu

​IRU žádá v rámci plánu obnovy EU 75 miliard EUR pro silniční dopravu

6.7. – V rámci diskuse, která nyní probíhá s cílem dosáhnout shody ohledně návrhu Evropské komise vynaložit v rámci fondu nové generace pro podporu obnovy po pandemii a řízení budoucích investic v rámci příštího víceletého finančního rámce EU (2021–27) celkem 750 miliard EUR, požaduje Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) jasnou a cílenou podporu pro společnosti silniční dopravy.

V otevřeném dopise členským státům EU a Evropské radě IRU požaduje, aby přinejmenším 10 procent rozpočtu nové generace bylo přiděleno firmám, které provozují osobní a nákladní dopravu, a to ve třech prioritních oblastech: dekarbonizace, digitalizace a infrastruktura.

Odvětví zahrnující více než 900 000 převážně malých a středně velkých společností napříč celou unií je pandemií těžce postiženo. Očekává se, že příjmy provozovatelů nákladní dopravy v roce 2020 klesnou ve srovnání s loňským rokem o 17 procent (-64 miliard EUR) a příjmy provozovatelů osobní dopravy o 57 procent (-81 miliard EUR). Celkově odvětví silniční dopravy čelí letos ve srovnání s rokem 2019 ztrátám více než 150 miliard EUR.

IRU upozornila, že silniční doprava je jedním z nejzákladnějších odvětví, která jsou nezbytná pro oživení EU, hospodářský růst a sociální soudržnost. Vzhledem k tomu, že mnoho provozovatelů dopravy nyní čelí bankrotům, existuje velké riziko, že bez okamžitých a konkrétních opatření bude rozsáhlejší hospodářské a sociální zotavení v celé unií narušeno.

Otevřený dopis IRU členským zemím podrobně popisuje sedm specifických oblastí pro investice v rámci priorit dekarbonizace, digitalizace a infrastruktury. Vedle krátkodobé podpory je cílem navrhovaných opatření posílit odvětví silniční dopravy a umožnit tak, že tento sektor se v unii stane ve střednědobém i delším horizontu silnějším, odolnějším, udržitelnějším a digitálním hnacím motorem ekonomiky.

(lan)

Foto: LAN

spinner