​IRU: Systém obchodování s emisními povolenkami se vrací na začátek

​IRU: Systém obchodování s emisními povolenkami se vrací na začátek

Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) uvítala hlasování Evropského parlamentu, který minulý týden odmítl rozšíření systému obchodování s emisemi (ETS II) na silniční dopravu.

Jak upozornila IRU, Výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí (ENVI) předložil nepraktický systém ETS II, který neodpovídá svému účelu. Plénum parlamentu to poznalo a dostalo rozum. Původní návrh Evropské komise se nyní vrací zpět do výboru.

IRU se domnívá, že dobře strukturovaný systém ETS pro silniční dopravu by mohl podpořit dekarbonizaci, návrh Evropské komise však vyžaduje zásadní změny, aby plán dosáhl svých cílů. Mezi ně patří především potřeba postupného zavádění systému ETS v souladu s vývojem technologií a infrastruktury pro zpoplatnění, zamezení vícenásobnému zdanění/zpoplatnění emisí CO2 a reinvestice příjmů získaných ze systému ETS pro silniční dopravu zpět do odvětví silniční dopravy.

Navzdory konstruktivnímu přístupu odvětví se diskuse v ENVI ubíraly nepřátelským směrem vůči oboru komerční silniční dopravy. Odvětví silniční dopravy se proto obává rizika zvýšení nákladové základny. Vedoucí stále delegace IRU při EU Raluca Marian uvedla: „Jsme rádi, že celý parlament se nakonec rozumně zaměřil na konečný cíl skutečné dekarbonizace. Odmítl návrh, který nebyl vhodný pro daný účel.“

„Jsme vděčni některým členům parlamentního výboru pro dopravu za jejich neúnavný boj, kterým přesvědčili své kolegy, že přístup ENVI je zásadně chybný a že je třeba spis znovu od základu posoudit,“ řekla Raluca Marian.

„Rada minulý týden výrazně oslabila ambice EU v oblasti zavádění infrastruktury pro alternativní paliva pro vozidla s nulovými emisemi. Byl to jasný signál, že přechod na vozidla s nulovými emisemi není pro komerční silniční dopravu prioritou,“ upozornila zástupkyně IRU.

„Pokud není splněna základní podmínka pro přechod na tato vozidla – dostupnost infrastruktury pro dobíjení/čerpání pohonných hmot – jak může EU ospravedlnit okamžité zvýšení zdanění a poplatků za emise CO2 v našem odvětví? Potřebujeme inteligentní zdanění, které bude provozovatele silniční dopravy motivovat k dekarbonizaci, nikoli systém, který je bude trestat,“ zdůraznila Raluca Marian.

(lan)

Foto: LAN

spinner